• kuliJuli

Hur slipper man kramp i vaderna???

Har köpt ett par underbara blå skor med rätt höga klackar som jag tänkte ha när jag gifter mig om en månad.

Men ibland när jag provar dom så får jag sån sjuk kramp i mina vader, på direkten! Gör svinont ju Är rädd nu att det ska hända på dagen D...

Nån som har tips på hur man kan förebygga att inte få kramp? Måste man gå runt i höga klackar varenda dag nu fram till bröllopet så att vaderna vänjer sig eller???

(ska såklart köpa ett annat par i reserv om mina ben bara låser sig - tänkte ändå ha några lågskor att dansa i sen på kvällen... Men vill så gärna gifta mig i mina älskade blå )

• Svar på tråden Hur slipper man kramp i vaderna???
  • didis

Fötterna och resten av kroppen är inte direkt gjorda för höga klackar, vilket känns!

Öva, öva, öva och stretcha vaderna. Tänk också på att inte sträcka på benen helt o hållet när du har högklackade skor utan böja lite lätt på knäna, det syns inte under klänningen men ger lite mindre belastning på benen.

Själv tillbringar jag dagarna i sandaler med ortopediska inlägg, grymt skönt för fötterna! Högklackat får det bli till fester men jag gjorde som du till bröllopet och bytte till ett par låga skor framåt kvällen.

• silversvans

Prova att ta tillskott av magnesium!

• Boomtown

Stretcha varje dag! Sen ska bananer motverka kramp väldigt bra. Jag tror att det är alvedon som kan ta bort krampen när den väl sätter in. Det är ett visst ämne i det som gör susens. Kanske kan fråga på apoteket.

• Sommarpar

stretcha och drick mkt vatten.

• MV85

Kombinera de förslag du redan fått... Magnesium (som det finns mycket i banener ) motverkar kramp, liksom mycket stretching och vatten...
    Sen handlar det mycket om vana.. Så gå i dem en stund varje dag fram till bröllopet så ska du se att du dels vänjer dig, o så går du in skorna oxå
    Försök lägga så mycket tyngd som möjligt på hälen o inte tårna så brukar det oxå bli bättre... Även om det är svårt när man har höga klackar.

• kuliJuli

Tusen tack för alla svar!!!
    Provade igår kväll igen och jag får kramp alltså, är helt ovan!

Så medicinen får bli som denna då alltså:
    * Ha på mig skorna så ofta jag kan - öva
    * Stretcha vaderna ofta
    * Dricka ordentligt dagarna innan och dagen D
    * Äta magnesium (äter MittVal kvinna, borde ju räcka men ska byta ut äpplet mot banan lite tätare på mellanmålet)
    * Belasta på hälen och inte stå med spikraka ben...
    * Ta en alvedon i förebyggande syfte före vigseln (får ändå inte dricka alkohol, är på smällen, men alvedon är okej då )

Ska nog försöka gå lite oftare i klackar till vardags nu innan också, för att träna upp vaderna...

• ario

alveon hjälper inte mot kramp

kuliJuli skrev 2009-06-04 13:50:42 följande:
    Tusen tack för alla svar!!!Provade igår kväll igen och jag får kramp alltså, är helt ovan!Så medicinen får bli som denna då alltså:* Ha på mig skorna så ofta jag kan - öva * Stretcha vaderna ofta* Dricka ordentligt dagarna innan och dagen D* Äta magnesium (äter MittVal kvinna, borde ju räcka men ska byta ut äpplet mot banan lite tätare på mellanmålet)* Belasta på hälen och inte stå med spikraka ben... * Ta en alvedon i förebyggande syfte före vigseln (får ändå inte dricka alkohol, är på smällen, men alvedon är okej då ) Ska nog försöka gå lite oftare i klackar till vardags nu innan också, för att träna upp vaderna...
  • TinkerBelle

Hormonerna gör nog sitt till också!
    Kramp i vaderna är en vnalig åkoma när man väntar smått..
    Blir inte bättre med höga klackar, men jag kan hålla med om att dem är snygga!

• ElevenSeven

Drick mkt vatten, kramp beror ofta på vätskebrist.

• mittid

VARFÖR LIDA???

Spola klackhöjden, nöj dig med mindre, lyssna på din kropp, den säger Nej! Syns dina ben/skor med klänning på.... du e snygg ändå! Se till att det blir Din/Er dag när du/ni får glädjas och må bra!! Stretcha ja, är banan och magnesium ja...
    MVH /Mandelskorpa

• kuliJuli

mittid: Tja, att utsätta mig för något lidande är det ju inte tal om iof... Får jag kramp inför vigseln tar jag på mina lågskor.

Men jo - mina ben syns då jag har knäkort klänning, som för övrigt är väldigt "budget" då min mage inte går i nån vanlig klänning. Så det hade känts trevligt om jag hade kunnat ha mina superfina blå klackar eftersom jag känner mig fin i dem, och det blir lite fokus på fossingarna då jag har en kort klänning.
    Gifta mig kommer jag göra en gång i livet och det skulle va kul att få känna sig fin, och inte ha halvmesyrer på hela outfiten

Åter igen tack för tipsen!

• Vid havet

En fråga: Står/går du med vikten på hälarna också? Inte bara på tårna menar jag. Kan vara ett fel som många som inte är så vana klackbärare gör.

Jag har nämligen aldrig fått kramp i vaderna i klackskor. Däremot ont i tår, trampdynor och hälar

Svar på tråden Hur slipper man kramp i vaderna???