• Lindasan

Ta BMs efternamn som kommer från ex.frun?

Har lite funderingar på hur vi ska göra med efternamn. Min blivande har varit gift en gång innan och tog då hennes efternamn (vilket är otroligt fint). Nu är frågan hur vi ska göra, ska jag ta hans efternamn och därmed "bära" hennes namn, eller ska jag behålla mitt eget, vilket känns lite som principskäl (hans tidigare namn är ej aktuellt)Jag lärde ju dock känna honom med det namnet och det är ju bara ett namn, men jag är SÅÅÅÅ kluven?! Skulle behöva lite input och tankar....

• Svar på tråden Ta BMs efternamn som kommer från ex.frun?
  • Humlan66

Jag tror inte du får ta hans efternamn då det kommer från henne. Jag är skild och då jag gifte mig tog jag makens efternaman som jag faktikst skulle vilja ha kvar men min m2b får INTE ta mitt efternamn av den orsaken- det har jag hört efter om.
    Otroligt dumt tycker jag

• källnatös

Spontant tänker jag ALDRIG i livet!
    Hade nog viljat ha samma efternamn men känns konstigt att heta hennes namn..... Kan ni inte ta ngt helt annat?

• MV85

Du får inte ta hans namn som han har efter henne, så det är inte något du behöver fundera på

• Lindasan

Ok, då blev det ju mycket enklare! Tack!!

• Sebastiána
    Humlan66 skrev 2009-05-30 08:55:04 följande:
    Jag tror inte du får ta hans efternamn då det kommer från henne. Jag är skild och då jag gifte mig tog jag makens efternaman som jag faktikst skulle vilja ha kvar men min m2b får INTE ta mitt efternamn av den orsaken- det har jag hört efter om.Otroligt dumt tycker jag
    Tror det stämmer...

...och min spontana känsla är att jag ALDRIG skulle vilja ha hennes namn hur fint det än är!
  • novemberbrud2009

[/citat]

Åh, vad skönt att slippa heta som exfrun.
    Det finns många bra lagar :D

Kom på nåt eget fint namn. Kan ni inte blanda hans tidigare efternamn och ditt efternamn på nåt vis. Som en förening :)

Vad heter ni sen tidigare ?

Svar på tråden Ta BMs efternamn som kommer från ex.frun?