• älskarlivet

Bevara buketten - hur?

Jag skulle vilja bevara min bukett på något sätt, tydligen är det inte många som konserverar dem längre.

Vad finns det för andra sätt? Kan man torka buketten även om blommorna är nedstuckna i oasis?

• Svar på tråden Bevara buketten - hur?
  • passionsblomman

Du kan hänga buketten uppochner och torka den, men långt ifrån alla blommor ser roiga ut som torkade. De som verkloigen ÄR fina torkade, är ju de sorter som ryms under namnet eterneller-vilket betyder evig.

Rosor i mörkare färgtoner brukar ju bli hyfsade, men sorter som tulpaner exempelvis är omöjliga att bevara.

Med tiden kommer även den torkade buktetten tappa i färg och inte minst brukar det bli en tämligen dammig historia.

• Aleta

Ta massor med fina bilder och sätt upp en förstoring på väggen.

• passionsblomman

Ja, gör hellre det!

Och så är det inte så dumt att få samma blomsorter av maken på sina kommande bröllopsdagar heller.

För egen del så tycker jag att en del av det vackra med blommorna är just deras förgängliga skönhet och att vi INTE kan göra annat än njuta dem i stunden. Som med mat och kramar och doften av sommar och små nyfödda bebisar...

Aleta skrev 2009-06-15 19:17:14 följande:
    Ta massor med fina bilder och sätt upp en förstoring på väggen.
  • älskarlivet

Jag kan inte hänga den upp och ner, eftersom blommorna sitter fast i oasis... Och att konservera den kostade 3500 och det är det inte värt.. Det är vita och röda rosor jag har i den.

Får fundera lite till..

• passionsblomman

Varför skulle du inte kunna det? De sitter ju fast i oasisen?

älskarlivet skrev 2009-06-15 20:46:07 följande:
    Jag kan inte hänga den upp och ner, eftersom blommorna sitter fast i oasis... Och att konservera den kostade 3500 och det är det inte värt.. Det är vita och röda rosor jag har i den.Får fundera lite till..
  • älskarlivet

Oasisen torkar och då riskerar blommorna att trilla ur.. Det blomsteraffären sa var att vi skulle fotografera buketten, sen ta ut blommorna,när de sen är torkade så skulle vi sätta tillbaks dem och kanske limma lite så de sitter fast..

passionsblomman skrev 2009-06-15 20:58:20 följande:
    Varför skulle du inte kunna det? De sitter ju fast i oasisen?
  • passionsblomman

Är det en droppe du har?

älskarlivet skrev 2009-06-15 21:00:48 följande:
    Oasisen torkar och då riskerar blommorna att trilla ur.. Det blomsteraffären sa var att vi skulle fotografera buketten, sen ta ut blommorna,när de sen är torkade så skulle vi sätta tillbaks dem och kanske limma lite så de sitter fast..
  • älskarlivet

ja det är det

passionsblomman skrev 2009-06-15 21:01:44 följande:
    Är det en droppe du har?
  • älskarlivet

så man behöver inte hänga blommorna upp och ner för att den ska torka?

• passionsblomman

Nä, risken är att de blommor som står rakt upp nickar när de torkar, men är de korta-vilket de oftast är i en droppe, så kan de hålla sig upprätta ändå. De blommor som bildar den hängande delen på droppen, hänger ju redan upp och ner.

älskarlivet skrev 2009-06-15 21:05:27 följande:
    så man behöver inte hänga blommorna upp och ner för att den ska torka?
  • älskarlivet

Vi fick en låda med hål i när vi hämtade brudbuketten, så att buketten skulle hållas upprätt. Kan man använda den som "torkställning"?

• passionsblomman

Mycket bra!

älskarlivet skrev 2009-06-15 21:15:59 följande:
    Vi fick en låda med hål i när vi hämtade brudbuketten, så att buketten skulle hållas upprätt. Kan man använda den som "torkställning"?
Svar på tråden Bevara buketten - hur?