• ankii

rörigt i familjerna

Dividerar fram och tillbaka mest hela tiden hur vi ska göra.
    Varken jag eller sambon har en svenssonfamilj, utan alla är ovänner till höger och vänster.
    I min familj så pratar inte min mor och min mormor, min mor och far gick isär för några år sedan och då startade han ett stort bråk tillsammans med sin nya mot min mamma. Resultatet blev att han och jag inte pratar idag, mina farföräldrar tog hans sida och har inte hört av sig på ett bra tag.

I sambons familj så är hans syskon ovänner, ett syskon är manodepressivt och han inte vara i samma rum som ett annan syskon samt att det brutit kontakten med föräldrarna, detta syskon har satt ett annat hos kronofogen och har sporadisk kontakt med familjen..

Allt är bara en riktig röra... ska man bjuda alla, och samtidigt hyra sumodräkter så de kan puckla på varandra? Tyvärr kan en del av dem inte vara i möblerade rum... iaf inte samtidigt. Eller ska man bara bjuda dem som man har en bra relation till?

Någon mer som sitter i liknande sits?

• Svar på tråden rörigt i familjerna
  • Energy

I dagens samhälle är det så en svensson familj ser ut. Jag hade kunnat tro att det var jag som skrev din berättelse.

Ni har två alternativ som jag ser det.
    1) Ni bjuder alla och förutsätter att dom kan uppföra sig som vuxna människor. Det kan samtidigt ses som en chans att laga det som är brutet mellan er. En ny början.

MEN.

2) Ni bjuder dom ni står nära och hoppar över "barnen". För risken finns att er dag blir totalt förstörd annars. Så om ni vill välja den säkra vägen ska ni bjuda dom ni står nära istället för att riskera total kaos.

Jag valde nr 1 och vårt bröllop blev total KAOS, jag har skrivit bloggar om det ifall du undrar hur en kaosartad middag och fest blir. Så jag litar inte riktigt på att folk kan uppföra sig.

• Svanboet

Jag hade inte chansat och hoppats på att folk skulle bete sig som förväntat. Bjud de som ni vill ha där och som kommer förgylla(!) er dag eller rym och gör det på egen hand.

Vi har också en del problem i släkterna och vi gör en kombo av dessa alternativ. Vi bjuder de som är minst osams och som antagligen kan uppföra sig med förmaningen om att uppföra sig bara för att de personligen är viktiga för oss. Vi bjuder ingen som vi är osams med eller som vi inte vill ha där - oavsett släktband! Så sammantaget, det är relatinen till oss som brudpar som avgör om inbjudan görs eller inte och om vi bedömmer att det är "värt risken".

• Hannaz

Håller med Svanboet. Det viktiga är relationen till er. Vill ni ha personerna där så bjud dem oavsett vem de har ngt otalt med men bjud inte kusin A för att ni bjudit kusin B.
    Har inte alls lika stora problem som TS men har en mamma som är på kant med en den ena en den andra. Nu är hon dock gammal och lomhörd och verkar faktiskt försöka värna om de relationer hon har kvar så gott hon nu kan så hon får hänga med. Sambon har lite föräldrasyskon som inte kommer så bra överens med varandra och har rätt hett temperament. Eftersom vi inte umgås med dem direkt, jag har träffat dem en gång så tycker jag inte att de är självskrivna på vårt bröllop. Man måste inte bjuda folk bara för att man är släkt, det måste finnas en relation tycker jag.

• MimmiMama

förstår precis hur du känner!
    jag rycktes med i planerandet och "glömde" bort att jag inte har en vanlig familj
    Såg ett drömbröllop framför mig där alla var lyckliga och glada och insåg sedan när jag skulle göra bordsplaceringarna att så är inte fallet....
    Den kan inte sitta nära den för då kommer kanske det där gamla grollet fram efter några glas vin osv osv
    Börjar bli nervös nu och önskar nästan att vi hade rymt istället Tänk om de inte kan "sköta sig"!
    Jag skulle bjudit de som jag verkligen vill ha där om jag vore du. Men då skulle det också varit personer som inte är osams sinsemellan. Kan man inte lägga sig själv åt sidan en sådan här dag så ska man inte komma tycker jag.
    Eller så har ni ett litet bröllop med bara de närmaste vännerna.

Svar på tråden rörigt i familjerna