• Herr Hedlund

Vad kan man spara in på...???

Känner att pengarna bara springer iväg och att trots att jag tycker att vi har tänkt på kostnaderna så har vi nog inte råd med en fotograf... www.brollopstorget.se/Forum/ikoner/icon9.gif Finns det någon som kan komma med tips???? Behöver hjälp för att se att vi förhoppningsvis har förbisett något som går att sparas på... Tacksam för hjälp....

• Svar på tråden Vad kan man spara in på...???
  • Trudilutt

Kan du inte berätta upplägget lite om hur Ni tänkt dagen? Så kanske vi/jag kan hjälpa till lite

• Lakritsbåten

Den mest oväntat dyra saken för oss, hittills är inbjudningskort och trycksaker. Se hamnar ju för det mesta i "runda arkivet" så det är elt klart en sak man skulle kunna spara in på.

• anna01

Vi har köpt de mesta från ebay och tjänat MASSOR

• Sesamy

Göra en egen buffé istället för att beställa trerätters med personal....

Det e nog den punkten vi tjänar mest på utan tvekan....

+ Okonventionellt val av metall i ringarna. Vi valde rostfritt stål, eftersom vi haft det i förlovningsringarna och trivts fint med det. Totalakostnaden för båda ringarna blev cirka 1500.

Helt enkelt... Tänk på vad som är absolut viktigast för dig och prioritera just det, men i budgetvarianter om det behövs!

Kanske finns det en fotolinje på gymnasiet där ni bor så ni kan anlita en student för en mindre summa?

Kanske har du en kompis som är bra på smink och hår så du inte behöver betala för att gå till en frisör?

osv......

Lycka till! =)

• Aleta

Köp begagnad klänning/kostym.
    Plocka blommorna själv i naturen.
    Be en kompis fixa håret.
    Sminka dig själv.
    Gör inbjudningskorten enkla, skriv ut något på datorn helt enkelt. (På ett trevligt papper.)
    Använd underkläder, strumpor, skor och smycken som ni redan har.
    Köp antika ringar eller välj ett billigare material än guld.
    Laga maten själva.
    Be bekanta att ställa upp som serveringspersonal, t ex kanske ni är med i en förening där det finns flera lite ytligare bekanta som ni inte bjuder, men som ni ändå känner så pass väl att de kan tänka sig att servera under middagen och sedan vara med under resten av festen.
    Ha absolut inga presenter till gästerna.
    Önska er hjälp av de som kommer på bröllopet.
    T ex kan ni ha tårtbuffé istället för bröllopstårta. (Flera gäster gör då varsin eller flera tårtor (finns bild i mitt galleri).
    Köp inte en massa dekorationer utan använd det som finns eller låna. Här är en sida med massor av tjejer från bl a BT som lånar ut och lånar av varandra inför bröllopet.
    www.delarmedmig.se/

• MissCurly
    Aleta skrev 2009-05-31 09:31:12 följande:
    Köp begagnad klänning/kostym.Plocka blommorna själv i naturen.Be en kompis fixa håret.Sminka dig själv.Gör inbjudningskorten enkla, skriv ut något på datorn helt enkelt. (På ett trevligt papper.)Använd underkläder, strumpor, skor och smycken som ni redan har.Köp antika ringar eller välj ett billigare material än guld.Laga maten själva.Be bekanta att ställa upp som serveringspersonal, t ex kanske ni är med i en förening där det finns flera lite ytligare bekanta som ni inte bjuder, men som ni ändå känner så pass väl att de kan tänka sig att servera under middagen och sedan vara med under resten av festen.Ha absolut inga presenter till gästerna.Önska er hjälp av de som kommer på bröllopet.T ex kan ni ha tårtbuffé istället för bröllopstårta. (Flera gäster gör då varsin eller flera tårtor (finns bild i mitt galleri).Köp inte en massa dekorationer utan använd det som finns eller låna. Här är en sida med massor av tjejer från bl a BT som lånar ut och lånar av varandra inför bröllopet.www.delarmedmig.se/
    Ett utmärkt svar

vi hamnar på ca 20.000, vi gör en egen buffe utan serveringspersonal, vi har inga bröllopskläder ( går att hyra eller låna av vänner om man vill ha), köpt spriten i tyskland (sparade 4000kr på det) och ska ha små söta bakelser ist för tårta ( så fort man ska köpa en bröllopstårta så höjs priset med 1000kr)

Hör er omkring med vänner och bekanta om nån känner nån som är duktig på fotografering, sminkning , hår etc etc

Varför inte önska er fotograferingen i present?
  • Mizz Zunzhine

Om ni nu ska beställa tårta så nämn inte ordet bröllopstårta. Min sambo ringde och frågade vad de tog för en tårta, 18 kr biten sa de då. Sen ringde jag 10 min senare och undrade vad de tar för samma tårta men i bröllopstårta och då ökade priset till 42 kr biten. Inte så svårt o lista ut hur vi ska beställa? Caketopper fyndade jag på tradera så det blev ändå inte dyrare..

• MissCurly

sammaom du går inte till frissan..." jag vill ha ett håruppsättning för fest" ok, kostar 350kr ( hittar på pris)

" jag ska gifta mig och vill ha en enklare uppsättning" ok, kostar 1500kr...

" jag vill ha en buket, ska jag gifta mig" o k, kostar 1000kr

"jag ska ha en liten bukett, bla bla bla " ok, hur mkt får den kosta?

så fort man nämner bröllop så höjs priset...

min bukett med 12 gerberas och grönt kostar 200kr....

• MV85

Nej nej nej nej nej nej nej !!!!!! Det är INTE så att priset höjs bara för att man nämner ordet bröllop!!! (utom vissa som passar på att utnyttja läget - men de är sällsynta, o inte regel som alla tror)!!!!!!!!!
    Man betalar "extra" för ordet bröllop för att man får extra mycket arbete!
    Tårtan t.ex Vet ni hur lång tid det tar att göra en vanlig tårta? Säg att man har färdiga anslag o inte ska göra dem så har vi sparat in den 1½ timman.. Äh, bara för skojs skull.. Allt är färdigt o ska bara läggas ihop o dekoreras... Hur lång tid tar det? En vanlig grädd eller prinsesstårta?
    Svaret är ca 5 minuter.
    En bröllopsdekorerad tårta kostar mycket mer för den är man mycket mer noggrann med, o de 5 minutrarna räcker inte ens till att börja kavla marsipanen - för att inte tala om om man ska ha något skrivet på dem, någon annan dekoration än de färdiga halvtorkade små marsipanrosorna som man sätter på alla de som man bara skickar ut i butiken...
    O blommorna sen! Vilken tidskillnad på vad som läggs på en brudbukett i konstultationstid, bindningstid, leta upp rätt blommor osv osv... Så NEJ! Man betalar i regel efter vad man får! Även om det skiljer mycket från olika delar av landet hur det priset sedan ligger efter leveranskostnader och lokalkostnader..

• tossesnurr

så sant!

MV85 skrev 2009-05-31 10:56:41 följande:
    Nej nej nej nej nej nej nej !!!!!! Det är INTE så att priset höjs bara för att man nämner ordet bröllop!!! (utom vissa som passar på att utnyttja läget - men de är sällsynta, o inte regel som alla tror)!!!!!!!!!Man betalar "extra" för ordet bröllop för att man får extra mycket arbete!Tårtan t.ex Vet ni hur lång tid det tar att göra en vanlig tårta? Säg att man har färdiga anslag o inte ska göra dem så har vi sparat in den 1½ timman.. Äh, bara för skojs skull.. Allt är färdigt o ska bara läggas ihop o dekoreras... Hur lång tid tar det? En vanlig grädd eller prinsesstårta?Svaret är ca 5 minuter.En bröllopsdekorerad tårta kostar mycket mer för den är man mycket mer noggrann med, o de 5 minutrarna räcker inte ens till att börja kavla marsipanen - för att inte tala om om man ska ha något skrivet på dem, någon annan dekoration än de färdiga halvtorkade små marsipanrosorna som man sätter på alla de som man bara skickar ut i butiken...O blommorna sen! Vilken tidskillnad på vad som läggs på en brudbukett i konstultationstid, bindningstid, leta upp rätt blommor osv osv... Så NEJ! Man betalar i regel efter vad man får! Även om det skiljer mycket från olika delar av landet hur det priset sedan ligger efter leveranskostnader och lokalkostnader..
Svar på tråden Vad kan man spara in på...???