• 090208

Paris-info.

Jag vet, det finns en jakla massa tradar om Paris...

Men jag behover mer praktisk info. Tunnelbane-kort etc. Hur man lattast och billigast tar sig runt. Hur funkar det? Som London, med zoner? Isf, vilka zoner behover man kopa biljett for om man ska till dom vanliga turist-stallena? Vi tar Eurostar fran London, och for att vara arlig och pinsam sa har jag annu inte tagit reda pa vart taget stannar... I centrala Paris..?

Vi funderar pa att kanske aka ut pa "landet" en dag, vad rekommenderas? Inte allt for langt bara. En stad, by eller bara helt enkelt ett mysigt stalle. Vill se lite av Frankrike oxa!

P.S Sen om nan har nat tips om stallen i Paris att besoka forutom dom vanliga turist-stallena, sa blir jag glad. Dessutom, vilka stallen ska man INTE besoka? Vad ar inte vart pengar, tid och energi..?

Tack tjejer!

• Svar på tråden Paris-info.
  • ankii

imorgon så kommer en parisguide med aftonbladet, 59:-. har köpt de två som var innan (helt kanonbra böcker)

Annars tyckte jag det var bäst att promenera runt i Paris, för att få hela stämmningen :)

Champs Elyse (ja vet, kan inte stava) va inte så imponerande, samtidigt som jag gärna spenderat mer tid i stadsdelen montmarte (vid sacre coeur)

• 090208

Har kollat aftonbladets hemsida, men hittar inte så mycket. Hade gärna köpt guiden men bor inte i sverige.

Tack för tipset, bra att veta vad man ska satsa på.

• ankii

Ah, de va ju synd :(
    Men hoppas ni får det bra i Paris, magisk stad :)

• 090208

Behover man kopa tunnelbane-kort eller racker det att ta buss overallt..?

• Ingan

Vi köpte metrokort, jättesmidigt att ta sig runt med. Visst är det mysigt att traska runt också men man (jag) blir lätt trött i fötterna så jag rekommenderar att köpa ett Paris Visite (metrokort) www.ratp.info/informer/anglais/paris_visite.php då kan man bestämma hur många zoner och dagar man vill ha en metrobiljett för.

Precis som Ankii rekommenderar jag Montmartre! Jättemysigt!

• 090208

Hur tar man sig till Montmartre? Forsoker googla men hittar inte.

• 090208

Ar Bastiljen vart besvaret?

• ankii

Enligt en guidebok jag har så kan man ta tunnelbaka till Abbesses och sen hissen till utgången. Vad det är för en utgång de pratar om vet jag inte :)

Själv så promenerade vi från Moulin Rouge och upp mot sacre coeur. Men varnar för att det är väldigt brant och jobbigt, än värre om det är varmt.

• vintage

jag tycket att det är ganska smidigt o lätt med metro i paris, vi köpte ett 3 dygnskort på tågstationen när vi kom, det funkade både på metro o bussen. Palace Royal, ska du besöka om du gillar dyyyyra vintage butiker, ligger nära Louvren. Bara sitta på uteserveringar o dricka vin o kolla på allt fint folk, en promenad längst Seine, underbart!
    Paris är heeeelt fantastiskt!!!

• wiicky

Skulle rekomendera att köpa "un carnet", det vill säga tio biljetter som du kan åka hur långt du vill på om det är i Paris stad och du kan använda dem på metro, RER och bussar. Väligt smidigt. En "carnet" kostar 11,40 om jag inte minns helt fel. Annars skulle jag säga att det är väldigt trevligt att gå omkring i staden, om man har bra skor.

Tips:
    Jardin du Luxembourg, en väldigt fin park med ett vackert slott och lite i skymundan en kärleksfontän.
    Alla vackra kyrkor är värda ett besök såväl Notre Dame, Sacré-Coeur som Saint Sulpice. Att vara vid Sacré-Coeur när det är mörkt är en upplevelse i sig, men man får räkna med att andra är där. Det är lite av ett häng för folk.
    Eiffeltornet ska man åka upp i, det är väldigt häftigt, men lite dyrt. Sedan är parken som är runt sjäva tornet helt underbar att sitta i och bara njuta.
    Champs Elysées är inte så häftigt som det sägs, och egentligen inte heller Louvren om man har ont om tid och det är mycket folk. Det blir annars lätt att man går in, ser Mona Lisa och går ut igen.

Det här är personlig åsikter, så de ska väl kanske tas med en nypa salt, men överlag är Paris en underbar stad.

Svar på tråden Paris-info.