• gumzan

Vi tycker så olika, någon i samma båt?, råd tack!

Det enda jag och min sambo är överens om är i stort sett att vi vill gifta oss med varandra.

Jag har alltid drömt om ett klassiskt bröllop, kyrka vitklänning, middag inget överdådigt men ändå lite prinssa för en dag känslan, och att fira med släkt och vänner

Min sambo däremot kan typ gå till rådhuset, åka iväg utomlands, ingen släkt med och gärna för 1,50kr ;)

Hur ska vi kunna mötas ens halvvägs i denna röran?

• Svar på tråden Vi tycker så olika, någon i samma båt?, råd tack!
  • Emelieca

Ni är nog inte de enda, finns nog få killar som önskar sig ett stort prinsessbröllop. Du får väll förklara vad det betyder för dig och hoppas han dras med i allt när planeringen är igång. Du kommer säkert ångra att du inte stod på dig om ni gifter i i rådhuset, däremot tvivlar jag på att han kommer ångra att ni la ner lite mer energi på det hela.

• anne på grönkulla

Prata om varför olika saker betyder nåt. Ni får båda hitta det ni kan kompromissa med och det ni inte kan tumma på och sen hitta en väg där ni båda får vissa saker som är viktiga för er. Men ni måste båda medverka konstruktivt i en sån diskussion och ni måste båda ge och ta.

• Sesamy

Vi sitter lite i samma båt. Min blivande vill gifta sig med mig. Sen struntar han i princip allt runt omkring.

Vi har diskuterat mycket. Stött och blött och försökt hitta bra medelvägar.

Ett exempel nyligen... Jag insåg att jag nog vill ha med en riktig fotograf på bröllopet. M2b kände sig obekväm med det och tyckte det var onödiga pengar. Vi pratade fram och tillbaka och bråkade en del....
    Sen satte jag mig på nätet och letade och hittade av en tillfällighet en fotograf som tar "kärleksporträtt" - dvs. porträtt av oss som par - fast en vanlig dag. Vi diskuterade även detta alternativ.
    M2b kände sig mer bekväm med att inte ha en främmande människa med på vår dag, utan låta vänner och bekanta fota. Och jag känner mig nöjd med att jag vet att det kommer finnas bra bilder på oss - vilket var min viktigaste punkt.

Så... prata, prata, prata. Känn efter vad som verkligen i viktigt och var beredd på att kompromissa! =)

• gumzan

Det hela började med att han inte ville gifta sig i kyrkan, OK fine sa jag kom på något bättre ställe då.
    Utomhus ville han då, men sen han gick runt som äggsjuk höna och oroade sig om vädret när vi skulle ha dop ute så sa jag tänk dig då att ha ett BRÖLLOP ute!!
    utomlands är hans svar nu.

Gärna så långt bort att ingen släkt kan överhuvudtaget kunna följa med.

Han tänker inte lägga ner de pengarna bara ¨på en dag säger han.

• Imma

Jag hade gärna tagit pendeln in till stadshuset och gjort det enkelt med en middag på restaurang efteråt. Min sambo ville ha en fest. Kompromissen? Vi ska ha en fest! Ingen direkt kompromiss alltså för då hade det nog varken blivit hackat eller malet. Vi valde det ena spåret och kör på det. I slutändan är ändå det viktigaste att vi blir gifta och det kommer vi ju att bli hur som...

Svar på tråden Vi tycker så olika, någon i samma båt?, råd tack!