• SofiaMagdalena

    Inbjudan & OSA

    Jag och min sambo gifter oss nästa år den 7 augusti. Vi vill gärna vara ute i god tid med inbjudningen eftersom det är semestertid. Ni som gifter er under samma tid, när ska ni skicka ut era?
    Vi hade nog tänkt skicka dem redan i mars och ha OSA den 7:e juni. Tycker ni att det är för tidigt?

  • Svar på tråden Inbjudan & OSA
  • MV85

    Jag hade inte satt OSA mer än tidigast en månad innan... Mycket kan hända på två månader som gör att man tvingas ändra sig, inte lika mycket hinner hända på två veckor...

    Vi gifter oss i Maj, har osa sista april tidigast - funderar faktiskt på att flytta det senare då det känns överdrivet tidigt. Inbjudningarna skickas december, alternativt att vi delar ut till familjerna på julafton och juldagen (träffar alltid ena släkten ena dagen o andra dagen efter) o så skicka till alla andra så de får dem strax därefter (lägga dem på lådan den 23:e typ) eller så skickar vi dem istället för julkort o överraskar alla då...

  • Lovecats

    Vi skickade ut våra inbjudningar 12v innan och bad om svar 6 v innan. Det har räckt. Iom att det är på sommaren kan ni kanske lägga på ett par veckor, så att det säkert kommer innan semestrarna och fastnar i någon eftersändningskarusell, eller dylikt, men som vissa förespråkar att skicka ut ett halvår i förväg är rätt onödigt. Då lägger folk det åt sidan på ett "bra" ställe och glömmer bort det.

    Det räcker utmärkt att skicka i månadsskiftet april/maj m.a.o, såvida ni inte har folk på gästlistan som kommer från andra länder, eller andra änden av landet. OSA hade jag satt till 1-2 v innan midsommar.

  • Lovecats

    "så att det INTE fastnar i någon eftersändningskarusell" skulle det ju stå

    Vi gifter oss f.ö. också mitt i semestertider.

  • 20090725

    vi gifter oss 25 juli, och skickade iväg våra inbjudningar dden 24 mars, så de flesta hade de den 25mars och vi hade osa 25maj, dvs två månader innan bröllopet! och det har inte varit några problem med det! vi har ju dock i bakhuvudet att det faktist KAN hända något å det kanske blir något enstaka bortfall!

  • MarianneL

    Tycker det låter bra. Det beror ju på vart gästerna kommer ifrån o så. Ungefär hälften av våra gäster kommer utomlands ifårn (USA, Kanada, Kina, Frankrike osv.) Så om de ska kunna få tag i billiga biljetter måste man var aute helst ett halvår innan datumet. Och då vet man om man kan komma elle rinte 2 månader innan. För oss är det också viktigt att veta eftersom vi behöver hjälpa folk att hitta sovplatser med mera. Så vi hade OSA senast 1 juni. (Gifter oss 1 Augusti i år)

  • J D

    Vi gifter oss 8/8, skickade ut 20/5 och har OSA 15/6. Man ska inte ha för långt emellan utskick av kort och OSA eftersom folk glömmer (dessutom är det artigast att svara inom en vecka från att man får det så ska man ha sent OSA (vilket är artigast) så måste man skicka ut rätt sent också.


    Vi kände att det var dags att skicka nu eftersom folk började fråga om presenter och boende och så (vi skickade save the dates i januari) samt att vi måste bekräfta boende för de gäster som önskar sådant senast den 15.

  • ängsblomma

    Vi skickade ut 4/3, osa 4/5, bröllop 4/7... funkat bra.

  • Amilia76

    Om jag vore som er skulle jag snart skicka ut ett så kallat "Save the date" kort. Det är inte själva inbjuda utan bara en liten hint från er om att gästerna redan nu bör boka in den helgen. Sen kan ni under våren skicka ut de riktiga inbjudningarna. Lycka till!

  • J D
    Amilia76 skrev 2009-05-31 12:56:42 följande:
    Om jag vore som er skulle jag snart skicka ut ett så kallat "Save the date" kort. Det är inte själva inbjuda utan bara en liten hint från er om att gästerna redan nu bör boka in den helgen. Sen kan ni under våren skicka ut de riktiga inbjudningarna. Lycka till!
    Nja, man ska nog inte skicka ut save the dates för tidigt heller faktiskt eftersom folk då hinner glömma datumet men efter nyår när folk börjar tänka på semester kan det vara mkt lämpligt att skicka ut ett.
  • MV85

    J D skrev 2009-05-31 13:39:35 följande:


    Nja, man ska nog inte skicka ut save the dates för tidigt heller faktiskt eftersom folk då hinner glömma datumet men efter nyår när folk börjar tänka på semester kan det vara mkt lämpligt att skicka ut ett.
    Håller med... 8 månader innan ungefär tycker jag är lagom att skicka save the date...
  • Mangos

    Vi gifter oss 8/8 i år och skickade ut våra inbjudningar i mars. Har OSA satt till idag den 1 juni.

Svar på tråden Inbjudan & OSA