• W2B Blom

Präst vid altaret eller präst i ingångsmarschen?

Vi har nu kommit i planeringen vid själva vigselakten - om prästen ska stå vid altaret och vänta in oss eller om han ska gå före oss i ingångsmarschen? Vilket alternativ är vanligast och vad är smidigast?

Hur hade ni? Hur ska ni göra? Vad bäst? Först tänkte vi att prästen ska vänta vid altaret för att vi ska få all uppmärksamhet när vi skrider fram till altaret *hihi* men samtidigt kan det vara skönt att följa en ryggtavla och kanske är det då enklare att hålla takten vid ingånsmarschen? Eller?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden Präst vid altaret eller präst i ingångsmarschen?
  • W2B Blom

*puff i puff puff*

• jönsson

ÅÅÅhh nej!
    Den dagen är vår...
    Prästen får vara frontfigur annars,
    men inte denna dag tycker jag!
    Så nej, vi ska gå in själva utan präst!
    Som jag förstår det så är det vad prästerna
    i allmänhet vill med... eller?

• Maggan Haggan

Har aldrig hört om eller varit på ett bröllop där prästen går före.

Tror att det är vanligas att prästen redan står där.

• W2B Blom

Aha, på det viset. Då vårt värdpar gifte sig valde det att prästen skulle gå några meter före, men det kanske inte är så vanligt. Men det är bra att fin tips hur ni andra ska göra.

• passionsblomman

Jag tror nog faktiskt att prästen klarar att själv ta sig in på det sätt h*n brukar och jag gissar att h*n skulle bli rätt förvånad om ni som brudpar skulle styra och ställa med hur vederbörande "ska" göra. H*n bestämmer hur ni ska gå in också dessutom till väldigt stor del.

Har aldrig sett annat än att prästen väntar med resten av församlingen i kyrkan.

• Kjell Präst

Detta avgör förstås prästen helt själv, som passionsblomman skriver. Vi gör olika. Vissa av mina kolleger väntar framme vid altaret, jag (och många andra)går alltid in med brudparet - fast självklart sist i följet.

• Burre Präst

Som sagt: Det varierar. Jag brukar gå sist i följet in; är brudparet extremt nervösa (det händer) har jag gått före dem in.

Noteras kan ju att i processionsammanhang brukar annars den mest betydelsefulla gå sist.

Men jag tror inte prästen uppskattar att blir regisserade av brudparet! (Även om det är ER dag )

• Hemlig2009

Jag tyckte det var skönt att vår präst stod vid altaret och väntade. Han höll ögonkontakt med oss när vi närmade oss och log så tryggt när vi var framme.

• snaily

Det var inget vi diskuterade innan, och såhär i efterhand minns jag faktiskt inte riktigt hur det var, var så extremt nervös under ingången, men TROR prästen gick in med oss - blev tvungen att kolla våra foton för att veta säkert Och jo, han gick in bakom oss, sist i följet.

• Floff

Vår präst lät oss välja själva, men rekommenderade att hon skulle vänta framme vid altaret av två skäl; dels för att det kan vara skönt att ha ett "ankare" att fästa blicken på av nervositetsskäl, dels av estetiska skäl - att det helt enkelt blir finare bilder utan en präst framför brudparet samt att brudparet har blicken vänd framåt.

• W2B Blom

Vi kommer inte att "styra" vår präst, utan det är mer om han frågar oss hur vi vill göra så är det bra att fått lite tips på fördelar och nackdelar innan. Sedan kan man väl alltid framföra sina önskemål, det är inte mer än att man får ett nej. Vi har klurat lite grann och kommit fram att det skulle vara skönast om han stod vid altaret så har man en fast punkt att fokusera på, för jag misstänker att vi kommer vara supernervösa! Som någon skrev kommer bilderna även bli finare, men detta är bara om det är ok för vår präst.

• Daa

Vi trodde, med rätta, att vi skulle vara väldigt nervösa, så vi lät prästen gå in före oss. Han blev liksom farthållare
    Han bestämde dock att han skulle gå en bra bit framför oss, för som han sa: "Ingen vill väl ha kort på den där gubben"

Svar på tråden Präst vid altaret eller präst i ingångsmarschen?