• ElMac

Hur hade ni gjort?? (körkort)

Fick brev från transportstyrelsen igår.

Den 7e augusti gifter vi oss. Den 3e augusti går mitt nuvarande körkort ut. Nytt körkort måste beställas innan de nuvarande går ut. Känns ju sjukt drygt att skicka efter ett körkort för några dagar (okej, de kanske dröjer någon vecka innan efternamnet har "gått igenom".) men hur hade ni gjort? Anlitat chaufför under tiden eller helt enkelt beställt två körkort. Känns bara sååå drygt även om de kanske inte är det(?).

Kommer ringa transportstyrelsen så snart som möjligt oavsett men de kanske är fler som har samma erfarenhet?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort?? (körkort)
  • 27juni2009

jag fick brev att mitt körkort gick ut i mars o bröllop i juni, så de var så snällt o knata dit en gång extra.... tyvärr blev de ju foto bägge ggr, emn hos oss tar man foto på vägverket. ett körkort kostar typ 200kr totalt, emn i ditt fall hade jag skippat körkort den tidne om jag inte var beroende av bil, men tänk på att du måste ha en giltig legitimation när du skall göra nytt körkort.....

• ElMac

Jo giltigt leg har jag (antar att pass duger?) men tack iaf för påminnelsen.
    Funderar faktiskt på att låta sambon köra mig sista veckan, vi ska båda vara lediga och har bara en bil så vi kan ändå inte fara åt olika håll ;) Men sen vet jag inte, måste man vänta till körkortet faktiskt är tillverkat och man har det i handen innan man får fara ut på gatorna själv igen? För i så fall kan de ju ta en stund.. Å iom att jag bor i en håla med sjukt dåliga bussförbindelser så kan de ju bli lite frustrerande;)

• Lakritsbåten

titta på den här länken www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____528.aspx

så ser du vad som gäller. Jag skulle nog chansat för de lär knappast hinna skicka ut ett föreläggande om förnyelse.

Så om du inte orkar ta ett snack med dem alt om de inte är medgörliga, strunt i körkortet för en vecka.

• ElMac

Ah så där står det iprincip att mitt gamla är gällande till dess att jag fått ett föreläggande och därefter ite förlängt det inom 2 månader (läste iof mycket snabbt så jag kan ju ha missförstått något). Tack för länken iaf, känns inte som jag ids skicka in två gånger efter att ha läst det. Man kan ju vara lite extra försiktigt, undvika att köra om någon annan i bilen har körkort, följa hastighetsbegränsningar lite extra etc :)

Lakritsbåten skrev 2009-05-31 07:33:45 följande:
    titta på den här länken www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____...så ser du vad som gäller. Jag skulle nog chansat för de lär knappast hinna skicka ut ett föreläggande om förnyelse. Så om du inte orkar ta ett snack med dem alt om de inte är medgörliga, strunt i körkortet för en vecka.
  • Lovecats

Jaf lyckades hämta ut mitt nya körkort med mitt gamla utgågna. Fick ingen lapp om förnyelse eftersom jag en gång förlustanmält det gamla. Det hjälpte inte att jag hade hävt anmälningen, märkligt nog. Då får man själv hålla reda på när det ska bytas, vilket jag ju uppenbarligen inte gjorde...

• sprättan

vi gifter oss 11 juli min sambos körkort går ut 8 juni jag ringde transportstyrelsen det var inga problem ha bara med dig ett giltigt leg+körkort när du kör bil ring sen när efternamnet är bytt så skickar de ut nya papper.

• Lakritsbåten

om jag läst och förstått det hela korrekt så får man

1) först en uppmaning att komma in med nytt kort och underskrift i god tid före körkortets giltighetstid gått ut (det fick jag för ett par år sedan)

Om man inte gör det man ska då,
    2) så får man ett föreläggande.

Om man INTE gör som föreläggandet säger så
    3) innebär det att du inte har körkort längre.

Men som sagt först måste förnyelsetiden gå ut, sedan ska byråkratins kvarnstenar mala fram ett förläggande... och innan dess har du skickat in underlag med nya uppgifter

Så tolkar jag läget!

• ElMac

Idag ringde en tjej från trafikstyrelsen upp. Hon sa att det var så här: Den 3e augusti går mitt körkort ut, dvs legitimationen, men så länge jag har ett annat giltigt legg så har jag ju fortfarande körkortstillstånd, det är inte det som går ut ;) Så, inga problem att vänta med att förlänga det om man har annat legg eller pass :)

Svar på tråden Hur hade ni gjort?? (körkort)