• delirious

namnbyte innan bröllopsresa?

Hur gör ni som kommer byta efternamn som gift och åker på bröllopsresa just efter bröllopet med pass? Oj vilken lång mening..men i alla fall, väntar man då med att byta efternamn tills man kommit hem från resan, eller går det på nåt sätt att man ordnar detta innan och så träder det ikraft den dag man gifter sig?

• Svar på tråden namnbyte innan bröllopsresa?
  • Marcusblivande

Hej.

Det tar ca 14 dagar för skatteverket att registrera efternamn byte, så jag skulle rekommendera att ändra det till efter för att vara p den säkra sidan. Vore inte så kul att bli kvar i det land som ni ska åka till:)

/Malin

• MissCurly

Har ni bokat resan i ert gamla eller nya namn? Vi bokade vår i våra gamla namn, för att byta det på biljetten skulle det kosta oss 1600kr, då frös vi namnbytet hos skatteverket och behåller våra "egna" efternamn tills vi kommit hem från resan....

• MissCurly

alltså efernamnsbytet kommer in till skatteverket när vigselförättaren skickar in papperna sen har dom handläggartid på det som "Marcusblivande" sa

• delirious

jo det blir nog å åka på gamla namnet, vi har inte bokat nåt än utan kommer åka på en sista minuten just efter bröllopet

• Pumpkin

Så länge som det är samma namn i passet som på biljetten så är det inga problem. Boka i gamla namnet, använd det gamla passet och ordna ett nytt pass när ni kommer hem från resan. Vad jag vet behöver man inte alls frysa eller skjuta upp namnändringen. Ingen jag känner har gjort så i alla fall, och jag vet många brudpar här på BT som gjort just så som jag förklarade.

• MissCurly

Förtydligande

Jag och sonen ska ta mannens efternamn och har inga pass idag, vi tog nya pass med våra egna efternman, vi har våra egna namn på biljetten och då skulle vi frysa namnändringen , så sa handläggaren på skattekontoret

• Pumpkin

MissCurly: Okej, konstigt. Vet som sagt ingen som behövt frysa namnändringen, utan bara låtit den gå igenom och sen ordna nytt pass när de kommit hem från resan.

• Candyflickan

Behövs inte någon frysning. Bara det står samma namn på biljetten som i passet spelar inte resten någon roll som andra sagt tidigare.

Trevlig resa!

Mvh
    Camilla

• MissCurly

se där, så märkligt?? jaja nu har vi gjort redan

Svar på tråden namnbyte innan bröllopsresa?