• FiffigaJag

Han vägrar att gifta sig...

Jag och min sambo lever ihop sedan 4 år. Vi trivs jättebra ihop och har mycket gemensamt. Det är bara en sak som gnager...
    Jag berättade tidigt i förhållandet att jag ville gifta mig och få barn när båda känner sig redo. Detta blev han däremot inte så förtjust i då han avskydde barn och allt vad bröllop heter. Jag tänkte som så att vi var unga och att det löser sig under åren tills det är dags helt enkelt!
    Nu är han inte negativ till barn men däremot vill han aldrig gifta sig. Han tycker inte att det är hans "stil" och han vill göra nya saker hela tiden, vilket han skulle känna sig låst ifrån om han skulle gifta sig.
    Eftersom vi nu är förlovade sedan ett år så har jag frågat varför han gick med på det om han inte vill gifta sig. Han svarar då att det var för min skull och för att slippa höra mig tjata om det.
    Jag älskar honom men mår dåligt eftersom han omedvetet sårar mig. Att han förlovade sig för att slippa tjat känns som att det är mitt fel. Jag vill ju inte tvinga honom till något. Jag undrar bara om det lönt att vänta på honom? Kommer han någonsin att ändra sig?

• Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...
  • Lady o Lufsen
    Fjosok skrev 2009-05-13 19:41:06 följande:
    Tja, man kan själv vilja eller inte, sen kan det också bero på att man känner att man inte ska, av olika anledningar.Känner flera som vill gifta sig men inte gör det p.g.a att dom inte skulle fixa det livet som det innebär.
    Klart att det finns en mängd olika anledningar, bland andra dom som du drog upp och många, många fler...
  • Fjosok

Absolut. Äktenskap är ingen lätt fråga.

Men som TS är inne på, att förlova sig brukar ju betyda giftermål...

• anne på grönkulla

Nyfiken fråga: vad är det som det innebär att vara gift? Samma personer, kan de leva i ett fast förhållande, skaffa barn och köpa bostad ihop?

Jag undrar för att jag personligen känner att andra saker än själva äktenskapet definierar hur låst man är. Har man bestämt sig för att leva ihop och särskilt om man har barn och/eller egendom ihop så har man i mina ögon bundit sig till varandra och har få sakliga skäl kvar för att inte gifta sig. Däremot behöver det ju inte betyda att man lever låst för det (beroende såklart på hur man definierar låst, jag t ex har bott särbo med min man i åratal pga mitt jobb men är ju trogen honom sexuellt och känslomässigt - som exempel).

Fjosok skrev 2009-05-13 19:41:06 följande:
    Tja, man kan själv vilja eller inte, sen kan det också bero på att man känner att man inte ska, av olika anledningar.Känner flera som vill gifta sig men inte gör det p.g.a att dom inte skulle fixa det livet som det innebär.
  • Lady o Lufsen
    Fjosok skrev 2009-05-13 19:49:01 följande:
    Absolut. Äktenskap är ingen lätt fråga.Men som TS är inne på, att förlova sig brukar ju betyda giftermål...
    Näej faktiskt inte för alla Det går bra att "bara" vara förlovad...
  • Misschinita

Om han förlovade med dig för att få dig att sluta tjata, då känns det som att han är rätt bestämt i den frågan om att aldrig gifta sig.
    Kanske du bör överväga att gå vidare mitt ditt liv? Det är inte värt och vänta på honom när du har redan väntat i 4 år.
    Man kan inte tvinga folk till att göra något de inte vill.
    Du är värd en kille som vill gifta sig lika mycket som du vill det.

Lycka till!

• Sonja68

Min sa också när vi träffades att han aldrig skulle gifta sig. För mig spelade det ingen roll, jag var skild och visste att en ring på fingret är inte nån garanti.
    Detta betydde dock inte att han inte planerade en framtid med mig. Ganksa så snart kände vi båda att vi ville ha barn ihop och DET är ett betydligt mer "bindande" kontrakt mellan två människor tycker jag. Jag ides inte rota i hans skäl varför han inte ville gifta sig, utan lät det bara vara.
    När jag var gravid med vårt andra barn föreslog han att vi skulle förlova oss. Jag förväntade mig dock INTE att det automatiskt betydde att vi skulle gifta oss. Var bara glad och tog emot hans ring
    När vi båda insåg att rent juridiskt så är det tryggare att vara gift när man har barn och så, så mjuknade han lite.
    Han hade dock föreställningen om ett MEGA-bröllop i dagarna tre, enligt hans hemlands traditioner, vilket vi ju förstås aldrig har råd med.
    Jag försökte inte tjata utan upplyste om att bröllop kan se ut på många olika sätt.
    Nu är vi i alla fall gifta och han verkar lugn o trygg.
    I ditt fall råder jag dig att fundera själv kring er relation och hur viktigt det där med giftemål är. VAd menar han med låst? Hur kan han snacka barn om han är rädd för att bli låst?
    Vore bra om ni kunde prata om vad ni båda vill med er relation.
    Usch, svårt allt det här. Vad säger din magkänsla, är han seriös med er realtion?
    Lycka till, med eller utan ring på fingret!

• isop

Jag har aldrig varit intresserad av att gifta mig, mina föräldrar är inte gifta och det verkade tidigare inte finnas någon anledning. Nu för tiden är man inte mer eller mindre låst om man är gift, skaffar barn eller allt vad man kan göra. Har man ett förhållande är man "låst". Är man sambo flyttar man isär, är man gift kan man skilja sig. Barnen är ju mer "bindande" i så fall.

Efter nio år tillsammans ska vi nu gifta oss. Först var min sambo emot, men det visade sig efterhand att det var för att han var rädd att tvingas byta efternamn, han var rädd att det skulle ta slut om vi gifte oss (statistiken), och allt vad det nu kan ha varit. Det finns många psykologiska spärrar kring giftermål.

Vi ska gifta oss av juridiska skäl, för att ärva varandra även om vi får barn (vi har hus tillsammans). Hade det inte varit för detta hade vi nog inte gift oss, det känns inte nödvändigt på något sätt i dagens samhälle. Men nu ska vi gifta oss och det ska bli roligt :)

Varför är det viktigt för dig att gifta dig? Är det viktigare för dig att gifta dig med någon än att vara tillsammans med din nuvarande kille? Om det inte är livsavgörande för dig hade jag låtit det bero, men tagit upp aspekten att man ärver varandra om man är gifta och har barn, annars ärver barnen om den ene avlider. En praktisk fördel, helt enkelt.

• hamåsa

Det är väl vad det till syvende och sist handlar om. Vad säger magen?! Gift eller tillsammans med din sambo?

Lycka till.

• FiffigaJag

Ni har alla skrivit svar som hjälpt mig på olika sätt i det här. Det värmer! :)

Jag kan vänta på honom ett litet tag, jag älskar ju honom. Visar det sig att han inte ändrar sig så får jag väl handla därefter. Han blir ju också säkert sårad av att veta att jag vill men inte han, därför vore det kanske bäst för båda att gå skilda vägar i så fall...

• soon and very soon

fick "tjata" i 2 år(minst) o vi har varit tillsammans i 9 i höst, men nu har jag ring på fingret....

• Fjosok

har hängt på BT i sju år och sett dom flesta typer komma och gå. Dom flesta som vill gifter sig i slutändan.

utom jag, hihi :)

• 090208

Men maste man ga skilda vagar for att han inte vill gifta sig???

Om han nu ar sa superbra sa du kan tanka dig att gifta dig med honom, sa kan ni ju anda leva hela livet tillsammans och skaffa barn UTAN att gifta sig.
    Nu vet ju inte jag varfor det ar sa viktigt for dig att ni gifter er, sa jag vill inte gorma. Men in the end of the day sa ar det bara pappersjobb. Eller..?

Hoppas du inte blir sur pa mig nu, men det lat sa drastiskt. Att dumpa for att han inte vill gifta sig alltsa.

• JessicaDahlsten

TS, varför ställer du inte bara honom mot väggen om det betyder så mkt för dig? Fråga om och när han vill ha barn, samt berätta hur mycket det betyder för dig att få gifta sig och att du vill gå isär om ni inte gifter er och se vad han svarar.

Sen måste jag säga att det verkar inte som om det är riktigt rätt mellan er för på det du skriver så låter det som om du ganska lättvindigt skulle kunna lämna honom, och då tycker jag att du skall göra det.
    Har jag tolkat fel så tar jag tillbaka.

Tycker bara att alla förtjänar att vara med någon som verkligen älskar en och gör man det så förlovar man sig inte med någon bara för att slippa tjatet, möjligtvis att man förlovar sig med någon (trots att man inte vill) för att man älskar den andre personen så mkt att man vill göra allt för att göra denna lycklig...

• Undertecknad

Vill inte trampa nån på tårna, men om skillnaden mellan giftermål och samboskap "bara är pappersarbete", varför vill då vissa inte gifta sig? Om det nu inte är så stor deal, vad är då problemet?
    It goes both ways...

090208 skrev 2009-05-14 22:08:58 följande:
    Men maste man ga skilda vagar for att han inte vill gifta sig???Om han nu ar sa superbra sa du kan tanka dig att gifta dig med honom, sa kan ni ju anda leva hela livet tillsammans och skaffa barn UTAN att gifta sig.Nu vet ju inte jag varfor det ar sa viktigt for dig att ni gifter er, sa jag vill inte gorma. Men in the end of the day sa ar det bara pappersjobb. Eller..?Hoppas du inte blir sur pa mig nu, men det lat sa drastiskt. Att dumpa for att han inte vill gifta sig alltsa.
  • Lexmaja

Jag kan tycka att det är betydligt mer "låsande" att köpa hus och skaffa barn än vad det är att gifta sig! Man blir väl inte mer uppbunden bara för man (ev.) heter samma efternamn? Jag undrar vad det är för frihet din pojkvän är ute efter...? "göra nya saker hela tiden" som han uttryckte sig; vad innebär det? Jag vill inte låta krass, men jag tycker det verkar som han vill ha möjligheten att "snabbt ta sig ut", om du förstår vad jag menar..? Om han haft en anledning till sitt gifterimotstånd så är det en sak, men att säga att man binder upp sig köper iaf inte jag..!

Hoppas det löser sig för er,lycka till!

• Mörk Ängel
    isop skrev 2009-05-14 09:12:49 följande:
    Först var min sambo emot, men det visade sig efterhand att det var för att han var rädd att tvingas byta efternamn, han var rädd att det skulle ta slut om vi gifte oss (statistiken)
    Spännande! Statistiken visar att gifta par separerar mer sällan än de par som "bara" är sambos.
  • 090208

Ja alltsa, for hans del kanske det bara ar pappersarbete. Visst, for mig ar det ju sjalvklart mer. Men forut har jag inte riktigt brytt mig om att gifta mig...
    Dock sa lever man ju likadant som gifta eller sambo, inte direkt sa att man inte far dela sovrum...
    Men du har ju ratt saklart. Anyway, inte min trad.

Undertecknad skrev 2009-05-18 15:23:23 följande:
    Vill inte trampa nån på tårna, men om skillnaden mellan giftermål och samboskap "bara är pappersarbete", varför vill då vissa inte gifta sig? Om det nu inte är så stor deal, vad är då problemet?It goes both ways...
    [/citat]

Det var sa jag oxa menade...
    JessicaDahlsten skrev 2009-05-18 15:06:03 följande:
    [citat]
    Sen måste jag säga att det verkar inte som om det är riktigt rätt mellan er för på det du skriver så låter det som om du ganska lättvindigt skulle kunna lämna honom, och då tycker jag att du skall göra det.Har jag tolkat fel så tar jag tillbaka.
Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...