• mindag2009

Inga presenter!

Vi har nu kommit fram till att vi absolut inte vill ha några presenter!
    Att ist alla som vill får skänka pengarna de har tänkt att lägga på presenten ska gå till Spädbarns fonden.

Vår son rycktes bort i från oss för nästan precis 2 år sedan så därför tycker vi att det skulle vara ett ypperligt tillfälle att hedra våran Wilmer!
    Men hur ska vi få folk att förstå att inte ge oss några presenter? Vi har ca 350 gäster från olika länder och vi vet att de kommer att tycka att det är jätte konstigt att vi inte vill ha några presenter och ändå gå o köpa.
    För ni kan tänka er hur mycket saker det kommer att bli!!!

Så hur hade ni gjort och sagt!

• Svar på tråden Inga presenter!
  • Imma

Meddela alla som frågar att det är en donation till fonden som ni önskar er allra mest (fin gest, förresten!). Sen om det ändå är folk som kommer med presenter är det bara att tacka och ta emot dem. En önskelista är ju trots allt inget tvång för gästerna.

• mindag2009

Ja vi får försöka med det! Men min mans familj som kommer från Italien har en massa "konstiga" traditioner som går lite överstyr tycker jag. tex att man ska försöka "bräcka" varandra vem som köper den finaste presenten. Som min mans syster när hon gifte sig fick ett hus av sin föräldrar för att ingen skulle kunna köpa något finare:-S

Imma skrev 2009-06-16 12:48:53 följande:
    Meddela alla som frågar att det är en donation till fonden som ni önskar er allra mest (fin gest, förresten!). Sen om det ändå är folk som kommer med presenter är det bara att tacka och ta emot dem. En önskelista är ju trots allt inget tvång för gästerna.
  • nano86

Skriv tydligt i inbjudningarna att ni vill ha donationer till fonden som present, formulera det som att det är vad ni mest av allt önskar er. Om det inte är alltför opassande så kan ni ju lägga in ett brev i inbjudan om varför ni vill att de skänker pengar dit.

En bekant till mamma hade 50års fest (man fick beta 200kr, var band och stor buffe mm) men hon skrev typ "presenter och blommer kommer att slängas på plats". Hon har mycket humor och stark persnolighet så fick hon nåt så åkte det rakt i soptunnan för hon ville verkligen inte ha. Vet inte hur många som tog med sig nåt :-P

• drömland

Det var den finaste present jag hört talas om!

De som är bjudna på ert bröllop, borde med er historia ta hänsyn till detta och förstå att detta är vad ni önskar.

• MissDoe

Kankse dom kan försöka bräcka varandra genom att ge största donationen..? Skulle ju vara toppen för fonden..

mindag2009 skrev 2009-06-16 12:57:58 följande:
    Ja vi får försöka med det! Men min mans familj som kommer från Italien har en massa "konstiga" traditioner som går lite överstyr tycker jag. tex att man ska försöka "bräcka" varandra vem som köper den finaste presenten. Som min mans syster när hon gifte sig fick ett hus av sin föräldrar för att ingen skulle kunna köpa något finare:-S
  • mindag2009
    MissDoe skrev 2009-06-16 14:13:57 följande:
    Kankse dom kan försöka bräcka varandra genom att ge största donationen..? Skulle ju vara toppen för fonden..
    Ja det är det vi hoppas på!
    Men de är lite kluriga i denna familj, älskar att ha massa folk runt sig när de överlämnar gåvor och den får det största "ååååå"
    "vinner"
  • Imma

Jag har varit inne på spädbarnsfondens hemsida och tycker att det verkar vara en bra förening, så jag tycker att det är toppen att ni väljer att önska er donationer dit istället för presenter för egen del. Om ni är tydliga med att ni inte kommer att öppna presenterna under kvällen, kanske ni minskar tävlingslusten något. Då kommer de ju i alla fall inte kunna bräcka varandra, eftersom de inte får reda vad de andra har lämnat.

mindag2009 skrev 2009-06-16 14:48:58 följande:
    Ja det är det vi hoppas på!Men de är lite kluriga i denna familj, älskar att ha massa folk runt sig när de överlämnar gåvor och den får det största "ååååå""vinner"
  • mindag2009
    Imma skrev 2009-06-17 16:05:46 följande:
    Jag har varit inne på spädbarnsfondens hemsida och tycker att det verkar vara en bra förening, så jag tycker att det är toppen att ni väljer att önska er donationer dit istället för presenter för egen del. Om ni är tydliga med att ni inte kommer att öppna presenterna under kvällen, kanske ni minskar tävlingslusten något. Då kommer de ju i alla fall inte kunna bräcka varandra, eftersom de inte får reda vad de andra har lämnat.
    det var ju en jätte bra idé!
    Så kommer vi att göra.
Svar på tråden Inga presenter!