• Marialan

Släktfotografering i kyrkan - vilka skall vara med

När min sambos syster gifte sig skulle bilder tas på brudparet tillsammans med den närmaste släkten i kyrkan efter vigseln. Det konstiga var att det visade sig att alla utom jag och sambon till brudgummens bror tillhörde "de närmaste". Till skaran hörde kusiner och ingifta av olika slag, totalt 14 personer inkl brudparet. Jag och den andra tjejen fick alltså stå vid sidan när bilden togs. Om möjligt ännu konstigare blev det när ytterligare en bild sedan skulle tas, där vi skulle vara med! Varför tar man en bild till och vad ska man med den till?! Är det OK att göra på detta vis? Jag och sambon har barn ihop dessutom.

• Svar på tråden Släktfotografering i kyrkan - vilka skall vara med
  • PL080802

Om du frågar mig är det inte ok, du ingår i familjen oavsett om ni är gifta eller inte. Förstår inte att man ska börja göra skillnad på om folk är gifta eller inte bara för att man själv är gift. Frågar du mig är det större att ha barn ihop men alla respektive, oavsett om de var gifta,sambo eller bara pojkvän var givetvis med på vårt foto. Förmodligen hade de inte samma syn så försök att inte ta det personligt, de kanske inte tänkte efter före och har kanske ångrat sig....Alternativ kan du ju fråga hur de tänkte och säga att du blev sårad (om du blev det).

• Marialan

Tack för svar. Sårad blev jag nog, eller snarare rejält sur. Men vad kan man ha för tankar när man kommer fram till att två olika bilder ska tas? Ska bild nr 1 ersättas om de två stackars samborna också blir gifta? Som sagt, man blir ju nyfiken på hur de resonerat när de kommit fram till hur de ville att fotograferingen skulle ske.

• Nippran

Ja, varför ta med släkten om inte vissa i släkten tas med när de är bjudna. Precis som du säger att man blir lite nyfiken på hur de har resonerat.
    Min syster gjorde en liknande sak när hon gifte sig. Kortet med brudparet, hennes pappa och hans nya fru, hans pappa och mamma. Däremot fick mamma inte vara med! :/ (kan tilläggas att syrran växte mer upp hos sin pappa)

• yessa76

Klart att du blev sur, det hade nog jag också blivit.
    Men för en del är det skillnad rent "socialt" mellan gift och sambo. För vissa räknas man mer som "en i familjen" om man är ingift än "bara" sambo. Knäppt kanske men för vissa är det så. Vissa, ofta i den äldre generationen, så är man ett etablerat par "på riktigt" om man är gift. Dom tycker att det är "en märklig idé" att vara ihop och bo ihop och ha barn om man "bara" är sambo. Det är INTE så jag tycker, men jag vet att det finns många äldre som tycker så, tyvärr. Och en hel del yngre också, faktiskt. Många av såna som själva är gifta verkar ha den synen. Det märks i vår bekantskapskrets kan jag säga!

• yessa76

Vi är "bara" sambos än så länge (jag hoppas på frieri snart...*hoppas*) men i vår bekantskapskrets så är fler som är gifta än såna par som "bara" är sambos. Det kan bli lite pikar ibland från dom gifta.... Visst klart att man kan skoja om det men ibland är det lite väl mycket "skojande" om det där. Trist att det ska pikas så där. Visst jag vill också gifta mig och min kära sambo vill också fast inte riktigt än, men det är irriterande att få pikar ständigt eller kommentarer som "ja man kan ju vara sambo med vemsomhelst men om man gifter sig ja, det gör man ju inte med vemsomhelst minsann, då är det PÅ RIKTIGT".....
    Så det finns många yngre som också är sådär....

• Juni2009

Släktbild??

Har inte tänkt på det men jag o sambo har pratat lite om att ta bilder på oss, vår barn tärnor (min systrar) o bestman (sambos bästis) o präst.

Men släktbild -om vi ska ha- blir då min pappa (utan hans familj??), min mamma, systrar och deras kärlekar, svåger o hans familj, svärföräldrar och sambos mormor...

Vi blir då runt 14 personer...

• PL080802

yessa76; förstår inte heller varför de som är gifta ska pika de som inte är det. Det var något jag själv tyckte var väldigt jobbigt innan frieriet..och något jag anstränger mig för att inte fråga andra om idag då jag själv är gift (trots att det kanske är mer av omtanke man vill veta hur det är, vad planerna är etc...)

• JustMeAndMyLove

Låter lite fult gjort :/ Att inte ha med er menar jag

Förstår att du blev ledsen och sur!

Själv fick jag just veta att släktboken på min pappas sida kommer ha enbart mig med. Inte min sambo som jag är förlovad med.
    Detta trots att andras sambor och flickvänner/pojkvänner är med trots att det handlar om betydligt kortare förhållanden.

Visade sig att min faster inte "accepterar vår livsstil" och att det skulle "skämma ut hela släktens historia". Och det är hon som ska sköta släktföringen.

tji fick vi liksom

(Kommer från Island, släktforskning är väldigt stort där och vi har inbundna böcker med min fars släkt räknad enda bak tillö 1300 talet.)

Svar på tråden Släktfotografering i kyrkan - vilka skall vara med