Hemmagjord brudbukett, tips!!
Ska göra min egen brudbukett, men hur fixar man den nedre delen, vill inte ha blomvatten över min klänning :(
Tänkte köpa blommorna dagen innan, dvs nästa fredag, vid hötorgshallen... Längtar :)
Ska göra min egen brudbukett, men hur fixar man den nedre delen, vill inte ha blomvatten över min klänning :(
Tänkte köpa blommorna dagen innan, dvs nästa fredag, vid hötorgshallen... Längtar :)
Ta med en handduk och torka stjälkarna när du tar ur buketten ur vatten. Fungerade bra för mig i lördags
Grattis Emilan och tack för tipset!
Tack tack!! Ni har något underbart att se fram emot
Vet inte hur bra det är i längden men annars kan man linda plastfolie runt stjälkarna (alternatvit liten plastpåse) och sen vira ett snyggt band utanpå för att dölja det. Vet inte om det bättre eller sämre för blommorna men det borde inte blir blött iaf
Ganska bra idé. Ev ha blöt oasis, som du köper i affärn och blöter, du har den i en plastpåse, utanpå plastpåsen kan du ha krepppapper eller annat papper som är tunt i några lager och sen har band runt.
Köper ni färdiga buketter därifrån eller gör dom buketter också? Vad kostar det ca? Om man köper dagen innan, håller den sig då??? :) Kanske lite OT men ändå :)
Nej för bövelen!Ingen oasis som smular och dessutom kommer det se så klumpigt uta tt det blir ett skämt.
Atingen sticks en bukett i en hållare-som då har oasis i toppen,
ELLER binder man ihop stjälkarna, virar ett band om och det blir stjälkarna som utgör "handtaget".
Det är bara att torka av stjälkarna så det inte droppar. För övrigt så får man helt enkelt låta bli att dra med stjälkarna mot sin klänning.
ta en "påse" genomskinlig med vatten i, och sen massor med band som du virar runt det så blir det super vackert
Det BEHÖVS inga påsat med vatten!
Det som är viktigt däremot, är sneda skarpa snitt i stjälkarna med ren, vass kniv osom GENAST efter snittningen sätts i vatten så att blommorna får dra vatten och är helt vattenspända när buketten binds. Det ska göras minst ett dygn innan. Får blommorna stå svalt över natten OCH om de är av god kvalité från början såklart, så ak det inte vara några problem under dagen sedan.
är det skitkvalité och man inte kan hantera snittningen, då spelar det inngen roll vad man gör med påsar vaser eller annat, för då kan inte blommorna dricka vattnet ändå.
Så ligger det till.
Jaha? Alltså är det bättre att köpa blommorna lite tidigare dagen innan så att det är minst ett dygn innan.
Man ska alltså snitta blommorna ett dygn innan?
Bra att veta. Vi ska köpa blommor på något torg i Alcudia.
Bara att torka av stjälkarna och linda in med något fint band.
Helst ska de vara snittade redan av den du köper av,me det tror jag inte de är på torget tex.
Men ännu viktigare då att du verkligen gör det om de är osnittade!
Betty Boop augusti2009 skrev 2009-05-27 22:21:42 följande:
vildblommor som liljekonvaljer då?
De ska också dra vatten riktigt ordentligt.
Är vigseln pålördagen så plocka dem torsdag kväll, låt dem dra i KALLT vatten till nästa dag och bind buketten fredag kväll.
Bandet lindar man dit lördag morgon innan man drar iväg.
ok, tackar för tipset.