• Goldi

Besviken =(

Är så himla besviken, jag och min m2b gifter oss den 1/8 och vi har bjudit ca 65 pers.Men det är väldigt många som ringt och sagt att de inte kan komma. Vi har skrivit i inbjudan att vi vill ha det barnfritt och det är säkert många som tackat nej för den saken skull. Men jag menar, är det så svårt att hitta en barnvakt? än så länge är det 31 pers som kommer...
    Funderar på att ringa dem och säga att det är okej att ta med barnen, fast vi vill ha det barnfritt.

Är det fult att bjuda in fler "vänner" fast inbjudan var utskickade för längesen och det vet att de inte blivit bjudna?

Vet inte vad jag ska göra, de har iförsig till den 15e juni att bestäma sig :(.

• Svar på tråden Besviken =(
  • johanna anders

Reservlista har väl alla nu för tiden. Så klart du kan skicka ut lite fler inbjudningar =)

• SaraPayam

Jag tycker att du ska avvakta lite. OSA är ju inte förrän den 15:e juni om jag förstår dig rätt. Å i vårt fall va det typ hälften som svarade den sista veckan. Så ha lite is i magen.
    Men om det skulle vara att det blir allt för många som tackar nej så kan ni helt klart bjuda några andra, det har vi gjort, å de tog inte illa upp, för att de fick inbjudan lite senare än de andra,
    Lycka till

• Goldi

ja men har bara ett kort kvar , är det okej att ringa tror ni?

• MulleNuh

avvakta tills nån dag efter osa...

• SaraPayam
    Goldi skrev 2009-06-01 21:03:31 följande:
    ja men har bara ett kort kvar , är det okej att ringa tror ni?
    Nja ringa hade inte jag gjort, men du kan ju fixa några andra inbjudningskort, det gör ju inget om de inte ser exakt likadana ut, eller
  • Jen75

De vi bjöd in efter osa datumet gått ut ringde vi och sen skickade vi en elektronisk inbjudan. De blev jätteglada

• Sommarpar

ha is i magen, för många är det självklart att de ska komma, så självklart att de sätter upp inbjudan på tex kylskåpet, tagit semester, skrivit upp det i almanackan MEN glömt av att meddela brudparet (hände oss, de blev chockade att de hade glömt av att svara, de hade ju från börjat planerat att de skulle komma). när tiden gått ut tycker jag att ni kan sätta er ner och ringa runt till de som fortfarande inte svarat..

• tågjäntan

När det gäller de med barn så beror det ju på hur viktigt det är för er att just de personerna är med på bröllopet. Det finns ju kanske de som inte kan få barnvakt av en eller annan anledning. Vi tyckte det var bra om de kom själva mest för deras egen skull.
    Några barn var med på festen och det gick hur bra som helst. Varav två av dem var lite större och de sitter ju inte och är ledsna eller på annat sätt stör under vigseln. Minst ett av paren hade inte kunnat komma om vi sagt helt nej. De var på semester just då och bor 5o mil härifrån och hade på det sättet svårt att få barnvakt.
    FAst ska man ha alkohol på festen ska nog de föräldrarna, om ni bjuder in några av dem, försöka vara nyktra. Flera undersökningar visar att barn tycker det är läskigt när föräldrarna blir annorlunda av alkoholen.
    Annars är det som de ovan säger - det är långt kvar till osa och man får alltid ha med i beräkningen att några kanske hör av sig några dagar senare av en eller annan anledning. Oftast är det nog glömska.
    På vårt bröllop var det några som inte hörde av sig alls. Visst var det tråkigt men det var inget vi grävde ner oss för och ojjade upp os för utan vi fortsatte att planera och gladde oss för de som ville komma.

• tågjäntan

Jag tror jag själv var glömsk en gång och ringde och anmälde mig några dagar efter osa gått ut

• Birana

Avvakta till OSA sen ringer du och dubbelkollar att de inte ska komma och därefter tar du fram en reservlista. Vi hade en reservlista på 16 pers som vi skickade ut inbjudningar till, vi hade å andra sidag tyr som kunde snabbt fixa fram precis likadana inbjudningar. Lycka till

• Aleta

Fast TS säger ju att flera redan har tackat nej. Då finns det ingen anledning att vänta till OSA-datumet innan man bjuder in fler.

Det är helt korrekt enligt etiketten att bjuda in andra när några tackar nej.
    Sedan finns det förstås alltid folk som har så höga tankar om sig själva att de blir sura om de inte bjöds in från början, men det vet ni ju säkert själva om ni har sådana i bekantskapskretsen. De kan ni skippa att bjuda.
    De flesta blir glada över en bröllopsinbjudan.
    Gör nya kort eller det finns att köpa förtryckta på bokhandeln t ex som man fyller i namn, tid och plats. De är helt OK.

• Vena

Vet att en del var uppröda över att deras barn inte var bjudna (släktingar) fick ett sms dagen efter osa att de ville komma...
    skickade ett väldigt vänligt sms tillbaka och låtsades om det regnade... folk måste faktiskt förstå att man bjuder de man vill. Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad över en inbjudan utan barn. Känns däremot som ett tillfälle för vuxna människor att få känna sig som vuxna och festa lite, eller åtminståne slippa den ständiga passningen det innebär med små barn och få slappna av och föra en ostörd vuxen konversation med en annan vuxen... Tror att många som kommer på vårt bröllop känner det så.

• novia72
    Vena skrev 2009-06-02 00:00:31 följande:
    Vet att en del var uppröda över att deras barn inte var bjudna (släktingar) fick ett sms dagen efter osa att de ville komma...skickade ett väldigt vänligt sms tillbaka och låtsades om det regnade... folk måste faktiskt förstå att man bjuder de man vill. Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad över en inbjudan utan barn. Känns däremot som ett tillfälle för vuxna människor att få känna sig som vuxna och festa lite, eller åtminståne slippa den ständiga passningen det innebär med små barn och få slappna av och föra en ostörd vuxen konversation med en annan vuxen... Tror att många som kommer på vårt bröllop känner det så.
    Självklart bjuder du vem du vill MEN du kan inte hänga läpp OM 50% säger nej eftersom DU vill ha barnfritt. Du får välja vad du vill, men det får DINA GÄSTER också.
Svar på tråden Besviken =(