berätta hur upplägget brukar se ut i kyrkan under ett bröllop!
Jag behöver veta hur uppöägget brukar vara i kyrkan från det man börjar till det är klart! Någon som kan berätta för mig? Dra det i korta drag då det annars kan bli långt :)
Jag behöver veta hur uppöägget brukar vara i kyrkan från det man börjar till det är klart! Någon som kan berätta för mig? Dra det i korta drag då det annars kan bli långt :)
Vigselritualet hittar du här www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
tack!
Kan inte se riktigt var man brukar ha sånger från en solist!?! Hur många sånger brukar de framföra?
Två eller tre sånger är väl det brukliga, även om långt ifrån alla har sångsolist.
I så fall lägger man i regel sångerna på följande plats:
Solo 1, efter ingången före första psalmen
Solo 2 (om man har tre): före, efter eller istället för andra psalmen, efter tillkännagivandet.
Solo 3, efter sista psalmen, före utgångsmusiken.
Sen kan man också lägga dem i samband med bibelläsningen. Eftersom brudparet knäfaller under förbön, Herrens bön och välsignelsen så är det opraktiskt att lägga en sång där.
Men bäst är att höra med vigselpräst och musiker, det är ändå de som ska hålla i det.
Vi hade de såhär
*Inledningsmusik
*Psalm
*Inledningsord (prästen)
*Bibelläsning(två kompisar)
*Vigselakt (som innehåller)
-frågorna
-Bön över ringarna
-Löftena och ringväxling
-Tillkännagivandet
*Dikt (som brudgummens lillasysyer läste)
* Solo sång (tror den låg där, va en överaskning)
*Förbön
*Herrens Bön
*välsingelsen
*Trumpet solo(Även en överaskning, så tror den låg där)
*Psalm
*Avslutningsmusiken
Hoppas de hjälper
Hmm, undrar lite över inledningsorden eftersom det verkar finnas två varianter. Är det något man gör upp med prästen om? Kan inte komma ihåg hur det varit på de bröllop jag varit på förut.