• Miss Moneypenny

Hur många blommor behöver jag köpa egentligen?

Jag var och beställde blommor igår och kan inte mycket om sånt så jag skulle gärna vilja få lite tård. En kompis som är jätteduktig ska göra buketten och vi beställde en sån där hållare och så alla blommor "löst" liksom. Jag vill ha en bukett ungefär som den rosa med brudslöja i mitt galleri.

Hon i butiken föreslog att jag skulle köpa 20 rosor, 20 av en annan blomma som jag inte minns namnet på + 5 av en tredje blomma + murgröna och brudslöja. Låter inte det lite mycket för en sån bukett? Totalt 45 blommor + murgröna och brudslöja?

• Svar på tråden Hur många blommor behöver jag köpa egentligen?
  • Fjälbacka 2009

Det kanske är bra att ta ett par extra om några ser lite tråkiga ut...

• Juni2009

Nej rosor är ganska liten så det behövs många rosor om man vill "fylla" i volym kan man säga.

Jag ska ha Gerbera (eller germini) så dom är lite större än vad rosor är då behöver jag ungefär hälften, runt 20...
    Jag har inte bestämt mig ännu...

Ska dit under nästa vecka o prata mer...

• Miss Moneypenny

Ja, då kanske jag behöver så många blommor då.

Vet någon vad en sån bukett skulle köpa om blombutiken skulle gjort den? Jag får betala 1200 kr nu för allt och då ingår även några rosor till borsdekorationer och en crosage. Är det dyrt med tanke på att det är en kompis som gör buketter och butiken slipper göra den?

• FiaLottaoälsklingen

nä, det låter som att du får mkt blommro för pengarna om du får blommor til både buketten, corsage OCH bordsblommor

det går ofta åt mer blommro än man tror i en kompakt bukett, sen beror det ju på vad de andra blommorna är och hur mkt de fyller

• Miss Moneypenny

Jag kan som sagt inte så mycket om blommor men det är 20 st rosor "heaven" och så är det 20 st lila blommor som heter Veronika och sen 5 st lilarosa lite blåklocksliknande blommor och så murgröna och brudslöja. I mina öron låter det ju extremt mycket men som ni skriver så behövs det mycket för att få buketten kompakt.

FiaLottaoälsklingen skrev 2009-05-15 10:10:43 följande:
    nä, det låter som att du får mkt blommro för pengarna om du får blommor til både buketten, corsage OCH bordsblommordet går ofta åt mer blommro än man tror i en kompakt bukett, sen beror det ju på vad de andra blommorna är och hur mkt de fyller
  • lecaroline

Jag får 12+3 stora rosar à 55kr plus lite grönt 2 buketter bundna med band. Och 2 blom grejser till killarna 2 små rosor med grönt för ca 2000kr

• Miss Moneypenny

Nån mer blomkunnig som har en åsikt?

• FelizLane

Jag tror visst att det blir bra med så mycket. Tror inte att hon försöker luar dig eller så. Bättre att ha någon blomma över. Inte roligt om det fattas. ska ni göra en droppe eller en rund? :)

• lecaroline

Jag läste om en tjej här som tyckte att buketten blev för lite.. Så bättre för stor än för liten

• Miss Moneypenny

En droppformad är det tänkt. Ungefär som den rosa jag har i galleriet med brudslöja.

FelizLane skrev 2009-05-15 13:50:53 följande:
    Jag tror visst att det blir bra med så mycket. Tror inte att hon försöker luar dig eller så. Bättre att ha någon blomma över. Inte roligt om det fattas. ska ni göra en droppe eller en rund? :)
  • Ore

Vill minnas att Veronika-blommor brukar vara ganska små... Även om de kanske inte säljs helt styckvis, utan mer i små "klasar".

Bilden du har i galleriet har cirka 14 synliga rosor, är säkert några gömda litet längre bak som inte syns på bild.

Blommorna till corsage och bordsdekoration är inte medräknat bland de 20 rosorna till buketten eller?

Tänk också på att om det blir någon ros över kan man göra ett litet större bordsarrangemang eller liknande. Är det en för litet så blir buketten kanske inte bra....

Tycker det låter som ett bra pris och lagom mycket blommor för den bukett du tänkt dig.

• passionsblomman

Du har fått en mycket bra beräkning och ett bra pris!

Dessutom är det så att blommorna ligger i buntar om 20 st. Det blir billigast för dig att ta hela buntarna, för då slipper floristen stå och jobba med dem . Hon tar bara hem dem åt er.

Det är inte alls överdrivna mängder. Det bör ju din duktiga kompis också kunna bekräfta om du pratar med henne?

Normalstorlek på droppe brukar röra sig om 20-25 rosor, och så vad övriga material man ska ha i en mängd att de räcker att sprida jämnt över hela bukettformen.

• Miss Moneypenny

Tusen tack, då känner jag mig lugn!

Svar på tråden Hur många blommor behöver jag köpa egentligen?