• ängsblomma

hur många "stora" blommor behövs i en bukett?

Behöver litet tips: Hur många "stora" blommor krävs som "stomme" i en bukett för att sedan fylla ut med litet mindre blommor. Jag tänker på exv Pion eller dahlia, dör att sedan fylla ut med exv prästkragar, freesia, andra ängsblommor...? Funderar litet på ungefärlig kostnad...

• Svar på tråden hur många "stora" blommor behövs i en bukett?
  • passionsblomman

Det beror ju på hur stort slutresultatet ska bli, men mellan 7-10 pioner är inte ovanligt i en bukett.
    Utöver blommorna kräs ofta ganska ordentligt med grönt som byggmaterial (även i de fall då det i slutänden knappt syns) inte minst då det är stor skillnad i storlek och skörhet mellan sorterna.

• ängsblomma

Okej, tack, jag tänker mig en rund bukett - inte allt för stor - men det kanske är svårt att säga hur många som behövs. Finns det fler "stora" blommor som kan funka 4/7 som stomme i en bukett. Jag gillar den där "bolliga" känslan på blommorna...?

• passionsblomman

Hortensia och Neljlikor är förutom stora rosor utmärkta i den bukettypen!

ängsblomma skrev 2009-05-24 10:46:04 följande:
    Okej, tack, jag tänker mig en rund bukett - inte allt för stor - men det kanske är svårt att säga hur många som behövs. Finns det fler "stora" blommor som kan funka 4/7 som stomme i en bukett. Jag gillar den där "bolliga" känslan på blommorna...?
  • FelizLane

om du inte vill ha så stor kan ju det räcka med 3 st tycker jag! :)

• ängsblomma

okej, ja det kanske räcker för att "hålla upp" buketten ...

Svar på tråden hur många "stora" blommor behövs i en bukett?