• Sesamy

Vad är lyx för dig?

En fundering slog mig idag....
    Lite bakgrund först...

Jag och min älskade m2b börjar närma oss sluttampen på vår planering - vi gifter oss 11 juli. Allt börjar falla på plats med bröllopet och jag känner mig nöjd och glad. Bröllopet är budget.

Idag bokade vi bröllopsresa. Eller en del av den... Vi ska åka på en roadtrip i Sverige och besöka viktiga platser från våra barndomssomrar. I mitt fall blir det Öland. Efter velande fram och tillbaka har vi nu bokat rum på ett litet bohemskt B & B med mycket enkla rum, som egentligen är ett galleri i grunden. Två nätter i dubbelrum kostar bara 1000 kronor.

Jag skämtade strax efter med min mor om att vi nog inte är några "lyx" människor.
    Fast när jag tänkte på saken kände jag att de val vi gjort känns väldigt lyxiga. Lyx för mig har i grunden väldigt lite med pengar att göra insåg jag.
    Stämningen här inne tycker jag ibland slår över lite åt andra hållet - att det måste vara dyrt för att vara fint, lyxigt och värdefullt.

Pengar är inte att förakta på något sätt... Det är viktigt för trygghet med mera. Men LYX är något helt annat för mig... Det är upplevelserna, guldkanten, närheten och minnena med de nära. Det behöver inte kosta många kronor egentligen...
    Vi kommer nu bo enkelt, men förhoppningsvis äta gott eftersom vi kan lägga mer pengar på det... O ja.. Jag vet inte...
    Massa tankar ploppade helt enkelt upp och jag blev nyfiken....

Vad är lyx för er/dig? Är lyx dyra, fina saker eller något annat? Kan något vara gudomligt lyxigt men helt gratis? Krockar begreppen för er?

Om någon nu möjligtvis har tagit illa vid sig... Inget är rätt eller fel... Alla får tycka olika. Jag blev bara nyfiken när jag blev medveten om min egen känsla som jag aldrig reflekterat över innan...

• Svar på tråden Vad är lyx för dig?
  • anne på grönkulla

Lyx är tid. Tid med familj, tid att laga mat o äta tillsammans, tid att ströva, tid att resa långt bort o ha kameran till hands. Tid att upptäcka, tid att bara vara.

• Zooie

Lyx för mig är att kunna unna mig det jag vill ha eller göra, vad det kostar är oväsentligt. Lyx kan vara att bara ligga på en strand och njuta i en vecka utan att jag spenderar en krona eller att äta en fantastiskt god hummermiddag med champange på en lyxig restaurang :)

• sindri

lyx för mig är att vara ute och greja med hästarna hela familjen tillsammans och att någon gång få vakna av sig själv på morgonen. de låter ju jätte löjligt men ja älskar de.

• wiii

frukost på altanen i morgonsolen :)

• Aleta

Lyx kan vara så mycket!
    Visst är det lyx att ta in på värsta lyxhotellet och bara unna sig allt, gå ut och shoppa precis de smycken och kläder man vill ha utan att titta på en enda prislapp. (I alla fall föreställer jag mig det eftersom jag aldrig har gjort så.)
    Men för de som kan göra så är det kanske inte lyx alls. I förhållande till större delen av jordens befolkning lever ju vi i en ofattbar lyx till vardags.

Riktig lyx för mig är att inte ha några måsten utan bara massor med ledig tid att göra roliga saker tillsammans med dem jag älskar. Det är dessutom en lyx som inte ger dåligt samvete, vilket spenderande av en massa pengar ger mig. (För visst har jag unnat mig någon onödigt dyr pryl ibland. )

Så för mig är höjden av lyx = tid.

• Nalle Puh 40

Fruksot på sängen en vardag...

• Sommar 2010

Lyx för mig är att kunna kosta på mig något extra, gå på restaurang mitt i veckan, dricka champagne ofta, kunna köpa en ny klänning till en fest fast jag har andra klänningar i garderoben.

Men lyx och lycka är inte samma sak. Kan ha med varandra att göra men lycka är sååå mycket mer.

• Lövnäs

Lyx för mig är att få något man velat ha väldigt länge. T.ex. så har vi ett handikappat barn, i rullstol. Vad lyxigt vi kommer få det när vi får huset bostadsanpassat,så vi slipper böka med våra 4 cm höga trösklar. Lovar mig själv varje dag att minnas hur vi har det nu = Bökigt!

Lyx för mig är oxå att få ledig egen tid tillsammans med min m2b, då det inte pratas om vad som måste göras o sånt..

• passionsblomman

Lyx, det är allt som är utöver det rent livsnödvändiga. Det som ger känslan av extra och lite till.
    Som att utöver att få i sig frukost, ha ynnesten att kunna plocka egna solvarma smultron till yoghurten och äta sin frukost i lugn och ro. Eller att Välja bara det man verkligen vill äta i affären utan att vara tvungen att ta det billigaste. Eller att hela familjen har ledigt samtidigt och får ha sovmorgon.
    Det måste absolut inte innefatta pengar, men en del av det lyxiga är ibland att kosta på sig att strunta i att vara supersparsam.

Lyx står i nära relation till vad man upplever brist på i vardagen.

• Tess80

Lyx är som dom flesta här redan sagt dvs. att ge tid till varandra. Och sedan var man spenderar tiden med varandra kan ju variera från gång till gång.

Vi har ibland bara varit hemma (och fixat barnvakt) och tagit det lugnt med en romantisk middag med kräftor och räkor och tittat på en film som vi vill se. Då har vi båda kännt att vi inte "orkar" eller "inte känner för" att gå ut och hitta på något. Men det är ändå lyx!

Medans vissa andra gånger så har vi bara tagit in på hotell en natt. Älskar hotellfrukostar!! Och att bara komma bort en liten stund. Och då har vi inte tagit in på något 5-stjärnigt hotell, utan på Ibis hotell! Lagom för våran plånbok.

• nni

Det är något som är något annorlunda än vanliga vardagen.
    Mysiga hemmakvällar med vin, bio, restaurang, shopping med mera. Och bröllopet såklart. Att man unnar sig något, det beöver inte kosta iheller.

• lillalyckan

När vi (för en gångs skull) är lediga samtidigt, hittar på mysiga saker under dagen, tex gå på Ikea å köper onödiga saker bara för att vi vill, lagar god mat på kvällen, gärna trereätters och avslutar med att vi ligger i soffan framför en bra film. Det är lyx för mig.

Lyx är inte pengar men pengar underlättar

• Lady o Lufsen

Lyx för mig, högst personligt, är när min man tar tjejerna med sig till landet och lämnar mig själv här i 4-5 veckor innan min semester börjar!
    Jag kommer, går, äter, sover, gör och lagar precis vad jag vill, när jag vill och om jag vill!! Underbart!!!

Lyx för mig, rent relationellt, är när barnen sover hos kompisar och vi bestämmer oss för att bara stanna i sängen med Champagne och tilltugg, vi lagar dock lunch och middag tillsammans när och om det passar oss.

Lyx för mig, i vardagen, är att få äta god mat, gott vin och levande ljus till vilken enkel middag som helst...gärna en bra film på kvällen.

Lyx för mig, i "vardagsrelationen", är när min man har storstädat och lagat en två eller trerättersmiddag när jag kommer hem på kvällen...

Lyx för mig, rent existentiellt, är att få ligga i hängmattan på landet och sträckläsa en god bok...

Det finns mycket lyx!!!

Att få vara frisk är lyx, att få pussa en varm hästmule är lyx, att få äta solvarma smultron är lyx...

• MammaMiaa

Lyx för mig är många olika saker t.e.x

Egen tid

Att vara ledig ihopa med den övriga familjen

Gå på teater

Resa

Ett varmt bad med levande ljus

Ansiktsbehandling

massage

• b2b09

Att inte behöva jobba heltid (tid för och med barnen)
    Att få sova och vakna av mig själv
    Att komma hem efter en dags slit och finna huset städat

Ja lite sånt.
    (Lite blandat, en del går att köpa för pengar, annat inte...)

• didis

Vad jag betraktar som lyx varierar högst påtagligt med dels familjesituationen, dels familjens ekonomi.

När barnen var små var det en lyx att slippa matlagningen en dag och köpa hem pizza.

Nu är pizza vardagsmat även om jag fortfarande tycker det är lyx att åka och köpa färdig mat istället för att laga själv. Att ha städhjälp är på sätt och vis lyx men känns i perioder som en nödvändighet mer.

Idag har jag lyx för jag har hela förmiddagen "ledig", maken spelar golf så jag skall sitta på BT hela förmiddagen. Det är lyx, det!

• isop

Spontant tänker jag på "lyx" som dyrt fint badrum med jacuzzi, tillräckligt med pengar för att alltid äta ute, gå på spa, resa hur mycket som helst, osv.

Men samtidigt stannar jag regelbundet upp i min vardag och tänker på hur lyxigt jag har det. Jag kan äta nästan vad jag vill alla dagar i veckan, jag bor i ett charmigt hus och har egen trädgård... tvättmaskin, kyl och frys, bil och dator... saker som var helt otänkbara för bara femtio, sextio år sedan.

Så mitt vanliga liv är rena lyxen, sett ur ett längre perspektiv.

• Jojjo82

Lyx för mig är helt klart att äntligen få umgås med min man på vardagskvällarna istället för att sitta och häcka själv i en övernattningslägenhet 60 mil bort.

Lyx är även vardagslyx, så som att grilla på 500 g oxfilé på en tisdagkväll eller som vi gör just nu, korka upp en av champagneflaskorna vi fick på bröllopet och dricka i pausen av tv-spelandet.

Jag är en väldigt materalistisk person, men har märkt att ju mer saker jag köper desto mindre uppskattar jag dem, så jag försöker dra ner på konsumerandet eller iaf tänka en glad tanke efter jag köpt något för att påminna mig själv om att man har tur som kan unna sig fina saker.

Svar på tråden Vad är lyx för dig?