• MDB

Nejlka, hortensia oc h nåt!

hoppas på input från någon av alla duktiga blom-experter s om brukar hänga här!
    jag har sett en vacker bukett som var gjord av ljusgröna ganska stora nejlikor, lila hortensia och vita kallor. en sån, minus kallorna (gillar inte dem, kanske kan ha ngt annat vitt i ist, bara några få) vill jag ha! vill inte ha den direkt rundbunden, sådär som en boll utan mer som en "kvast" till formen. (tänk carries bukett i SATC..).

det är ju ganska billiga blommor, inte som rosor och orkidéer. jag är inte jättepicky och inte behöver den hålla hela dan, jag håller ju inte i buketten under festen. Men jag vill ha den rätt så stor, och två små tärnbuketter oxå. Har läst här att hortensia måste byggas upp och inte är så enkelt? Stämmer det? kan man gissa vad en sån kan gå på om man går till en florist som gör dem, alla 3 buketterna alltså? och så ska brudgum o marsalk ha typ en nejlika på slaget sådär.

förslag ¨på blomma att kombinera hortensia och nejlika med? bröllop i september.
    tack tack!

• Svar på tråden Nejlka, hortensia oc h nåt!
  • Linadesign

Jag är ingen blomexpert, men vad jag har läst här på forumet så verkar hortensia vara en ganska dyr blomma. Skulle nog gissa att rosor är billigare.

• MDB

jaha men jag trodde, ja man köper ju såna där hortensia på kruka på Ica för typ 79, men är det någon "finare" hortensia som används som snittblomma?

är det någon som vet om lila/blå hortensia finns under hela året?

• passionsblomman

Det finns mängder av storlek/längd på Hortensia och nej, det är inte krukodlade som är det vanliga vid bukettbinderi, även om det också fungerar och kan bli bra.

Jag har sett värsta monster-Hortensiorna som vr en meter höga Gissa om den blombollen var STOR!

Det finns sådana som inte har längre stjälk än ca 20 cm och de är givetvis billigare än de som är 50 cm långa.

Visst är Hortensian exklusiv och kostar litegrann, MEN manhar ju inte 25 st i en bukett som man oftast minst har om det är rosor man använder.

Hortensia får du numera tag på hela året i stort sett.

• MDB

var hos en florist för en ungefärlig prisförfrågan och hon sa ang brudbuketter att för en vanligt bunden (heter det handbunden?) landar det oftast på "lite under en tusenlapp". Det är väl ett ok pris sådär, va? Men är det konstigt att hon kan säga ett ca-pris redan innan jag sagt vilka blommor jag öht önskade?

Jag bor i sthlm och floristen är en på utkanten av östermalm.

Svar på tråden Nejlka, hortensia oc h nåt!