• titan2009

Äktenskapsförord??

Hej!
    Vart vänder man sig om man vill skriva ett äktenskapsförord? Är det bara en advokat som kan göra det?
    Ska det registreras någonstans sedan?

Mvh Titan2009

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 21:25
    Kan man skriva ett äktenskapsförord själv? och sedan skicka in det till tingsrätten?

• Svar på tråden Äktenskapsförord??
  • Red Scarlet

Jag vände mig till en advokat för att skriva äktenskapsförord men annars kan ibland ens egen bank hjälpa en eller så köper man dokument i bokhandeln och skriver själv om man inte har så komplicerad uppdelning att göra.

Dock har jag lyckats glömma vad jag skulle göra med äktenskapsförordet, det ska skickas in någonstans efter bröllopet för att registreras...men vart? Puffar för det

• Nalle Puh 40

Vi fick hjälp hos Swedbank, kostade ca 1300 kr

• Noxire

Äktenskapsförordet skall registrersa hos tingsrätten.

Kram till alla

• Red Scarlet
    Noxire skrev 2009-06-04 18:12:44 följande:
    Äktenskapsförordet skall registrersa hos tingsrätten.Kram till alla
    Okej så då skriver man under äktenskapsförordet och skickar in dokumentet till tingsrätten i ens eget län/stad så fort man gift sig..eller?
  • RutEmma

Jag har en fråga på samma tema. Min blivande man har en enskild firma, och nu undrar jag om jag kommer att bli "inblandad" i den i samband med giftermålet? Då vore det kanske läge för ett äktenskapsförord här också....

• Nalle Puh 40

Vi har skrivit ett äktenskapsförord som ser ut precis som när man var sambo. Mitt är mitt och hans är hans. Vill jag starta eget och det går åt skogen så blir han inte inblandad och skiljer vi oss så tar jag mina saker och han sina. Även om han vinnr 2 miljoner så blir det bara hans. Känns jätte bra eftersom jag har en del tillgångar och min sambo en del skulder.

• GlamourKitten

Jag förstår inte heller vad vi ska göra med pappret...man kan väl inte bara skicka in det till tingsrätten??

• anne på grönkulla

Har nån av er företag så är ett äktenskapsförord en bra-att-ha-grej. Gå till en jurist, t ex på banken - man KAN skriva själv men vid minsta osäkerhet eller komplikationer i situationen råder jag er att söka proffshjälp, då ni vill veta att det reglerrar exakt det ni vill. Det är värt den slanten att veta att det blir rätt.

• Nalle Puh 40
    GlamourKitten skrev 2009-06-04 21:23:26 följande:
    Jag förstår inte heller vad vi ska göra med pappret...man kan väl inte bara skicka in det till tingsrätten??
    Vi skickade det bara tillbaka det till juristen när vi skrivit på så fixar hon resten...
Svar på tråden Äktenskapsförord??