• catja820

Låna till bröllopet?

Hej!
    Jag och min sambo har funderingar på att gifta oss. Hade tänkt en budget på 50 000 kr för 35-40 personer.

Då vi bor i ett stort hus med lån på under 1 miljon (taxeringsvärdet ligger på ca 1,3 milj.) funderar vi på att låna pengar och lägga det på huslånet...vad tycker du om det? För och emot...

• Svar på tråden Låna till bröllopet?
  • MV85

Personligen tycker jag inte det är en bra idé eftersom jag anser att man inte lånar för förbrukning (resor, fester, kläder, osv osv), vet dock att många inte tycker det är ett problem att göra det.

• Linda7608

Tycker att det är helt ok, bara man har råd att betala. Tycker att man gör precis som man själv vill och vad som känns bra.

• isop

Vill ni låna och inte ser några problem med det är väl huslån ganska förmånliga. Men man kanske måste precisera vad man ska ha pengarna till?

• emw
    MV85 skrev 2009-05-25 14:01:09 följande:
    Personligen tycker jag inte det är en bra idé eftersom jag anser att man inte lånar för förbrukning (resor, fester, kläder, osv osv), vet dock att många inte tycker det är ett problem att göra det.
    Jag håller med!
    Jag är av principen att aldig handla på avbetalning (okej...förutom bensin på okq8 kortet). Jag tycker det känns roligare att köpa något som man sparat och längtat till. Det är min personliga åsikt.
  • Flodis Hjärtat

Jag ser inga problem med att låna till bröllop så länge man har råd att betala ränta och amortering. Så kör på det om det känns jobbigt att spara ihop det.

Lycka till!

• wiii

Jag skulle personligen inte låna till ett bröllop, även om det betyder att vi istället måste spara i två år. men jag är å andra sidan ganska så strikt med vad jag kan tänka mig att låna till.. hus och studier absolut, men inte mycket annat..

• hujjedamejj

Nej jag skulle nog inte göra det. Jag vill inte låna ett öre til förbrukningsvaror... Det skulle inte känans bra efteråt, att behöva betala av på ett bröllop som redan har varit!!

• catja820

Tack, alla för svaren. Satt och diskuterade med sambon i går kväll över vilket slags bröllop vi egentligen vill ha. Till slut kom vi fram till att vi ska spara ihop till det istället, då vi båda egentligen tycker att det är helt "knasigt" att spendera massor med pengar (för det är det för oss med 50-60 000kr) som sedan är borta på ett dygn. Visst man har minnen för livet men ändå.

Så vi ska spara 2000 kr i månaden och skattepengar, extra pengar osv lägger vi på bröllopet och räknar med att det kommer att gå på 30 000 kr istället. Då skippar vi "pompan och ståtet" och satsar på en rejäl fest.

• Yes99

Jag håller i princip med de flesta om att det inte skulle kännas rätt att låna pengar till bröllopet. Men med det sagt så finns det ju gråzoner även här. Vi kommer exempelvis inte att låna pengar till bröllopet utan ta från vårt sparkonto, men samtidigt har vi ju förstås lån till vår bostad redan, så de där sparpengarna är ju även de i nån mening redan lånade pengar... Tänkvärt... kanske.

• hujjedamejj

Nää, jag håller inte med dig där yes99. Isf skulle varenda krona vara lånade pengar du får in, och inte bara på ditt sparkonto utan hela din lön är "lånade" pengar. Så kan man ju inte tänka.
    Och då "lånar" du isf inte bara till ditt bröllop utan även så "lånar" du mjölken du handlar i affären också, enligt ditt resonemang.

• Holmbride

skulle ALDRIG låna pengar för nöjen, men det e jag det.
    det kan bara ni bestämma hur ni vill göra.

att spara går snabbt annars, spara 5000;. i månaden i 10mån så har ni pengarna:)

vi ska ha bröllop i okt, och om alla kommer blir vi 44pers, med mat,tårta,dryck,kläder,lokal o allt så blir det max 30 000.
    men förhoppningsvis bara 25 000. ;)

då hr vi sparat och fått tillbaka på skatten (pga huslåneräntan) ;)

• Fenixx
    catja820 skrev 2009-05-26 10:35:41 följande:
    Tack, alla för svaren. Satt och diskuterade med sambon i går kväll över vilket slags bröllop vi egentligen vill ha. Till slut kom vi fram till att vi ska spara ihop till det istället, då vi båda egentligen tycker att det är helt "knasigt" att spendera massor med pengar (för det är det för oss med 50-60 000kr) som sedan är borta på ett dygn. Visst man har minnen för livet men ändå.Så vi ska spara 2000 kr i månaden och skattepengar, extra pengar osv lägger vi på bröllopet och räknar med att det kommer att gå på 30 000 kr istället. Då skippar vi "pompan och ståtet" och satsar på en rejäl fest.
    låter vettigt! vi har också hus som vi grejar med. men när vi bestämde oss för att gifta oss så satte vi bröllopet längre fram i tiden så vi hinner spara ihop pengar varje månad, lägger undan skattepengar, presentpengar osv.
  • Lady o Lufsen

Personligen skulle jag inte låna pengar till ett bröllop men anser att ett lån (vad det nu än ska gå till) är upp till var och en som ska betala!

• lecaroline

Jag tycker att ni ska av vakta. Vi köpte ju då och då i flera månader så våra sparade pengar var mestadels kvar på kontot. Skulle det vara så att man behöver komplitera med mer så varför inte. Det är ju trots allt en bra ränta nu.. Eller så kan man ju önska sig pengar maten och fotografesn ska ju betalas efteråt.

• MilosMamma

Jag skulle inte helelr låna till ett bröllop. Men jag kan även förstå om man inte har råd att lägga undan 5000 i månaden.

Vi kan inte ens lägga undan 2000.

• lecaroline

Vi sparade i ett och ett halvt år!!
    Sedan kostade det inte så mycket som vi räknat på.
    Vi hade en otroligt billig lokalhyra med ett partytält. Sedan var det bara att piffa upp det. Kanske finns någon bild i mitt galleri som visar..

• Sommar 2010

Personligen skulle jag inte låna till ett bröllop. Och om man nu har råd att betala lånet borde man ju ha råd att spara innan. Tycker inte det skulle vara så roligt att planera in räntan i budgeten, vårt bröllop kommer att bli tillräckligt dyrt ändå.

Visserligen kan det kännas lite segt att vänta i mer än ett år, men det är ju mycketsom ska planeras och dessutom något som är väl värt att vänta på.

Svar på tråden Låna till bröllopet?