• Snäckan4

Hur häfta festprogrammet?

Hej, vi kommer att ha vårt festprogram utskrivet i A4-papper som vi sen viker på längden, dvs det blir ca 30 cm högt och 10 cm brett. Vi vill sen knyta ett litet band om mitten av festprogrammet som man sen får knyta upp för att kunna öppna programmet. Dock måste man ju fästa ihop programmet i mitten där man har vikt det, hur ska jag göra detta på ett snyggt och hållbart sätt? Häftklamrar ser ju inte så kul ut!

Hoppas ni förstår min förklaring!
    Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hur häfta festprogrammet?
  • MV85

Sy med symaskin är min plan i alla fall...

• Miss Moneypenny

Jag har precis samma "problem" så jag puffar lite. Har ingen symaskin och är rätt kass på att sy..

• Chrisse och Jonas

Låter jätte snyggt men för avanserat för mig.. finns det andra lättare tips.. för jag undrar också?

MV85 skrev 2009-05-28 15:36:22 följande:
    Sy med symaskin är min plan i alla fall...
  • Hemlig2009

Jag köpte organzaband och även häftklarmar i ceriserosa från Panduro. Med allt annat i dukningen så tyckte jag det blev för mycket med mera band och rosetter och helt plötsligt kändes häftklamrarna alldeles lagom enkla att sätta dit och lagom stilrent coola.

• monkay

Jag gör precis som Hemlig2009 och kör på häftklammer Vi valde att köpa svarta häftklammrar (har svart och silver som tema). Blev skitfint :)

• Ore

Hade helt vanliga häftklamrar, och tyckte inte våra festprogram såg ett dugg tråkiga ut.

Man kan knyta ett snöre längs med ryggen (både på insidan och utsidan) som håller ihop pappren. Eller sy (inte svårt alls, raksöm i vikningen bara...). Räkna med att nålen slits ut, dock...

Men jag tycker fortfarande att häftklamror är stilrena och så gott som osynliga, har aldrig suttit med ett festhäfte och tänkt att "men vad tråkigt det ser ut med ett häftat program"...

• Snäckan4

Tack för svaren! Vet ni om stora häftapparater är dyra? Min vanliga är för liten för att nå in till mitten!

• monkay

Nä, inte så värst dyra. En medelstor vanlig kostar nog inte många tjugor. antar att du har en sån där minimodell?

Jag använde en standard modell och det funkade finfint :)

Håller helt och fullt med ORE ser på intet sätt tråkigt ut med klammer.

• Svanboet

Jag har också planerat att sy ihop dem för det verkar så lätt. Gillar att pyssla så jag kommer eventuellt sy ihop inbjudningarna också så det blir lite av ett tema

• Aleta

Vi hade ingenting!
    Bladen låg lösa i varandra, det funkade utmärkt, inte en enda sida försvann och vi slapp mängder med jobb (120 gäster).
    Det var också A4 vikt på längden.

• Ninnalotta

sy låter som en toppen idé tycker jag...att jag inte tänkt på de, tack för tipset!!

• RonnysNina

Om inte texten är för nära mitten funkar limroller jättebra. Bara dra ett streck precis på vecket på varje sida.

• RebeckaEhlin

Jag gjorde två hål upptill i mina och drog snöre igenom alla...

så att man öppnar korten upp till

Svar på tråden Hur häfta festprogrammet?