• I do  I do  I do

Hjälp oss med budget

Vi har börjat prata lite smått om bröllop och kan inte slita mig härifrån nu

Vi är i alla fall överrens om att vi vill ha ett litet bröllop med bara våra närmsta och vi blir nog 30-35 stycken.

Hade tänkt åka iväg efter kyrkan till en herrgård eller liknande och äta en god 3-rätters middag.
    Först hade vi tänkt bjuda alla på en övernattning på samma ställe men det kommer nog vara många som inte kan plus att det kommer bli väldigt dyrt, så vi kom på istället att vi bjuder vår tärna och bestman på en övernattning istället, eller kanske dom som vill sova över.
    Vi vill alltså ha ett litet enkelt bröllop utan någon bröllopsfest, bara en mysig middag plus övernattning.

Hur mycket är rimligt att ha i budget?
    Vilka "oväntade" utgifter brukar tillkomma?

• Svar på tråden Hjälp oss med budget
  • didis

Ring runt o kolla priser. Runt 1000-1500 per kuvert skulle jag tippa på, det är ju var en bättre middag + vin brukar gå på.

Klänning kostar från 3000 och uppåt.

Under 40-50.000 borde vara svårt att komma med ert upplägg (om ni inte har tur med bokningar etc).

• MV85

Vi var inne på samma spår med övernattning o hela kittet, men kom fram till att det blev för dyrt för oss då vi har lite fler gäster än er (det dubbla ungefär)...
    De ställen vi hörde oss för om hade vi landat på ca 175000 totalt...

När det gäller övriga utgifter brukar man räkna med 10% av totalbudgeten till det

• I do  I do  I do

175000, oh my

Vi var på ett bröllop för ett tag sedan där det var ungefär samma upplägg som vi tänkt oss, men då fick man själv stå för övernattningen som gick på 1300-1500/dubbelrum.
    Känns tråkigt att "kräva" det av gästerna, då jag vet att det är flera som inte har gott om pengar och då måste tacka nej pga det.

Men känns det inte "snålt" att bara bjuda vår tärna och bestman på övernattning medans dom andra får åka hem?
    Många kan nog inte sova över ändå pga husdjur och barn m.m.*

Av dom 30-35 som vi blir på middagen är 7 stycken barn, så deras mat bör ju kosta mindre!?

• MV85

Ja, det var därför vi la ner den idén Och jag är idag glad för det, för vi hittade en lokal som är precis allt jag drömt om i alla år och mycket billigare dessutom.
    Vi skickar med förslag på boende till våra gäster, men ingen måste boka där om de inte vill. Skickar då med pris och telefonnummer, så får de välja själva hur de vill göra. Något liknande kanske ni kan göra? Så kan de som vill sova över, och de som anser sig inte ha råd skippar det helt enkelt.

• I do  I do  I do

Ja så kanske man skulle kunna göra...
    Tror att max ett eller två par sover över plus vi och vår tärna o bestman.

Kan man räkna med ungefär 1000-1500 per person när det gäller maten?
    Det springer iväg rätt bra ändå med bara klänning, ringar, mat och allt annat, så att betala allas övernattning har jag numer lagt ner
    Det blir alldeles för dyrt!

• didis

Hmm, när jag tänkte mat tänkte jag "vad kostar ett hyftat restaurangbesök" men inser att då brukar jag varken ha välkomstskål eller snittar och ofta äter jag då möjligen en liten förrätt och inte tårta

Så 1500 är nog i underkant på de flesta ställen eftersom det ju ingår lite av varje i kuvertavgiften. Samtidigt kanske ni kan få mängdrabatt. Svårt. Det är nog bara att ringa runt och fråga de ställen ni kan tänka er.

• MV85

De herrgårdar och liknande jag pratat med har legat på 1000-1200 + dryck, så 12-1500 tycker jag låter ganska rimligt.
    Finare restauranger jag kollat på har legat på ca 1000:-/pp inkl, dryck i deras bröllopspaket.
    Oftast blir det ju lite billigare än det hade blivit om man inte hade varit så många som man ändå är.

Svar på tråden Hjälp oss med budget