• Cinderella prinsess

Suck... Ska detta vara en nära vän.

Vill få höra lite fler reaktioner på vad som hände mig i veckan. Jag känner bara som en stor suck inom mig.

Jag och min fästman har som smått börjat med våra planeringar inför vårt bröllop (nästa år) Känns väldigt kul, men vi är fortfarande på ett tidigt stadie och väldigt lite är bestämt.

I veckan ringer jag till en av mina (som jag sett som) nära vänner för att vilja småprata lite.
    Har tidigare berättat lite om att vi börjat fundera över festen, och att jag är lite sugen på att vilja ha något tema (typ färg eller annat), men även sagt att vi inte är säkra på hur vi vill ha allt än.

Min vän säger då plötsligt till mig. "Jag har nu bestämt vad jag ska ha på mig på ditt bröllop. Det är en svart klänning, men eftersom ni ska ha bröllop på vintern så tycker jag att jag kan ha det."

Jag lite förvånad över att hon har tänkt ha en svart klänning när jag gifter mig blir ganska paff. Säger att det känns lite konstigt för mig att ha svart på ett bröllop. Säger att det känns mer som en sorgefärg.. (för mig är svart i sådana sammanhang mer begravning)
    Min vän blir skit sur. (hon försöker förklara för mig att det visst passar med svart) Förklarar att jag är hemsk som inte kan hålla med henne och stort sett säger att hon inte vill prata med mig längre.

För mig känns det inte så konstigt att jag inte vill att folk ska bära svart på min bröllopsdag, och att då nämna det för mina vänner.

Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Suck... Ska detta vara en nära vän.
  • Nibla

Sen när är Ribbings ord lag?

möklintabröllop skrev 2009-06-15 07:03:25 följande:
    Jag tycker Cinderella Princess har sin fulla rätt att reagera på din väns beteende och skriva av sig här!Angående svarta klänningen så skriver "Ribbing" att hel svart inte passar sig på bröllop. Däremot svart botten med mönster på.Risken, tror jag, är att många äldra gäster kommer att reagera på hennes svarta klänning.Känns lite som om din vän är avundsjuk på ditt kommande bröllopet.Rådet är att låt henne vara ett tag och klura över sitt beteende. Så ska du se att allt ordnas....
  • Bambi76

Jag kan bara hålla med.

Nibla skrev 2009-06-15 09:44:50 följande:
    Ärligt talat så överreagerar du!När jag läste rubriken undrade jag vad vännen gjort, för att sen läsa att hon funderar på att ha svart på din bröllopsdag! Det finns väl värre saker att reta upp sig på.Var glad för att hon börjat planera vad hon ska ha på sig istället.
  • Yesh I do

Jag skulle inte reagera alls -tycker det finns större bekymmer här i världen! Och jag tror inte det är färgen på mina vänners klänning som är prio ett på min bröllopsdag.

• 090208

Upprepar vad andra redan skrivit!!!:

TS är upprörd över kompisen attityd. Läser många såna trådar här. Helt ok att skriva om sånt här.

Jag tycker kompisen är negativ. Om du inte hade velat att hon bära tex grönt så bör man inte reagera så. Spelar ingen roll vilken färg, eller whatever det här handlar om, det handlar om hur kompisen beter sig. Illa tycker jag!

• Nibla

Jag tycker det handlar lika mycket om att man tydligen som brud kan styra och ställa som man vill eftersom "det är min daaaaaaag".

Spela roll vad folk har för färg på kläderna!!!!

• Mia o Kalle

instämmer med nedanståande talare

Nibla skrev 2009-06-15 09:44:50 följande:
    Ärligt talat så överreagerar du!När jag läste rubriken undrade jag vad vännen gjort, för att sen läsa att hon funderar på att ha svart på din bröllopsdag! Det finns väl värre saker att reta upp sig på.Var glad för att hon börjat planera vad hon ska ha på sig istället.
  • Betty Boop augusti2009

He he, det jag reagerar på mest är att "vännen" redan och plötsligt vet vad hon ska ha på sig på ett bröllop som är om så lång tid.
    Verkar som att det är vääldigt viktigt för henne vad hon ska ha på sig. Jag hade nog snarare lagt uppmärksamheten på min vänninas/bruden klädsel och inte tänkt på min ett år i förväg.
    Och vad är det för småbarnsfasoner? Bli sur för att bruden inte gillar svart? En vuxen och mogen människa hade väl bara varit tyst och bytt samtalsämne istället för att börja tjafsa.
    Larvigt!

• Taha

Jag skulle inte ens reflektera över det om en vän hade en svart klänning.

Du nämner att du tror att din vän är avundsjuk. Antingen har du och din vän problem sedan tidigare eller inte. Men problemet handlar inte om en färg på en klänning.

• Taha

Så fort jag berättade för min bästa vän att min sambo och jag skulle gifta oss utbrast hon att hon ville ha en rosa klänning och eftersom hon var tärna valde jag hela färgtemat efter hennes klänning. (Trots att jag ogillade färgen).
    Hon är min bästa vän och jag blev så glad över hennes entusiasm trots att det var ca 1,5 år kvar. För mig var hennes bestämda krav på modell och färg ett bevis på att hon värderade dagen högt och att hon därmed ville känna sig fin.

• Cinderella prinsess

Synd att många verkar ha missförstått vad jag har skrivit.
    (dock inte alla vilket jag tackar och blir glad för)

Detta handlar INTE om klädsel på bröllop, utan på hur man samtalar med varandra.
    Det jag ville ha tankar om var INTE om man kan ha svart på bröllop. Så klart man kan det om man vill....

Utan reaktion "bli arg" över att bruden (jag) inte har samma åsikt. "blir jätte exalterad över valet av klädsel"

Måste även tillägga då många verkar tro att jag är Superupprörd. Detta är jag INTE.
    Som jag tidigare skrev "en besviken suck". (Suckar även över damm i mina hörn hemma, men jorden går inte under för det heller)
    Visste bara inte att livet behövde va i upplösningstillstånd för att be om råd, stöt i forumet.

• 090208

Farg pa kladerna spelar inte alls nan stor roll for mig. Sa da kan jag ju vika mig och ha pa mig nat annat for en vans skull!! Jag har ju som sagt skrivit "garna ljust" pa inbjudan, om nan kommer i svart blir jag minst sagt forvanad. Inte forbannad dock.

Jag forstar dig, du hade inte vantat dig en san reaktion. Jag hade oxa blivit forvanad och fundersam.

• Cinderella prinsess

För de som kanske missat!

Cinderella prinsess skrev 2009-06-14 23:19:43 följande:

Nej det behöver inte alls vara en sorgefärg. Har varit på bröllop där bruden hade svart klänning, vilket jag tyckte var väldigt vackert. Var mest att jag blev ledsen över hennes reaktion. När hon hör min egen känsla över svart när jag tänker på mitt eget bröllop. Hade jag inte förväntat mig denna reaktion.
    Denna brud tror jag hade den snyggaste brudklänning jag sett, och passade perfekt i sammanhanget.

Handlar alltså inte om färg på bröllop: SUCK.
    Tro mig så fåfäng är inte denna lilla bondtös.
  • Cinderella prinsess
    090208 skrev 2009-06-15 17:36:30 följande:
    !! Jag har ju som sagt skrivit "garna ljust" pa inbjudan, om nan kommer i svart blir jag minst sagt forvanad.
    Är ett bra tips som jag redan funderat på, men vi vet inte helt hur vi vill ha det ännu.
    Funderart på att skriva glatt och romantiskt eller något liknande, men har inte fått det att låta så snyggt ;)
  • Mizz Zunzhine

Svart är ingen sorgefärg för mig, min tärna kommer ha svart klänning och jag kommer ha en svart cardigan senare på kvällen.

• GbgHelena

Jag tycker det låter som att din kompis är avundsjuk och säger att hon ska ha svart klänning för att hon vet att det kan reta upp dig. Det bästa du kan göra är att ringa upp henne och säga: "Du jag tänkte på det här med klädsel på bröllopet. Självklart kan du ha svart klänning om du vill." Du visar att du inte är lika barnslig som hon är, ni kan bli vänner igen. Du kommer ändå inte kunna styra vad alla gäster har på sig. Sen när bröllopet närmar sig kanske hon ändrar sig. Känns ju sådär om de andra gästerna reagerar på ens klädsel!

Tyvärr finns det inte många saker som retar folk så mycket som andras lycka. Avundsjuka tar fram de sämsta sidorna hos människor.

• ElinK

Tror nog att din kompis bara testar dig. Min blivande sa att han inte vill ha kostym, ok sa jag du gör som du vill. Då var det inte lika kul längre och han pratar själv om kostymer.

• MissMijah

Hm, alltså. Jag tycker att din vän kunde ha frågat dog om ni tänkt er något speciellt färgtema eller så, och sedan lagt fram att hon hittat en underbar klänning etc.

Samtidigt förstår jag inte folk som tycker svart inte passar på bröllop.
    Vi ska själva ha, vitt, svart, silver även fast det är sommar. Mina tärnor ska ha svarta klänningar emd silverskärp. Jag tycker att det är snyggt och stilrent.
    Och visst om middagen blir stel och tråkig kanske det kan bli begravningsvarning. det beror väl lite på vem som bär det och när och hur stämningen är.

Som någon annan sa; hade det varit din tärna kan jag förstå din "suck" bättre, men inte så mycket just nu.

Personligen vill jag att mina gäster ska klä sig så de känner sig fina. Skulle inte tvinga på dem färger de inte ville ha.
    Men för det vill jag inte ha dem där i jeans och blus liksom.

Vill man att folk ska ha speciella färger och så får man nog nästan vara beredd att pynta för det.

• lillabruden

jag kan tillägga att efter egna erfarenheter med sådant beteende som denna 'vännen', så är det bara det första av många egoistiska och udda grejer.
    min egen kusin är så, och hon kan helt plötsligt mitt i en mening jag pratar om nåt (om mig eller mitt bröllop eller mitt liv whatever som inte handlar om henne) bryta och börja snacka om henne och nåt som är helt taget från luften.
    Ångrar att jag bad henne vara min tärna för hon har ställt till en massa onödiga känslostormar i mig.... jag kan bara tipsa dig TS om att hon kan ju vara din vän ändå, man får ju acceptera folk som dem är. Är det den bästa vännen hon är kapabel till att vara så får man ta henne som hon är. Men du behöver inte ta det till dig och försök tänka att det faktiskt är synd om henne.... hon har behovet av att hävda sig på detta sättet...man kan undra varför...

jag tippar iallafall på att hon kommer göra liknande igen, vare sig det handlar om färg på kläder, bordsplacering eller hårfrisyr! Hon kommer att försöka ställa sigsjälv i centrum hela tiden.. Var den bättre och låt henne tro att hon är i centrum, eller prata med henne.

• Mia o Kalle

Alltså, jag tycket att allt det här är väldigt märkligt. Bådas reaktioner är väl inte att rekomendera tycker jag.
    Det går inte att bestämma vad gästerna på bröllopet ska ha på sig. Dessutom har de gamla klädkoderna ändrats en del med det moderna samhället, även i bröllopssammanhang.

Jag skulle tro att hon visst tycker att ditt bröllop och din planering är spännande. Annars hade hon inte letat kläder redan nu. Sen skulle jag tro att hon gick in i nån försvarsställning när hon fick höra din reaktion.

Konflikter kommer och går i vänskap, så är det i livet. Men det är nog lite väl starkt att fundera på om detta "skulle vara en nära vän" för att ni inte har lika åsikter om färg på klänning.

Svar på tråden Suck... Ska detta vara en nära vän.