• nokz

Måste jag bjuda min styvsyster ?

Min mamma är tillsammans med hennes pappa och för mig är han även min pappa, i hjärtat.
    Jag vill jättegärna att han följer mig fram och ger bort mig så att säga men tänk om han inte vill bara för att jag inte bjuder henne?

Till saken hör att hon och jag brukade vara världens tajtaste men sen blev vi osams och hon ljög för mig och om mig, och jag känner inte för att det är min sak att be om förlåtelse för att hon betett sig illa och jag kan heller inte förlåta henne om hon inte visar minsta lilla ånger eller försöker.
    Vi pratar inte alls men kan dock vistas i samma sällskap på släktmiddagar osv men jag vill verkligen inte bjuda henne, det kommer bli en liten utvald skara som får närvara på vår dag, vi är ju inte rika precis och jag kan inte förstå varför jag ska bjuda folk som jag inte pratar med :S
    Men samtidigt vill jag ju inte såra min styvpappa för han är ju verkligen min pappa.

Någon som har nått tips eller nån åsikt eller, vad som helst?

• Svar på tråden Måste jag bjuda min styvsyster ?
  • brud27juni

Jag skulle sätta mig ner med och berätta för honom hur jag känner och vad som hänt och säga att du är ledsen för hur hon sårat dig.

Lycka till!

• Energy

Min syster är som din styvsyster och jag bjöd inte henne. Men som brud27juni skrev så behöver du nog förklara det för honom.

• didis

Jag hade snarare pratat med henne.

Livet är för kort för att gå runt och vara osams med folk man ändå måste umgås med.

Bjud hem henne på fika och berätta hur du känner det, du behöver inte be om ursäkt, bara berätta att du saknar tiden då ni var vänner (om du nu gör det).

Man kan förlåta folk fast de inte ber om ursäkt, för sin egen skull, för att man själv mår bättre av det.

• nokz

Jag har försökt prata med henne en gång men då tyckte hon inte alls att hon hade gjort någe fel vilket kändes ännu sämre. Jag saknar henne otroligt mycket men samtidigt vill jag ju att hon ska inse att man inte kan behandla folk hur som helst och jag vill bli behandlad åtminstone med respekt

• didis

Då har du ett val - antingen accepterar du att er vänskap är slut och bjuder du henne inte till bröllop så är det ganska garanterat slut.

Eller så accepterar du att du tycker du har blivit felaktigt behandlad fast inte hon tycker det. Då får du acceptera att inte få någon ursäkt och er vänskap blir givetvis inte var den en gång var eftersom du känner att du inte kan lita på henne.

Men du kan aldrig, tyvärr, få henne att inse att hon gjort fel genom att inte bjuda henne på bröllopet. Det enda du gör då är att stänga dörren till någon form av framtid .

Det valet kan bara du själv göra.

nokz skrev 2009-05-28 16:13:43 följande:
    Jag har försökt prata med henne en gång men då tyckte hon inte alls att hon hade gjort någe fel vilket kändes ännu sämre. Jag saknar henne otroligt mycket men samtidigt vill jag ju att hon ska inse att man inte kan behandla folk hur som helst och jag vill bli behandlad åtminstone med respekt
  • Svanboet

Jag håller med Didis - bjuder du henne inte kommer hon nog ta det som ett starkt tecken på att du inte vill vara hennes vän och tycker hon att hon inte har gjort fel, eller ser nått fel i det hon gjort - då kan inte du ändra hennes åsikt.

Vill du verkligen inte ha henne på bröllopet, bjud inte.
    Vill du möjligen ha henne på bröllopet - vänd andra kinden till och bjud.

Svar på tråden Måste jag bjuda min styvsyster ?