• Laguna 2

Kasta ris efter vigseln?

SKa ni ha små påsar med någon form av ris som gästerna kan kasta?

Hur går det där till egentligen?
    Brudparet går ju ut först.....kastar gästerna riset efter år då?

• Svar på tråden Kasta ris efter vigseln?
  • Hemlig2009

Brudparet går ut först, ja. Sedan brukar man få gå och gömma sig direkt så att gästerna kan gå ut och ställa sig redo för brudparet. Antingen har gästerna med sig eget ris (vet inte hur vanligt det är längre) eller så tillhandahålls riset av några "hjälpare" (värdpar etc) till brudparet.

Vi hade rosblad som kastades istället för ris. De fanns i korgar som min syster och hennes men höll i, gästerna tog en näve på vägen ut.

• b2b09

Vi har valt att ha såpbubblor i stället för ris. (blir inte lika skräpigt)

• Humlan66

Vi ska ha både ris och bubblor som vi delar ut i en vacker korg

• Önskebrunnen

Bröllopsbubblor ska vi ha,verkar det bli dåligt väder kommer vi ha ris i reserv....

• Burre Präst

I vår kyrka, som har två ingångar, burkar brudparet gå ut genom stora ingången, sedan "smita" in igen genom sidoingången medan gästerna går ut och så komma ut igen och stå på kyrktrappan och bli grattade.

När vi nyligen hade tjärat kyrktaket och det var så varmt att tjäran började droppa ner vid torningången så gick alla ut genom sidoingången och ställde sig en bit bort från kyrkan och kastade ris och grattade.

Så det går att göra på flera sätt. Det viktiga är att brudparet inte bara går ut och stannar nära ingången, eftersom gästerna då stannar i dörren för att fotografera brudparet och inte släpper fram de som står bakom.

• Laguna 2

Kyrkan har sagt (vi ett allmänt infomöte) att bruparet går ut ur kyrkan och stället sig längre bort vid ett jättestort träd. Där ställer sig gästerna på "rad" och grattar.

Men det är det jag tycker känns konstigt. När ska gästerna då kasta riset. En åt gången eller.....

• Milla84

Hur mycket ris ungefär ska man lägga i varje påse?

• Laguna 2

Vet inte riktigt.
    Jag ska köpa rosablad och sånt där hjärtformat ris som smälter så fåglarna inte får det i magen.

Vi har bjudit 60 gäster.
    Men i kyrkan kommer nog fler + barnen.
    Jag tror inte jag gör typ 80 påsar utan kanske 50 st. Alla får inte men de flesta....kanske bara damerna . Nä men skämt å sido, tror inte alla tar påse ändå.

Kolla www.calligraphen.se där får du lite tips.

• lecaroline

Jag tyckte inte det var trevlig att få riset kastat mot sig.. Fick i ögat en gång och då var det totalt 3 som kastade och resten använde såpbubblorna som vi gav dem..

• allehanda

I en av mina arbetskyrkor så är vapenhuset så stort att brudparen ställer sig där när de gått genom kyrkan och där tar de emot gratulationer och när alla gästerna är ute ur kyrkan så går brudparet ut och då kommer risskurarna!
    Det ser märkligt ut när brudparet går ut först och sedan kommer sist(efter en joggingtur utanför kyrkan för att komma in igen).

• Kjell Präst
    allehanda skrev 2009-06-14 15:58:48 följande:
    Det ser märkligt ut när brudparet går ut först och sedan kommer sist(efter en joggingtur utanför kyrkan för att komma in igen).
    Så gör vi alltid. Varför skulle det se märkligt ut?
  • Hemlig2009

I vår kyrka berättade kyrkovaktmästaren att traditionen är att smita upp för trappan till orgeln för det var det enda stället att "gömma sig" på. Sedan skulle vi komma ner och stå på nedersta trappsteget.

Tyckte det var mysigt att det fanns en tradition och vi gjorde gärna så. Var väl inget märkligt med det.

• allehanda

Ja här är det tradition att gå ut genom kyrkporten som nygifta EN gång och "sedan ta emot folket jubel". Än en gång det finns massor av kyrkor på landet där man överhuvudtaget inte har mer än en dörr och i stort sett obefintliga vapenhus(1,5m2 stora har vi i ett par kyrkor)och där brudkammare bara är en dröm för personalen i kyrkan.Dessa kyrkor är det full kö i att gifta sig i hela sommaren lång så därför så tycker JAG att det ser märkligt ut när folk joggar runt vår stora kyrka.
    Förresten så skulle jag vilja se Victoria och Daniel jogga runt!Tror att efter nästa år så får vi massor av nya seder!!!

Kjell Präst skrev 2009-06-15 04:32:06 följande:

Så gör vi alltid. Varför skulle det se märkligt ut?
  • Hemlig2009

Det är väl lite skillnad att vara kronprincessa? Hon kommer ju knappast att stå och få ris över sig av alla sina gäster utanför kyrkan eftersom det där kommer vara fullt av tv-kameror och folksamlingar.

• allehanda

Ok så tycker inte jag men åsikter är till för att luftas.

Svar på tråden Kasta ris efter vigseln?