• LochG

"Risker" med handbunden bukett?

Skulle vilja ha en handbunden bukett med rosa pioner som brudbukett. Men har nu börjat fundera över eventuella risker jämfört med en bukett i hållare. Hoppas att någon har goda råd att ge!

Är det inte stor risk att stjälkarna färgar av sig på klänningen? Bör man ha sidenband som täcker de hela vägen ner? Och slokar blommorna mycket snabbare?

Tack!

• Svar på tråden "Risker" med handbunden bukett?
  • Soleirolia85

Jag tycker inte att det finns några större risker med att ha en lösbunden bukett jämfört med en i hållare. Tvärt om bör en bukett med pioner hålla sig bättre, då man enkelt sätter en sådan bukett i en vas med lite vatten "mellan varven".

Vad beträffar sidenband ända ner så är det en smaksak tycker jag. Endel tycker att det är fint om stjälkarna syns lite nedanför där man håller och endel tycker att man ska linda med sidenband ända ner. När jag gör en lösbunden brudbukett lindar jag helst bandet ända ner, för jag tycker det är finast om stjälkarna bara blir som ett handtag. Jag lämnar bara ca 0,5-1 cm för att man ska kunna sätta buketten i vatten utan att sidenbandet blir blött.

Tror inte det är värre "fläckrisk" med lösbunden bukett. Blommorna färgar ju inte av sig såvida dom inte är färgade. Pioner är ju rosa av naturen. Sen att det kasnke kan bli smutsfläckar, det finns det ju ingen garanti att det inte blir, men det kan det ju även bli av en bukett i hållare.

Hoppas svaret är till hjälp och lycka till med ditt bukettval =)

• LochG

Tack för ditt svar!

När det gäller fläckarna funderade jag mest på stjälkarna, eftersom det känns som man gärna vill vinkla buketten lite framåt. Vill helst undvika gröna streck på klänningen :)

• Soleirolia85

Nja, att de nuddar lite lätt mot klänningen är ingen fara. Det är skillnad om man liksom drar hårt med vilje mot tyget.
    Och väljer man att ha stjälkarna bara som handtag så brukar jag se till så att stjälkarna inte är längre än handen, så att det inte sticker ut något.

• passionsblomman

Du behöver inte oroa dig.

Buketterna man binder utan oasis är som regel täta och kompakta, och då håller blommorna till stor del upp varandra. Vas är bra precis som beskrivits ovan, och det är jättebra med en blomspruta som man kan sprya lite lätt med över blommorrna under dagen.

I synnerhet om det är varmt ute. Oasishandtaeget vattenförser visserligen men det gör ju vasen ännu bättre. Däremot MÅSTE man ha oasisen för att kunna bygga andra former på bukett än rund, som tex droppformad.
    Hur långt du sätter bandet är som redan sagts en smaksak.

Svar på tråden "Risker" med handbunden bukett?