• Cinderella prinsess

Suck... Ska detta vara en nära vän.

Vill få höra lite fler reaktioner på vad som hände mig i veckan. Jag känner bara som en stor suck inom mig.

Jag och min fästman har som smått börjat med våra planeringar inför vårt bröllop (nästa år) Känns väldigt kul, men vi är fortfarande på ett tidigt stadie och väldigt lite är bestämt.

I veckan ringer jag till en av mina (som jag sett som) nära vänner för att vilja småprata lite.
    Har tidigare berättat lite om att vi börjat fundera över festen, och att jag är lite sugen på att vilja ha något tema (typ färg eller annat), men även sagt att vi inte är säkra på hur vi vill ha allt än.

Min vän säger då plötsligt till mig. "Jag har nu bestämt vad jag ska ha på mig på ditt bröllop. Det är en svart klänning, men eftersom ni ska ha bröllop på vintern så tycker jag att jag kan ha det."

Jag lite förvånad över att hon har tänkt ha en svart klänning när jag gifter mig blir ganska paff. Säger att det känns lite konstigt för mig att ha svart på ett bröllop. Säger att det känns mer som en sorgefärg.. (för mig är svart i sådana sammanhang mer begravning)
    Min vän blir skit sur. (hon försöker förklara för mig att det visst passar med svart) Förklarar att jag är hemsk som inte kan hålla med henne och stort sett säger att hon inte vill prata med mig längre.

För mig känns det inte så konstigt att jag inte vill att folk ska bära svart på min bröllopsdag, och att då nämna det för mina vänner.

Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Suck... Ska detta vara en nära vän.
  • lillabruden

men, är det bara jag som reagerar på 'vännens' sätt att tala till sin kompis? Oavsett om det är bröllop eller vad, låter ju nästan som att 'vännen' har seriösa uppmärksamhets problem, och man blir sårad när ens vän gör så helt oväntat!!

Att hon tvunget måste ha svart, det kan man väl leva med, men hon kan ju säga det finare än så!!!

Jag uppfattade inte tråden som att det handlade så mycket om klädvalet utan mer om sättet vännen bettede sig på...

• Fenixx

ja jag trodde också det var något mer allvarligt. svart för mig är inte sorg. utan en färg som passar till allt. även festligheter. kanske inte mitt 1a val på ett bröllop själv, men hade inte haft emot om några av våra kommer i det.

• möklintabröllop

Jag tycker Cinderella Princess har sin fulla rätt att reagera på din väns beteende och skriva av sig
    här!
    Angående svarta klänningen så skriver "Ribbing" att hel svart inte passar sig på bröllop. Däremot svart botten med mönster på.

Risken, tror jag, är att många äldra gäster kommer att reagera på hennes svarta klänning.

Känns lite som om din vän är avundsjuk på ditt kommande bröllopet.
    Rådet är att låt henne vara ett tag och klura över sitt beteende. Så ska du se att allt ordnas....

passionsblomman skrev 2009-06-15 00:44:10 följande:
    Fast en tillräckligt stor suck för att öppna en tråd om saken på nätet.När jag ser sådana rubriker så tror jag att ngt allvarligt har hänt.Det tyckte jag inte detta var. Låt henne ha på sig vad hon vill.
  • mittid

Jag får känslan av att din "vän" är avundsjuk faktiskt!
    Att inte vara lyhörd för vad dem som bjuder till fest önskar i ett sammanhang som detta tyder på stor brist på engagemang och empati, dränkt av känslor som troligen är kopplat till missunsamhet! Jag förstår att du blev ledsen och besviken.Det bästa du kan göra är nog att försöka se förbi de personer i din omgivning som inte unnar dig all glädje i världen! Lycka till!

• soon and very soon

svart är ju inte som förr! tänk då tillbaka på att avrt var en bröllopsfärg med! däremot hade hon kanske kunnat säga, jag har hittat en svart jättefin klänning skulle gärna vilja ha den!

men jag tycker inte att detta är ett problem "typ alla" har svart på bröllop, jag med...

• Snäckan4

Min syster kommer ha en svart klänning på mitt bröllop, jag ser inga problem med det men det är ju upp till var och en. Dock skulle jag nog inte lägga mig i vad mina gäster har på sig på vårt bröllop, jag skulle bara tycka att det var kul att de kom och att de redan nu planerar vad de ska ha på sig tolkar jag som att de ser fram mot festen. Låt inte detta förstöra en vänskap, det kan väl ändå inte en färg vara värd? Ring till henne och prata ut. Det låter ju bara som att det har blivit något missförstånd där ni har blivit lite väl upprörda båda två! Lycka till!

• passionsblomman
    möklintabröllop skrev 2009-06-15 07:03:25 följande:
    Jag tycker Cinderella Princess har sin fulla rätt att reagera på din väns beteende och skriva av sig här!
    I sin fulla rätt?

Vilket praktexempel på att så FORT ts inte får 100% och absolut medhåll i en tråd så har man varit taskig mot denne.

Ja, man får väl sucka eller sura eller säga att folk inte är ens riktiga vänner precis efter vilka premisser mansjälv vill. Hur livet blir utifrån det får man ju själv ta konsekvenserna av.

Jag skulle inte döma den ena eller andra utifrån vad jag hittills läst och förstår absolut inte hur en sådan sak som vad någon tänker klä sig i kan bli en issue vänner emellan och än mindre trådmaterial på ett diskussionsforum.

Vem som sagt vad och med vilket tonfall är det ju två om rimligtvis.
    Blir ni osams över det här, kan ni aldrig ha varit vänner från början.
  • ALLIMA

Hm, när min kusin gifte sig i januari hade jag en svart långkjol, skinnstövlar och en svart och guldglittrig top. Kände mig jättefin! Flera av gästerna berömde min klädsel.

• sandur

Jag är säker på att du lägger ner för mycket tid på att tänka på dessa saker! När du väl står där med din man märker du troligen inte vad gästerna har på sig. Jag gjorde inte det, har fått titta på korten i efterhand, och jag älskar mode och kläder och lyckades missa alla dessa vackra klänningar!

• Nibla

Ärligt talat så överreagerar du!

När jag läste rubriken undrade jag vad vännen gjort, för att sen läsa att hon funderar på att ha svart på din bröllopsdag! Det finns väl värre saker att reta upp sig på.
    Var glad för att hon börjat planera vad hon ska ha på sig istället.

Svar på tråden Suck... Ska detta vara en nära vän.