• MissieA

Bra fotoprogram? Någon som vet?

Kan ni tipsa mig om bra fotoprogram som man kan fixa bilderna i.

• Svar på tråden Bra fotoprogram? Någon som vet?
  • Stitch

Photoshop är utan tvekan det bästa. Kräver dock ganska mycket övning för att man får flyt i det.

• Marus

Hur får man tag i det? Är det nåt program som man beställer ?

• jtingstrom

photoshop är grymt bra, dock så är det ganska dyrt att köpa.ca 10 000kr

Adobe lightroom är en variant som har lite "arkiv" möjligheter oxå, ca 3500kr nere på stan

billigare alternativ är Photoshop Elements, finns för under 1000-lappen i de flesta butiker som släkjer kameror.
    Det som en del saknar i Elements, är möjligheten att justera nivåerna i bilden, ett vertyg som kan rädda många tekniskt misslyckade bilder.

ännu billigare är Gimp:www.gimp.org
    detta är ett gratis program som oxå räcker för många.

• MissieA

Tack för tipset Jag är ute efter ett enklare program som jag kan hantera. Så ska testa Gimp.

• drömland

Jag gillar Photoshop, men det tar ett tag att sätta sig in i... tyckte iallafall jag. Dock finns det en gratis kurs/intro på www.moderskeppet.se den har jag använt mycket. Man kan titta, pausa och sedan försöka lite själv. Mycket pedagogisk och tar upp grunderna.

• Stitch

jtingstrom skrev 2009-06-17 15:43:03 följande:

photoshop är grymt bra, dock så är det ganska dyrt att köpa.ca 10 000krAdobe lightroom är en variant som har lite "arkiv" möjligheter oxå, ca 3500kr nere på stanbilligare alternativ är Photoshop Elements, finns för under 1000-lappen i de flesta butiker som släkjer kameror.Det som en del saknar i Elements, är möjligheten att justera nivåerna i bilden, ett vertyg som kan rädda många tekniskt misslyckade bilder.ännu billigare är Gimp:http://www.gimp.orgdetta är ett gratis program som oxå räcker för många.
    Eh, man kan visst justera nivåer i Elements...
    Photoshop Elements är ett utmärkt och lättare alternativ för någon som vill börja med bildredigering.
  • jtingstrom

Oups!
    det var den beskrivningen jag fick när jag tittade på program, nu blev det photoshop för min del, när man har vant sig så blir det oftast att man fortsätter med det av ren vana ...

Stitch skrev 2009-06-18 07:47:03 följande:
    jtingstrom skrev 2009-06-17 15:43:03 följande:
    Eh, man kan visst justera nivåer i Elements... Photoshop Elements är ett utmärkt och lättare alternativ för någon som vill börja med bildredigering.
  • fjutjur brajd

Jag rekommenderar också Photoshop. Photoshop Elements kan räcka om du inte har tänkt göra så avancerade saker. På Adobes hemsida kan du ladda hem gratis testversioner som du kan använda i en månad. Det kan ju vara bra att testa programmet/programmen först så du vet att du får det du vill ha/behöver.

Här hittar du programmen för gratis nerladdning:
    http://www.adobe.com/se/downloads/

Svar på tråden Bra fotoprogram? Någon som vet?