• Saaran

Någon som kan va till lite hjälp?

Har funderingar på det här med om man byter namn ,man kan ju välja att ett namn som mellannamn om en vill ha båda efternamnen,till saken: måste man ändra namen på körkort & Id kort ja alla kort man har i plånboken rättaresagt bankkort Icakort osv osv ..
    Någon som vet hur det dära fungerar? Det låter himla jobbigt om man ska behöva ändra på precis vart enda kort & kostar väl en hel del om man ska behöva göra nytt körkort & id.

Skriv gärna en rad om ni vet nått om detta!

• Svar på tråden Någon som kan va till lite hjälp?
  • Mamli

Detta vet jag. Jag tog min mammas efternamn för några år sedan.
    Då skickar polisen hem ett apper till dig att du ska förnya körkort, så du får ta nytt foto + körklort för 250kr.

Sen gick de jätte lätt att gå till banken och få nytt kort.
    Det är inte så jobbigt som man tror.

det som var JÄTTE jobbigt var att mitt namn ändrades inte på brev jag fick, de flesta men inte alla, ex ellos.
    Så jag fick lappar från brevbäraren att jag skulle sätta ut namnet på dörren varenda jäkla dag.
    Men jag är berädd att göra de igen

• passionsblomman

Det är ju bara ett enda namn som kommer att bli ditt efternamn. Det mellannamn du valt kommer antagligen ofta att utebli på brev och annat.

• Mamli

mellan namnet använder du bara vid formella saker, ex vid banken, men jag får hem brev där elisabeth står, så de kan ju stå med.

• Waldekranz

jag har bytt både för och efternamn och ja du måste ju säga till ICa och banken osv men det är ju inte många ställen där det kostar pengar att få ett nytt kort, det är typ bara ett nytt körkort. Och det får det väl vara värt! ler

• Saaran
    passionsblomman skrev 2009-05-19 14:22:16 följande:
    Det är ju bara ett enda namn som kommer att bli ditt efternamn. Det mellannamn du valt kommer antagligen ofta att utebli på brev och annat.
    Så det står alltså inte både efternamnen på brev kort osv? Trodde att ändå eftersom ett av efternamnen är ett mellan namn räknas som efternamn?
    Tex om jag heter Anna Johansson och väljer att ta min sambos efternamn oxå när vi gifter oss ,måste jag inte skriva min namnteckining Anna Andersson Johansson då? Och ha båda efternamnen på alla kort i plånboken?
  • passionsblomman

Nej du kan bara ha ett enda efternamn. Det som står sist av allt är efternamnet. Ditt mellannamn skulle bli Andersson som det står ovan och det behöver inte stå på allt, även om du formellt heter även Andersson.
    Precis som att alla förnamn inte måste stå om du tex heter Anna Kerstin Kristina så är ju Anna ditt tilltalsnamn och i efteernamn heter du Johansson.

• Saaran
    passionsblomman skrev 2009-05-19 15:35:52 följande:
    Nej du kan bara ha ett enda efternamn. Det som står sist av allt är efternamnet. Ditt mellannamn skulle bli Andersson som det står ovan och det behöver inte stå på allt, även om du formellt heter även Andersson.Precis som att alla förnamn inte måste stå om du tex heter Anna Kerstin Kristina så är ju Anna ditt tilltalsnamn och i efteernamn heter du Johansson.
    Då borde man ju behöva ändra på alla kort då ,kanske bara körkortet & id? Men inte ica ,bank kort osv?
    Postlådan lär ju inte spela någon roll heller?
  • passionsblomman

Bankkortet är väl ett rätt viktigt kort att det är formellt rätt på, och vare sig det eller ica-kort kostar väl nåt att få ett nytt. Mindre viktigt är väl isåfall sådana som Åhlens osv

• Saaran
    passionsblomman skrev 2009-05-19 15:46:34 följande:
    Bankkortet är väl ett rätt viktigt kort att det är formellt rätt på, och vare sig det eller ica-kort kostar väl nåt att få ett nytt. Mindre viktigt är väl isåfall sådana som Åhlens osv
    Hmm ,tycker det låter hel krångligt.. hehe
    Inte ena ning om hur det blir med efternamnen nu när det låter som en himla massa krångel.
  • Waldekranz

Jag behövde i alla fall itne betala något nytt för vare sig bankkort eller icakort.

• Saaran
    Waldekranz skrev 2009-05-19 20:13:01 följande:
    Jag behövde i alla fall itne betala något nytt för vare sig bankkort eller icakort.
    Ok det är ju bara att veta! (:
  • novia72

Jag behöll mitt gamla efternamn som mellannamn & tog min makes efternamn.. tyckte också att det skulle behöva ändras överallt MEN NIX...det enda du behöver fixa är id o pass sen vet alla myndigheter/banker etc vad du heter dagen efter!!! så var det för mig...

• Saaran
    novia72 skrev 2009-05-20 17:15:46 följande:
    Jag behöll mitt gamla efternamn som mellannamn & tog min makes efternamn.. tyckte också att det skulle behöva ändras överallt MEN NIX...det enda du behöver fixa är id o pass sen vet alla myndigheter/banker etc vad du heter dagen efter!!! så var det för mig...
    Jaha så dom skickade ut nya tex bank kort osv??
  • idajohanna82

Hmm hur går det till att byta namn då? Vart ringer man?

Svar på tråden Någon som kan va till lite hjälp?