Vad är lyx för dig?
En fundering slog mig idag....
Lite bakgrund först...
Jag och min älskade m2b börjar närma oss sluttampen på vår planering - vi gifter oss 11 juli. Allt börjar falla på plats med bröllopet och jag känner mig nöjd och glad. Bröllopet är budget.
Idag bokade vi bröllopsresa. Eller en del av den... Vi ska åka på en roadtrip i Sverige och besöka viktiga platser från våra barndomssomrar. I mitt fall blir det Öland. Efter velande fram och tillbaka har vi nu bokat rum på ett litet bohemskt B & B med mycket enkla rum, som egentligen är ett galleri i grunden. Två nätter i dubbelrum kostar bara 1000 kronor.
Jag skämtade strax efter med min mor om att vi nog inte är några "lyx" människor.
Fast när jag tänkte på saken kände jag att de val vi gjort känns väldigt lyxiga. Lyx för mig har i grunden väldigt lite med pengar att göra insåg jag.
Stämningen här inne tycker jag ibland slår över lite åt andra hållet - att det måste vara dyrt för att vara fint, lyxigt och värdefullt.
Pengar är inte att förakta på något sätt... Det är viktigt för trygghet med mera. Men LYX är något helt annat för mig... Det är upplevelserna, guldkanten, närheten och minnena med de nära. Det behöver inte kosta många kronor egentligen...
Vi kommer nu bo enkelt, men förhoppningsvis äta gott eftersom vi kan lägga mer pengar på det... O ja.. Jag vet inte...
Massa tankar ploppade helt enkelt upp och jag blev nyfiken....
Vad är lyx för er/dig? Är lyx dyra, fina saker eller något annat? Kan något vara gudomligt lyxigt men helt gratis? Krockar begreppen för er?
Om någon nu möjligtvis har tagit illa vid sig... Inget är rätt eller fel... Alla får tycka olika. Jag blev bara nyfiken när jag blev medveten om min egen känsla som jag aldrig reflekterat över innan...