• Annie998

Vilda blommor till dekoration

Ska gifta mig 1 aug 09. Färgtema är vitt, silver och gammelrosa. Hade tänkt att smycka lokalen med lite vilda blommor (bordsdekorationen gör floristen). Vad finns det för några vid den tiden? Någon som vet? Nu blommar ju körsbärsträd och syrener vilket hade varit perfekt, men de är ju utblommade tills dess.

• Svar på tråden Vilda blommor till dekoration
  • passionsblomman

Det är troligt att det i naturen inte finns så värst mycket alls faktiskt.

Det må vara så att vi i Sverige fått augusti som en sommarmånad numera och den blir bara mer och mer populär både för semester och bröllop. MEN i natuern börjar det förberedas för höst och allt som blommar gör det ju bara för att få sätta frö/frukt/bär så förkning ska ske.

Det är redan gjort för de flesta växter så sent på året. Det är dags att börja skörda i trädgårdsland och skogar.

Visst finns det ett och annat, främst i norra Sverige, men mycket blommar faktiskt över redan vid midsommar och däromkring.

Har sommaren dessutom varit solig och varm, ja då är det antagligen helkört.

jag tror du behöver ha tillgång till en blmstrande trädgård för att hitta tillräckligt med blomster för ändamålet.

Ett tips är att köpa buntar av tex Dahlior, som inte är dyra, då , fyller mycket och ger trädgårdskänsla.

• Annie998

Jag trodde faktiskt att det skulle vara mer vilda blommor att plocka i och med att det är sommar. Men det är som du säger.. naturen förbereder sig för hösten, även här nere i skåne. Ska kolla priset på dahlior med blomsteraffären. Tack för tipset!

• passionsblomman

Ja särskilt i Skåne skulle jag säga...där ligger ni ju rätt långt före med våren, så frösättningen är ju likaledes tidig. Det är priset ni får betala för att ni har jordgubbar innan midsommar!

Har man lite naturtema och inte har något emot lantlig känsla kan man ju använda ax som vete och råg tex i dukningen, men annars blir det nog svårt.

Du har i allafall turen att bo i ett landskap med löjligt låga priser på snittblommor. Köper du hela buntar av floristen utan att hon måste rensa stjälkar och så, kommer du kunna dekorera hela din lokal för en billig peng.

Lycka till!

Annie998 skrev 2009-05-25 15:21:31 följande:
    Jag trodde faktiskt att det skulle vara mer vilda blommor att plocka i och med att det är sommar. Men det är som du säger.. naturen förbereder sig för hösten, även här nere i skåne. Ska kolla priset på dahlior med blomsteraffären. Tack för tipset!
Svar på tråden Vilda blommor till dekoration