Tärna och bestman
Min M2b och jag skall gå in i kyrkan tillsammans. Kan tärna och bestman stå där framme och vänta eller måste de gå med oss?
Min tärna vill helst "bara" stå där framme.
Min M2b och jag skall gå in i kyrkan tillsammans. Kan tärna och bestman stå där framme och vänta eller måste de gå med oss?
Min tärna vill helst "bara" stå där framme.
Det "klassiska" är ju att ett eventuellt näbb går först, därefter brudparet följt av tärna och marskalk (bestman heter det om man har brudöverlämning). Men vill ni att tärnan och marskalken av någon anledning ska stå där framme och vänta så borde väl det gå att lösa. Kolla med er vigselpräst.
Jag hörde av magdalena ribbing som var på tv4 härom dan att om tärnan är gift skall hon stå framme och vänta. För helst ska hon tydligen vara ogift. Men man bör väll få göra lite som man vill, svårt att tvinga någon att gå uppför altargången...
Tack för svaren, hon kanske ångrar sig om hon vet vad som gäller enligt etikett :D
Om inte annat för min skull. :)
Finns nog så många blandningar även om jag tyckt det var kul att hålla på traditionen men så blir det inte för oss. Brudgum o marskalk står framme vid altaret och näbb, brud och tärnor går in i kyrkan tillsammans eller efter varandra...
Finns nog så många blandningar även om jag tyckt det var kul att hålla på traditionen men så blir det inte för oss. Brudgum o marskalk står framme vid altaret och näbb, brud och tärnor går in i kyrkan tillsammans eller efter varandra...