• Mamli

Nej! Vad fasen är de här?!

Ja vi funderade ju på att ta min farmors namn som ogift när vi gifter oss.
    Mailade prv och frågade vad som krävdes men har läst fel! Trodde jag behövde mitt, min pappas och min farmors personbevis. de har jag fixat. Men nu läste jag mailet igen och de sista fattar jag inte alls!

- Ett personbevis på dig där det framgår uppgifter på dina föräldrar
    - Ett personbevis på din far där det framgår uppgifter på hans föräldrar

? Utdrag ur födelse- och dopbok för farmor.
    Namnbytet bör vara klar innan ni gifter er, så att din blivande man kan få det vid vigseln.

What?
    Vill ju gärna inte betala 1500och de är nåt som går fel så de inte blir godkänt.

• Svar på tråden Nej! Vad fasen är de här?!
  • Hemlig2009

Jag skulle ringa till Skatteverket och få hjälp, de måste ju veta vad det är för slags intyg som du behöver. Och vad jag förstår så finns det inga garantier att ett namnbyte går igenom hos PRV men det kostar som sagt 1500 för själva prövningen.

Lycka till!

• Mamli

men om de är min farmors namn borde jag väl få godkänt?

• Mamli

vad bra
    hittade nu vart man kunde skicka efter det där brevet, kostade 90kr.

Någon annan som tagit mormors el farmors namn som ogift, hur gjorde ni?
    Har för mig jag såg nån som tagit sin mormors namn och skickade bara in personbevis, inte de andra

• I do  I do  I do

Jag ska eventuellt ta min mormors mammas (eller mammas mormor, välj själva) efternamn när jag gifter mig. Från när hon var ogift...
    Tror min mamma sa att hon dog på 60-talet så det går ju inom 100-års "kravet" prv har.
    Hoppas bara att man kan finna tillräckligt mycket information, då även min mormor är bortgången.

Vilket brev är det man ska skicka efter?

Svar på tråden Nej! Vad fasen är de här?!