• AnnC81

Gemensamt bankkonto..vart??

Ni som har gemensamt konto med era respektive.. i vilken bank har ni era gemensamma konton?? Jag och min sambo vill öppna ett gemensamt kortkonto OCH gemensamt sparkonto, så vi kan börja spara till hus och bröllop. Öppnade ett på Ica banken, där kunde man ha gemensamt kort, men sparkontona kunde man bara öppna var för sig, vilket känns lite tråkigt nu när vi vill spara ihop.
    Hur gör ni??

• Svar på tråden Gemensamt bankkonto..vart??
  • skål

vi har alla konton gemensamt på swedbank. Funkar jättebra.

• AnnC81

Grejen är att vi redan har varsitt konto på swedbank, fast kontona är öppnade på olika orter, så då gick det inte att ha ett gemensamt om vi inte flyttade våra konton. Vilket vi tyckte verkade bökigt.. så då tänkte vi öppna ett nytt på en ny bank där vi bara har det gemensamma.

• pysselbruden

Vi har gemensamma bankkonton på Nordea, både kortkonto och sparkonto. Funkar bra, fast ju nu är ju sparräntan väldigt låg...

• molnis

Vi har allt på swedbank, tycker det är rätt bra å ha överblick. Har varsitt konto , varsitt eget e-spar + ett gemensamt e-spar som är helt öppet så vi kan låna å lägga tillbaka lätt + ett mer låst spar med lite lite högre ränta. Samt ett gemensamt konto dit räkningspengar försöver från våra konton varje mån.

Oj blev en detaljerad översikt av våra konton=) Mena bara att det är rätt skönt att ha det på samma ställe för man får ju överblick så fort man går in på internetbanken..men sedan vilken bank det är e ju strunt samma.

Hänger ej med på det där med olika orter, om ni öppnar ett nytt sparkonto borde de väl inte spela någon roll? Minns ej om jag flyttat något konto, om jag gjorde de så var det nog smidigt eftersom jag ej minns=)

• Fru Nolsu

Vi har kort och sparkonto på SEB, fungerar superbra där båda har tillgång till kort, knutet till samma konto samt bankdosa med tillgång till de gemensamma kontona. Öppnar även möjligheterna för att sedan starta ett konto till ev barnsparande :)

• b2b09

Vi har gemensamma konton på Handelsbanken. Både sparkonton och kortkonton. Inga problem alls.
    Verkar konstigt att det skulle vara krångligt att ordna för er...

• emw

Vi har varsitt konto på SEB respektive Handelsbanken. Vårat gemensamma konto är på ICA Banken. Jättebra villkor och inga extra kostnader!!!!!

• emw

Vi har varsitt konto på SEB respektive Handelsbanken. Vårat gemensamma konto är på ICA Banken. Jättebra villkor och inga extra kostnader!!!!!

• therese182

Vi har allt gemensamt på SEB har haft på handelsbanken, bytte för att vi fick en bättre ränta på vårt bolån...

• Saralainen

Vi har 4 st gemensamma konton hos sparbanken gripen.
    Ett gemensamt lönekonto, ett bröllopskonto, ett huskonto och ett kulkonto som det sätts över pengar till varje månad.

• AnnC81

Tack för era svar!

Det verkar alltså som att de "största" bankerna är bäst om man både vill ha gemensamt kortkonto och sparkonto. Vi började ju kolla runt efter de här bankerna som inte tar extra avgifter, som Ica-banken, och det verkar ju jättebra om man "bara" är ute efter gemensamt kortkonto.. men vill man ha mer så kostar det väl.

Det där med swedbank, ja det verkar som att varje swedbank är enskild på nåt sätt, fast det ändå är samma. Vi tyckte det verkade krångligt i alla fall att man var tvungen att göra om allt och byta till en och samma, eftersom ingen av oss längre bor på orten där vi öppnade kontona. Jaja. Det löser sig, vi får fundera lite! :)

• AnnC81

Jo, nu måste jag berätta. Jag ringde Ica banken för att avsluta kontot pga att det inte uppfyllde våra krav. Men då helt plötsligt säger hon att det visst går att ha gemensamma sparkonton under kortkontot!
    Så nu blir det så smidigt som vi ville ha det.
    Undrar vad det var för amatör jag pratade med igår som skapade så mycket irritation i mig.....? åh. Nu är det löst i alla fall. Skönt!!

• Flodis Hjärtat

Det kan ju vara så att problemet med kontona TS har är att något av kontona är öppnade i en fristående sparbank.
    De fristående sparbankerna, är ju som det står fristående, så då får man även öppna i Swedbank om den andra har konton där. Annars spelar det ingen roll. Swedbank Sjuhärad är också separerade från resten av swedbank så det gäller där med.

Jag öppnade alla mina tidigare konton och liknande i Stockholm i Swedbank och nu bor jag i Göteborg och har gemensamma konton med min sambo som tidigare också hade swedbank. inga problem.

Lycka till!

• Snuttis2

vi har precis bytt bank för att starta på ruta ett tillsammans sen har vårt förtroende för de stora bankerna sänkt kraftigt efter alla missgynnande affärerer- ex swedbank och baltikum..

vi har gått till länsbanken (länsförsäkringar egen bank) vi har lagt gemensamma/ enskilda konton där med kort, pensionssparande och alla våra försäkringar- då får vi 15 % rabatt på allt...
    det blir ganska mycket på alla försäkringar ex bilen, hemmet, liv, olycksfall....

jag gillar dem skarpt!!!!

Svar på tråden Gemensamt bankkonto..vart??