• Mamli

Är detta lagom personligt?

Vi gifter oss!

Malin
    &
    Fredrik

Och vi hoppas att Ni skulle vilja vara med
    och fira våran stora dag tillsammans med oss.

Vigseln sker i ***** kyrka
    lördagen den 12/12 2009 kl 14.30.
    Därefter samlas vi i församlingshemmet
    och äter gott och njuter av varandras sällskap.

Osa: 1 Oktober
    Klädsel: fin & festlig

Malin **************
    Fredrik ***************

Vi bjuder bara de närmsta och vill inte ha alltför prålig inbjudan, vill att de ska känna att de komemr från mig.

Vart de bra så? de känns bra..

• Svar på tråden Är detta lagom personligt?
  • Lakritsbåten

Låter väl jättebra om ni vill signalera en "relaxed" känsla. Typ festligt men inte så formellt

Det enda jag skulle gjort annorlunda är att skriva "vår" ist för "våran". Våran är talspråk.

• Mamli

Tack, jag ändrade det på en gång
    Det är ju bara familjen och de närmsta vännerna så då fick jag fram rätt signal. Gud vad bra, då skriver ja ut de i veckan.
    Tyckte fin och festlig var bra, då klär de upp sig för kalas och trivs med det dom har på sig

• Mamli

var de rätstavas? funderar på samlas...och församlingshemmet.. så mycket M

• Fotbollsfru

Samlas och församlingshemmet är rättstavat Helt rätt att byta till vår ist för våran.

• pysselbruden

Det här med klädkoder är ju en sak som debatteras flitigt, bl a här på bröllopstorget. Enklast för gästerna är om man håller sig till en klassisk klädkod, t ex kavaj, så slipper de undra vad ni tänkt. Ni har ju dock en väldigt liten fest med de närmaste och då kanske det inte uppstår några frågetecken. Det blir ju också ett problem om man vill ha klädkod som ligger under Kavaj, då detta är den lägsta klassiska nivån.

Annars tycker jag att det ser jättebra ut. Jag skulle dock ändra
    "Och vi hoppas att Ni skulle vilja vara med
    och fira våran stora dag tillsammans med oss."
    till
    "Vi hoppas att Ni skulle vilja vara med
    och fira våran stora dag tillsammans med oss."
    Vanligen börjar man inte en mening med "och" plus att det ser snyggare ut med bara ett "och" i samma mening.

• Lakritsbåten

När jag läste det mer ordentligt så instämmer jag till fullo ,med pysselbruden vad gäller formulering. Finns ingen anledning att börja mening med och.

• 090208

Jag hade nat liknande eftersom jag mailade en inbjudan till vannerna (familjen fick "djungeltrumma"-inbjudan). Personligt och enkelt, men inte trist.

Borja med Och om du vill, sa skriver man val i informella brev? Jaja, upp till dig. Tycker det ar helt ok, t.o.m mer relaxat.

• Lakritsbåten

090208 - självklart får alla skriva PRECIS som de vill men om man ber om råd får man råd. Sedan är det, precis som du skriver, upp till en själv att avgöra hur man vill göra.

Personligen kan jag inte se att och:et tillför något till texten, därav förslaget.

• Mamli

haha, jag har suttit och ändrat de flera ggr men bestämde mig för OCH, men jag byter tillbaka igen

Meningen börjar med VI, klädkoden stannar
    och de var rättstavat

Inte hela världen om nåt är fel men alltid skönt att be ett par andra ögon se på de.

• 090208

Eeh, angrep jag just dig pa nat satt... Jag gav oxa rad, precis som alla andra.
    Jaja.

Lakritsbåten skrev 2009-06-14 15:52:43 följande:
    090208 - självklart får alla skriva PRECIS som de vill men om man ber om råd får man råd. Sedan är det, precis som du skriver, upp till en själv att avgöra hur man vill göra. Personligen kan jag inte se att och:et tillför något till texten, därav förslaget.
  • Duvethon

Inte för att det kanske spelar någon roll men månader skrivs inte med inledande stor bokstav i svenskan.

• 090208

Just det ja, det har du ratt i.

Duvethon skrev 2009-06-14 16:45:03 följande:
    Inte för att det kanske spelar någon roll men månader skrivs inte med inledande stor bokstav i svenskan.
  • Red Scarlet

Är tanken att ni 'bara' ska äta middag efteråt eller blir det någon slags fest med musik eller dylikt? Sådant kan alltid vara bra att skriva ut i texten så att folk vet vad de ska förvänta sig. Nu skrev du att ni skulle ha ett litet bröllop och då kanske alla vet vad som gäller ändå eftersom ni kanske har god kontakt med varandra, men det är ju tråkigt ifall folk ställer in sig på lite mat och att sedan avrunda vid 18tiden om brudparet tänkt sig något mer. Annars tyckte jag att det såg fint ut

• aikidoaasa

Det ser riktigt trevligt och gulligt ut... men en liten detalj: ska ni se till att ha efternamnen med? Jag vet av det kan bli feltolkningar ibland. Jag har tre kompispar som heter "Jonas och Anna" i mitt umgänge! Skulle jag få en inbjudan från dem så skulle jag stå och undra lite vilket av de tre paren som menas.

Men nu är det som sagt inte så många som ni bjuder så då kan det kanske vara enklare att prata med dem alla så att det inte uppstår något problem.

• feministbrud

Jag skulle inte skriva ni med stor bokstav. Det ger ett onödigt formellt intryck om du vill att det ska vara informellt.

Vi avskyr allt uppstyltat med bröllop så vi skrev själva:
    vi gifter oss
    och vill att du ska vara med

• Fly by night

Förutom en del förslag på ändringar som redan nämnts så skulle jag skriva "OSA senast 1 oktober". Eller kanske är det så att ni vill att alla hör av sig och svarar just den 1 oktober?

• Hjartafró
    Mamli skrev 2009-06-14 15:25:58 följande:
    Vi gifter oss!Malin&FredrikOch vi hoppas att Ni skulle vilja vara medoch fira våran stora dag tillsammans med oss.Vigseln sker i ***** kyrkalördagen den 12/12 2009 kl 14.30.Därefter samlas vi i församlingshemmetoch äter gott och njuter av varandras sällskap.Osa: 1 OktoberKlädsel: fin & festligMalin **************Fredrik ***************Vi bjuder bara de närmsta och vill inte ha alltför prålig inbjudan, vill att de ska känna att de komemr från mig.Vart de bra så? de känns bra..
    Låter lagom informellt! Något likande kommer vi med att skriva.

Om man skriver "Osa: 1 Oktober" så innebär det senast 1 oktober, så det ska man inte behöva skriva ut.

Sen skulle jag skriva en vedertagen klädkod, typ Kavaj, då kan det inte missuppfattas på samma sätt, annars kan ju någon komma i ett par snygga jeans (och tycka att det är festfint) och någon annan i långklänning (och tycka samma sak).
Svar på tråden Är detta lagom personligt?