• SAZZI

Borglig vigsel i samma lokal som middagen...

Vi ska gifta oss i november. Vi har bokat hembygdsgården och har tänkt att vi ska vigas i ett rum å sen ha middag och fest i ett annat rum. Kan man ha så eller verkar det konstigt? Någon som tänker i samma banor eller kanske har gift sig på liknande sätt? Hur gör man det naturligt med övergången från själva vigselakten till brudskål och middag?
    Tar tacksamt emot tips och råd.

• Svar på tråden Borglig vigsel i samma lokal som middagen...
  • Hawaiiii

Vi kommer göra på ungefär samma sätt... fast vi kör vigseln i trädgården. Efter vigseln är klar får våra vänner kasta ris och sånt, och sen blir det brudskål. Efter lite mingel går vi in och äter.

Ett borgerligt bröllop jag var gäst på löste det såhär:

Vigsel i ett rum i lokalen. Efter vigseln hänvisades alla gäster ut på gården och fick ett glas att dricka. Efter ca 5 kom brudparet ut genom dörren och fick riskastning och gratulationer, lite mingel, fotande och skålande..sen gick alla in igen och åt middag. Funkade hur bra som helst!

• ElinK

Så ska vi ha! Om jag fick bestämma allt själv så ska vi komma med häst och vagn så alla ser och sen gå fram till vigselförrättaren inför alla som redan sitter. Lite bakvänt mot en kyrkligvigsel där man hoppar in i fina bilen eller tar hästen efter ceremonin.

• Hawaiiii

Ja, det blir ju lite bakvänt... men vad gör man? Vi kommer anlända i limo när alla gäster redan står och väntar vid vigselplatsen, och kommer sedan gå till vigselförrättaren precis som Elin K.

Det blir ju lite annorlunda när man inte är i kyrkan, men jag tror det kan bli minst lika bra ändå!

• Maggan Haggan

Jag ska också ha min vigsel i trädgården på den bygdegård vi ska ha festen.

När vi tågat iväg, när vigseln är klar har vi tänkt att gå undan i ett rum inne i huset. Gästerna serveras ett glas skumpa sedan kommer vi ut och det blir ris kastning och brudskål.

Hur ska ni dekorera era visel platser. Jag har idé torka. Det ska ju inte kosta allt för mycket. Om vädret blir riktigt dåligt ska vi ha vigseln inom hus och då krävs ännu mer dekorationer då rummet är lite trist.

• SaxKakan

Vi har samma upplägg. Tror det kommer bli bra. Har bara en fundering:
    Hawaiiii, vart tog brudparet på den festen ni var på vägen medan gästerna gick ut på gården?

Hawaiiii skrev 2009-06-10 09:40:12 följande:
    Efter ca 5 kom brudparet ut genom dörren och fick riskastning och gratulationer, lite mingel, fotande och skålande..sen gick alla in igen och åt middag. Funkade hur bra som helst!
  • Hawaiiii

Dom var nog kvar i lokalen tror jag... värdparet sa bara åt gästerna att samlas utanför entren, så stod brudparet kvar med vigselförrättaren i lokalen.

Svar på tråden Borglig vigsel i samma lokal som middagen...