• Laguna 2

Hur ser det ut i pass osv med dubbelnamn?

Det lutar åt att vi ska ha dubbelnamn (bådas efternamn).

Hur kommer det se ut i passet - får där bara stå ett namn?

Och har vi båda två båda efternamnen i samma ordning eller hur går det där till?

• Svar på tråden Hur ser det ut i pass osv med dubbelnamn?
  • Sonja68

Båda får inte ta varandras efternamn som mellannamn, bara en kan göra det. Om jag minns rätt.
    Om du tar hans efternamn som mellannamn så kan inte han ta ditt som mellannamn också.
    I passen står alla för- mellan- och efternamn.

• hujjedamejj

Jä så är det. Det är bara det är bara en som kan behålla sitt gamla namn och det blir ett mellannamn.
    T.ecx. Hans eriksson och greta nilsson gifter sig.
    Det nya namnet blir Hans eriksson och greta nilsson-eriksson
    om man vill ha dubbelnamn

• hujjedamejj

Haha, och så har man tydligen börjat att stamma även när man skriver "Det är bara det är bara en"

• Laguna 2

Tack!

Om han heter Patrik Nielsen och jag heter Hanna Selerup - kan båda heta *Förnamn* Nielsen Selerup. (Nielsen som mellannamn)?

Ska kolla skatteverket också...

• Imma

Tror att de andra har rätt i att bara den ena kan ta ett av efternamnen som mellannamn vid vigseln. Båda kan alltså inte heta samma två efternamn (ja, det ena är ju ett mellannamn..).

Laguna 2 skrev 2009-06-02 13:33:32 följande:

Tack!Om han heter Patrik Nielsen och jag heter Hanna Selerup - kan båda heta *Förnamn* Nielsen Selerup. (Nielsen som mellannamn)?Ska kolla skatteverket också...
  • Laguna 2

Imma:
    Du har rätt!
    Jag ringde faktiskt Skatteverket igår för att få korrekt svar.

Först sa han att så kan man inte heta....Sen sa han "Men det finns ett kryphål. Vi rekommenderar inte det men är skyldiga att informera".

Ni kan heta så....men inte eventuella barn eller framtida barn.

Och då faller det ju tycker jag. Vill ju heta samma som vårt barn .
    Tror det blir mitt efternamn. För det är ovanligt.

Svar på tråden Hur ser det ut i pass osv med dubbelnamn?