• ElMac

Byte av förnamn i samband med giftermål..

Hur gör ni då med monogramet på trycksaker som är på festen? Först tänkte vi att vi skulle göra ett nytt monogram på vinflaskor, tepåsar osv men så kom vi på att jag heter ju eg mitt gamla till dess att man fått igen pappret från skattemyndigheten..

• Svar på tråden Byte av förnamn i samband med giftermål..
  • Red Scarlet

Um menar du mongram för byte av förnamn också? Jag har invigt alla gäster i att jag kommer att byta förnamn i samband med giftermålet och därför har vi mitt nya namn på alla trycksaker. I inbjudan stod det våra gamla efternamn och både det gamla och nya förnamnet, men på festprogram, vigselprogram och dylikt använder jag mig bara av mitt nya förnamn. Man gör nog som man vill, så länge folk förstår vad mongrammet betyder så spelar det ju ingen roll!

• ElMac

Ja alltså jag menar om ja ska köra monogram på den nya bokstaven för mitt nya namn.. Men de blir som knepigt eftersom jag inte kommer att avslöja mitt namnbyte förrän vi gifter oss.. Så i så fall måste vi "gömma" alla saker som har monogrammet på sig så de blir att köra på den gamla bokstaven, men de känns okej ändå eftersom jag inte kommer heta det nya namnet "på riktigt" förrän jag har bytt efternamnet vilket ju tar några veckor om jag förstått rätt..

• Lakritsbåten

Två bara på BT som ska byta förnamn, det trodde jag var väldigt ovanligt! Känns främmande för mig - det skulle inte kännas som jag men jag är väldigt nyfiken på varför man gör det? om man har kommit på ett helt nytt, unikt namn eller tar ni ett befintligt?

Berätta gärna, om ni har lust...

• ElMac

Jag byter till mitt andranamn som jag tycker väldigt mycket om :) många omkring mig känner mig till det namnet redan.. Sen om resten väljer att fortsätta kalla mig det jag heter idag så är det okej.

• Red Scarlet

Jag har ett väldigt gammeldags förnamn som inte riktigt passar mig, jag hittade på ett eget (väldigt fint) annat förnamn för ungefär 12år sedan och la till det som ett till förnamn. Hälften av de som känner mig kallar mig för mitt gamla förnamn, hälften för det nya. Nu när jag kommer byta efternamn i samband med vigseln tänkte jag slå till och byta till mitt 'nya' förnamn en gång för alla. Det passar mycket bättre till mitt nya efternamn och det är verkligen JAG.

Mamma och pappa tyckte att det var helt ok att jag bytte för de tycker också om mitt andra förnamn och håller med om att det passar bättre ihop med mitt nya efternamn, så då kände jag att det bara var att köra på.

Många verkar bli så chockade över att man vill byta förnamn, men det kanske är svårt att förstå om man alltid hetat något som man inte reflekterat så mycket över eller verkligen tycker om det namn man heter. Men har man som mig alltid känt att man passar bättre att heta något annat tycker jag inte att det är fel att byta. Det är ju bara ett namn!

• Lakritsbåten

Tack för svar! Intressant att höra och det låter ju som ni båda inte byter till något nytt från en dag till en annan utan att det är en formalisering av nåt som ändå mer eller mindre redan är en sanning.

Svar på tråden Byte av förnamn i samband med giftermål..