• NaemiNose

Många barn - orolig för vigseln

Vi kommer ha runt 15 barn, varav de flesta under 5 år, på vårt bröllo. De är jättevälkomna, men nu börjar jag oroa mig för själva vigseln. Jag är rädd att speciellt livemusiken och den känsla den kan locka fram blir förstörd av skrik och bråk.

HUr har det gått för er andra som haft småbarn med under vigseln?
    Finns det ngn som har ngt tips på ngn form av sysselsättning eller så, så barnen håller sig lugna den korta tid det ändå gäller?
    Mina egna barn; 5,5 resp snart 4 år, är jag inte alls orolig för kan jag tillägga, men i skaran finns det en del som inte är så väluppfostrade tyvärr...

• Svar på tråden Många barn - orolig för vigseln
  • Ida F

Förstår din oro - jag känner likadant. Trots att på de bröllop som jag har varit på har alla barn skött sig exemplariskt. På ett bröllop hade de en barnhörna med lite leksaker och böcker det var poppis innan vigseln började och när brudparet skulle gå in så satt alla barn som ljus hos föräldrarna (dessa barn är annars lite av den "hoppiga-varianten" )

• lingon82

Prata med alla föräldrar om hur ni vill ha det. Säg att ni förväntar er att man går ut med sitt barn om det börjar bråka eller skrika (om ni nu vill ha det så alltså...?)Ibland kan ju prästen säga något i stil med, -Nu alla barn ska det hända något spännande så då måste ni vara tyyysssta. Man ska inte alltid förutsätta att föräldrarna själva upplever sina barn som livliga. Barn eller inte barn på bröllop, man får nog räkna med lite tjo och tjim om man väljer det första. Behöver ju inte bli dåligt för det.
    Lycka till!

• 27juni2009

har ett par som bara komemr komma till kyrkan, de hade en lite konstiga nledninga tt inte komma till festen... men deras dotter evrkar få göra hur hon vill så jag blir inte förvånad om hon springer runt i gången om inte föräldrarna har vett nog att at ut sina barn om de stäkar under någons vigsel så ser jag det som illa.... skulle dorakt gått ut om mitt barn var ett störande moment på något vis.
    vi får väl hålla tummarna för varandra att föräldrrarna tar sitt ansvar

föresten, ni kan inte be dem som delar ut vigselprogrammet att säga till barnfamiljerna att ni gärna ser att de sätter sig långt bak för att lätt kunna gå ut vid behov. eller om man lagt en målarbok o kritor i de bakre raderna typ

• Ida F

Som förälder, och gäst på ett bröllop, kan jag känna att det blir roligare för barnen om de får vara hos en barnvakt som ägnar sig åt dem hela kvällen (våra barn älskar att få vara hos henne) Då blir det en avkopplande kväll för oss föräldrar, brudparet slipper oroa sig om störande barn. på våran vigsel kommer barnen att vara välkomna men till middagen har jag ordnat med barnvakt till dem som behöver det. De kommer att få vara i ett lekrum där middag serveras till dem.

• allehanda
    27juni2009 skrev 2009-06-07 12:52:11 följande:
    som delar ut vigselprogrammet att säga till barnfamiljerna att ni gärna ser att de sätter sig långt bak för att lätt kunna gå ut vid behov. eller om man lagt en målarbok o kritor i de bakre raderna typ
    Kommentar till detta inlägg är, kolla först med personalen i kyrkan om det är lämpligt/tillåtet att ha kritor i bänkarna ( ylledynorna brukar inte gå att tvätta utan ett stort ståhej).
  • NaemiNose

allehanda

Vi ska gifta oss hemma på logen...

• December 2009

Jag känner föräldrarna till samtliga barn som kommer till vårt bröllop och vet att de håller in sina barn (om så i koppel ) för de är själva uppfostrade.. enda som låter ungen fara är min BROR och FRU! På vårat dop for deras unge fram o tillbaka och upp o ner på bänkarna. Lagom kul, respektlöst. De sa inte ens till henne

• 27juni2009

allehanda: vanliga kritor har jag aldrig varit med om att ge fläckar på tyg, men jag tänkte inte på inredningen ops
    pixiböcker då ja helt enkelt något som gör att barnen kan sitta still

• En till präst

Ts skriver att en del barn i bekantskapskretsen inte är så väluppfostrade. Det betyder förmodligen att en del föräldrar i bekantskapskretsen inte håller så god ordning på sina barn som Du skulle önska.

I så fall tycker jag att rådet att be en vän/värd tydligt och utan krusiduller säga till innan vigseln hur ni vill ha det och att de får gå ut med barnen om de stökar. Det funkar inte att prästen ska säga till - det tar föräldrar gärna som att prästen är en sur typ som inte gillar barn.

Om det är en vän till er som säger till är det mer uppenbart att det är för ER skull det ska vara lugnt i kyrkan.

• MulleNuh

Jag säger bara en sak och det är GOOODIS!!

Nej men föräldrarna måste ju ta UT barnen om dom börjar låta och störa..

• Maggan Haggan

Vi ska ha ett värdpar som välkommnar och delar ut vigselprogram. De kommer säga till föräldrar om deras barn stör. Sedan kommer de att ha en korg med lite pixi böcker och kritor papper att ta till i fall det behövs.

Sedan ser vi till att vår vigsel inte är för lång ca 20 min då vi är medvetna om att vi har bjudit med många barn.

Vår vigsel är i anslutning till festplatsen. Vid fest platsen finns ett rum som bara är för barnen, med pyssel, lek och dvd. Så skulle något barn bli riktigt stökigt så kan värdparet visa förälder och barnet till detta rum.

• wiii

min uppfattning är att barn, även ganska små barn, känner av det viktiga i såna här situationer och tycker att dom är stooora som får vara med=tar det på största allvar att uppföra sig väl.
    ofta så i nya situationer, även om det "bara" är att få åka på bussutflykt med dagis. :)

• lingon82

En till präst skrev 2009-06-08 10:58:40 följande:

Det funkar inte att prästen ska säga till - det tar föräldrar gärna som att prästen är en sur typ som inte gillar barn. Om det är en vän till er som säger till är det mer uppenbart att det är för ER skull det ska vara lugnt i kyrkan.
    Jag tyckte det var precis tvärt om eftersom prästen vände sig direkt till barnen och fick dem uppmärksamma. Klart inte prästen ska säga "ta ut barnen om de är stökiga", det låter ju bättre om en värd gör det.
  • Fenixx

ge barnen en klubba i munnen under vigseln.

• Sonja68

Våra livliga barn satt som tända ljus när vi vigde oss. De satt längst fram och såg allt. Jag var orolig att den lilla särskilt skulle bli mammasjuk och springa fram till mig. Men jag tror de förstod stundens allvar. Såklart hade vi en armé som "vaktade" dem; farmor, farfar, och två kusiner
    Jag tror de förstod stundens allvar. Och så älskar de musik, så de lyssnade andäktigt på sångerna.

• En till präst

Barn är som folk är mest, dvs väldigt olika. En del kan känna in stämningar och låta andra människor vara i fokus. Andra kan det inte. Det handlar dels om personlighet och dels om hur föräldrarna har uppfostrat (eller inte uppfostrat) barnen.

Var och en vet väl hur deras kompisars ungar brukar uppföra sig och tillåts uppföra sig. Ett bröllop är inget speciellt för ett barn - det är en dag som alla. Om man normalt är tränad att ta hänsyn till andra gör man det då också. Om man normalt är van att få uppföra sig hur som helst så kommer man göra det då också.

Alltså tror jag att man som brudpar tjänar på att göra en realistisk bedömning av hur ens vänners barn brukar bete sig. Och sen bestämma sig för om det är ok den dag men själv gifter sig eller inte. Om inte så är det klokt att vara tydlig med det.

• novia72

Vi hade allt från 0- 10år ca 15 st barn INGA PROBLEM!

Vuxna fattar att MAN MÅSTE UT om barnet inte sköter sig- så var det iallafal bland våra vänner/familj-

• shakynose

Har ni någon vän som kan gå fram och säga till föräldrarna om de inte själva fattar att de måste ta ut barnen? Så skulle jag gjort om jag var orolig för det.

Svar på tråden Många barn - orolig för vigseln