• Lexa

Bjudit min pappa men nu vill jag inte se honom där, än mindre sitta bredvid honom en hel kväll. Vad göra?

Jag har fått nog av min pappas nonchalanta sätt och totala intresse av något annat än sig sjäv. Hans negativa energi kommer att förstöra vår bröllopsdag och nu med tre veckor kvar är jag helt rådvill. Om jag drar tillbaka inbjudan brakar helvetet löst på hans sida av släkten (mina föräldrar är skilda sedan 20 år) men jag kan samtidigt inte tänka mig att ha honom sittandes missnöjd och kritisk bredvid mig under hela middagen. Kan man skippa att ha honörsbord eller bara ha mig och min blivande man där? Min blivande mans familj och min mamma är helt underbara och har alltid ställt upp för mig så samtidigt känns det fel att inte ha dem nära. Tacksam för tips.

• Svar på tråden Bjudit min pappa men nu vill jag inte se honom där, än mindre sitta bredvid honom en hel kväll. Vad göra?
  • Ayla sthlm

självklart kan ni bara ha ett bord med bara dig och din blivande.
    Sätt två pallar framför så folk kan komma och prata med er.

• Fenixx

ja antingen har ni ett eget bord bara för dig och din man. eller så kan ni istället ha eran tärna och bestman brevid er bara.

går allt att fixa till det. klart känsligt att inte låta han komma. men bara lite diskret fixa med bordsplaceringen så.

idag är det många som har annorlunda placeringar vad det gäller honnörsbord osv.

• Lexa

Ja det kanske inte är så dumt :) Igår funderade vi på att ställa in festen och bara ha vigseln och sen sticka på bröllopsresan direkt efter den, pga allt tjafs, men det blir ju tråkigt för dem man verkligen vill fira med. Det är så tråkigt när folk inte bara kan komma och vara glada utan måste ha åsikter om allt från tid i kyrkan till maten.

• MrsHelloKitty

Visst är det tråkigt att ens familj inte kan skärpa sig när det är en så viktig dag för en, några timmar, är det för mycket begärt?! kan man tycka...

Varför ska alla ha åsikter om allt, knip! Av denna anledning ska jag och min sambo gifta oss hemligt, vi ska bjuda våra föräldrar två dagar innan vår borgerliga vigsel. Sedan drar vi på bröllopåsresa dagen efter, 10 dar efter ska vi ha en liten tillställning, men ingen bordsplacering utan mer mingel med lite kall mat och tårta, för att slippa alla måste m.m. Allt detta ska vara planerat innan vi åker för att slippa så många åsikter som möjligt.

Tycker verkligen att du kan göra om bordsplaceringen, det är din DAG! Hoppas du får en underbar dag! =)

• Moirie

Jag har haft liknande funderingar angående placering och lider med dig! Man kan ju hoppas att han skärper till sig på er bröllopsdag eller rent utav är på gott humör. Men om du tror att han kommer förstöra ditt humör så är det nog bättre med en annan typ av bordsplacering.

Hoppas du hittar en bra lösning.

• passionsblomman

Är det inte din svärfar som "ska" sitta bredvid dig då? Och din pappa berdvid din svärmor? Då kommer han ju en bra bit bort iallafall...

• brud27juni

Jag tycker du gott kan sitta ensam vid ett bord med din man eler tillsammans med ev tärna och bestman. Vi inte ha honörsbord på "svenskt vis" utan ha runda bord för gäster och ett "långbord" för min min M2B samt min tärna och killens bestman. :)

Lycka till!

• passionsblomman

Och jag håller med!

brud27juni skrev 2009-05-22 13:51:51 följande:
    Jag tycker du gott kan sitta ensam vid ett bord med din man eler tillsammans med ev tärna och bestman. Vi inte ha honörsbord på "svenskt vis" utan ha runda bord för gäster och ett "långbord" för min min M2B samt min tärna och killens bestman. :)Lycka till!
  • Sonja68
    brud27juni skrev 2009-05-22 13:51:51 följande:
    Jag tycker du gott kan sitta ensam vid ett bord med din man eler tillsammans med ev tärna och bestman. Vi inte ha honörsbord på "svenskt vis" utan ha runda bord för gäster och ett "långbord" för min min M2B samt min tärna och killens bestman. :)Lycka till!
    Ja, det kan du göra! Bra idé! Hurra, för att bryta traditioner.
  • Kela2

Bröllop kan verkligen locka fram känsliga relationer i en släkt och förväntningar kan göra att allt ställs på sin spets. När jag gifte mig första gången så kände jag av negativa vibbar från min pappa och tyckte att det kändes jättejobbigt. Vid ett tillfälle innan bröllopet fick jag ett utbrott och förklarade för honom att det var en viktig dag för mig, att jag hoppades att alla skulle kunna "uppföra" sig för min/vår skull, osv. Det slutade bra, min pappa höll humöret uppe, höll tal, var social och det kändes jättebra. Ibland är det bra att rensa luften!

• tågjäntan

När jag gifte mig så var jag oxå orolig för att pappa skulle klaga på det ena och det andra. När han blir stressad så blir minsta motgång som ett stort berg för honom. Nu är han inte så självisk som din pappa låter, men jag kände att jag inte ville ha honom bredvid mig på bröllopet, i fall att han skulle säga något dumt. Vi valde ändå att ha honnörsbord där min bror satte bredvid mig och min mans äldsta syster satt bredvid honom. MIn mans föräldrar är tyvärr inte i livet . Det var ingen som kom med några kommentarer, men det finns säkert de som håller på etiketten som skulle kunna protestera.
    Ett annat par berättade att de satt själv vid ett bord. Sedan satt de två stolar mitt emot dit den som ville fick komma och sätta sig en stund under festen. Jag hörde inte hur det gick. Risken i ert fall är ju om din pappa får för sig att han vill springa dit och sätta sig för att prata.
    Lycka till!

• Tx2

Vi satt själv vid ett eget bord och hade två stolar framför. Funkade jättebra. Våra föräldrar hade fler att prata med runtomkring där dem satt och vi oxå då det var väldigt många som kom och satte sig och pratade med oss. Tror inte vi satt själva så mycket.

Anledningen till bordsplaceringen var att vi ville njuta av varandra, våra föräldrar trivs inte att vara i centrum och vi ville inte känna att vi var tvungna att underhålla dem utan hade tid att prata med varandra och alla gäster som kom och satt sig.

Lycka till!

• MysanX

Jag tycker helt enkelt att du kan placera din pappa någon annan stans.
    Ha ett honörsbord och bredvid dig sitter din mammas nya karl alt bestman eller bror.
    Man behöver inte följa vett och etikett. Gör som du vill och trivs med. Så har iaf vi gjort.

• DarkBrideInWhite

Ni väljer helj stjälva om ni vill ha honnörsbord eller inte. Vi kommer inte ha det klassiska honnörsbordet med familj. Vi har runda bord och vid vårt bord har vi placerat våra bestmans och tärnor. Totalt blir vi 6 pers vid det runda honnörsbordet.

• Energy

Sweetheartbord heter det när bara du och din älskling sitter vid det. Men sätt din pappa vid ett annat bord och någon du älskar bredvid dig. Inte ska han få förstöra er dag.

Gör det som känns bäst för er och ta gnället efteråt inte nu.

• Mattilda
    Energy skrev 2009-05-23 22:33:10 följande:
    Sweetheartbord heter det när bara du och din älskling sitter vid det. Men sätt din pappa vid ett annat bord och någon du älskar bredvid dig. Inte ska han få förstöra er dag. Gör det som känns bäst för er och ta gnället efteråt inte nu.
    Ledsen Energy, men jag tror tvärtom!

Tycker det låter som att Lexa omedelbart behöver berätta för sin pappa vad hon känner, kan ju knappast göra någonting "värre" om hon i nuläget tom. funderar på att dra tillbaka inbjudan!

Förmodligen leder det till att han inte kommer, alternativt förhoppningsvis skärper till sig och håller sig lugn för Lexas skull. Han kanske inte ens är medveten om hur illa behandlad du känner dig, Lexa?
Svar på tråden Bjudit min pappa men nu vill jag inte se honom där, än mindre sitta bredvid honom en hel kväll. Vad göra?