Sillen65: Fast nu är det ju så att man inte kan ha två efternamn i Sverige längre, utan det ena ligger som efternamn - vilket betyder att man bara har ett efternamn egentligen och ens barn kan bara få ett efternamn, samt som mest ta ett till som andranamn när de gifter sig. Så ditt exempel kan aldrig hända
Jag är tjej o kommer ändå inte byta bort mitt efternamn. Varför? För att det bara är 4 vuxna kvar i min familj med namnet och för att det är ett ovanligt efternamn. Det finns två barn (en flicka och en pojke) som bär det vidare, men skulle man gå efter regeln att tjejen alltid ska byta efternamn och barnen där med ha mannens skulle inte ens de barnen ha det namnet och det skulle där med försvinna ur vår släkt då de enda som vill/kan skaffa/få barn är tjejer.
Min m2b är extremt konservativ, men han förstår varför det är viktigt för mig ändå, och eftersom han heter Karlsson (liksom min far - som jag inte har samma efternamn som) vilket är väldigt vanligt har det aldrig varit en allvarlig fråga för oss.
Jag tror det är bäst att göra det som känns rätt i magen... lyssna på magkänslan, den vet oftast vad den säger...