• nycBride

maid of honor

Hej!

Har en fraga som jag kan inte riktigt kan hitta ett svar till...
    Jag gifter mig nu i augusti och kommer da ha mina tva aldre systrar som brudtarnor. Jag ar inte riktigt saker pa hur det funkar hemma(jag bor i usa), om man har en 'maid of honor' som har liksom 'huvudrollen' hos tarnorna, som fixar bridal showers och mohippa och sa eller man har kanske inte det i Sverige?
    Om man nu har det ar ju da fragan vem av mina tva systrar ska jag valja som min maid of honor?
    Finns det nagon regel eller det ar helt pa kann?

• Svar på tråden maid of honor
  • Energy

Vi har börjat ha det här i Sverige också. Jag tror du får gå på känslan lite när du väljer det. Annars kan du ju strunta i att ha en eller utse båda om du inte vill att nån av dom ska känna sig ledsen att den inte blev.

• passionsblomman

Det där med "showers" har vi inte här. Möhippedelen har börjat anses vila som huvudansvar på tärnan att fixa, men det är vvärt att tillägga att det VERKLIGEN inte är allmänt bekant att det skulle vara så, och inget man kan ta för givet att tärnan vet.

Förr har det varit så att traditionen är att brudens väninnor TILLSAMMANS drar igång ev hippa.

• Energy

Nej just det, det glömde jag skriva. Möhippan fixar vännerna tillsammans.

• passionsblomman

ja, fast det har många på bt helt missat och är skitarga på sin tärna..

och hon vet antagigen inte ens om att hon förväntades fixa ngt..Kommunkation är bra!

Energy skrev 2009-05-20 21:16:17 följande:
    Nej just det, det glömde jag skriva. Möhippan fixar vännerna tillsammans.
  • anapanasiti

Min tärna (som är min storasyster) sa direkt när jag frågade henne "Då är det jag som ska fixa möhippa", sen har hon tagit hjälp av 2 av mina bästa väninnor, vilket jag tycker är bra eftersom det kan bli lite mkt för en person att fixa själv.

• Energy
    passionsblomman skrev 2009-05-20 21:20:28 följande:
    ja, fast det har många på bt helt missat och är skitarga på sin tärna.. och hon vet antagigen inte ens om att hon förväntades fixa ngt..Kommunkation är bra!
    [/citat]

Det är synd att det blir så många missförstånd i samband med bröllop. Det är ju en sak om tärnorna tar på sig det direkt dom får veta att dom blir tärnor. Men att anta ska man passa sig för, då slipper man många tårar.
    anapanasiti skrev 2009-05-20 21:25:26 följande:
    [citat]
    Min tärna (som är min storasyster) sa direkt när jag frågade henne "Då är det jag som ska fixa möhippa", sen har hon tagit hjälp av 2 av mina bästa väninnor, vilket jag tycker är bra eftersom det kan bli lite mkt för en person att fixa själv.
    Ja, men sånt är ju jätte bra. Då är ju alla på det klara. Det kallar jag bra framförhållning!
  • nycBride

Tack sa jattemycket for era svar och funderingar! Jo, jag har en kansla av att de inte tankt sa mycket pa att skaffa nagon mohippa... jag har nastan helt stallt mig in pa att det inte kommer bli nagon alls. Att be dem fixa nagot skulle nog uppfattas som 'pushy' och mina systrar kan vara lite speciella ibland, been there, done that!
    Hm, det har blir kommer bli interessant!
    Tack!

• Energy

Vi finns ju här för att hjälpa varandra och ge råd.

Svar på tråden maid of honor