Jag har ett väldigt gammeldags förnamn som inte riktigt passar mig, jag hittade på ett eget (väldigt fint) annat förnamn för ungefär 12år sedan och la till det som ett till förnamn. Hälften av de som känner mig kallar mig för mitt gamla förnamn, hälften för det nya. Nu när jag kommer byta efternamn i samband med vigseln tänkte jag slå till och byta till mitt 'nya' förnamn en gång för alla. Det passar mycket bättre till mitt nya efternamn och det är verkligen JAG.
Mamma och pappa tyckte att det var helt ok att jag bytte för de tycker också om mitt andra förnamn och håller med om att det passar bättre ihop med mitt nya efternamn, så då kände jag att det bara var att köra på.
Många verkar bli så chockade över att man vill byta förnamn, men det kanske är svårt att förstå om man alltid hetat något som man inte reflekterat så mycket över eller verkligen tycker om det namn man heter. Men har man som mig alltid känt att man passar bättre att heta något annat tycker jag inte att det är fel att byta. Det är ju bara ett namn!