• möklintabröllop

När ska han ta på ringen igen

Vi har lämnat in våra förlovningsringar för putsning inför bröllop. Min blivandes ring ska även graveras med bröllopsdatumet.
    Jag är den som får en vigselring. Men när ska min sambo ta på sig sin förlovningsring? Kan han göra det direkt när vi hämtar dom? Eller ska han vänta tills bröllopsdagen, med tanken på ett nytt daumt?
    Han saknar sin ring!!

• Svar på tråden När ska han ta på ringen igen
  • Mammilon

Vi vågade inte använda våra sedan de varit inne på putsning förrän på bröllopet, helt enkelt för att de var så fina och blanka och vi ville inte förstöra dem igen (det var en vecka kvar). Men om han vill ta på ringen direkt gör det väl ingenting? Bara han kommer ihåg att ta av den innan ni går in i kyrkan...

• möklintabröllop

Vi prata med prästen i går och då fatta jag som att det bara är min ring som välsignas. Gör hans också det? Ska jag trä på hans ring i kyrkan??

Mammilon skrev 2009-06-17 16:05:41 följande:
    Bara han kommer ihåg att ta av den innan ni går in i kyrkan...
  • puppis

Hej!

Vi lämnade också in våra ringar, cirka 1,5 veckor innan bröllopet. Vi väntade med att använda dem till dess bröllopet var igång. Vi hade bara en v-ring (till mig) och den välsignade prästen. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med "hans" ring.

• älskarlivet

Nej det är bådas ringar som välsignas. Du ska alltså trä på hans ring också!

möklintabröllop skrev 2009-06-17 17:44:17 följande:
    Vi prata med prästen i går och då fatta jag som att det bara är min ring som välsignas. Gör hans också det? Ska jag trä på hans ring i kyrkan??
  • justagirl

Man får välja själv om en eller båda ringarna ska välsignas.

Vi tog inte på oss ringarna efter putsningen eftersom vi ville att de skulle vara blanka på bröllopet (fotograferingen).

• nysnö

Jag längtar till nästa lördag då ska det välsingnas ringar.. helst bådas. Har inte haft ringar på över en månad nu. Jag vill ha nyputsad och fin..

• BlygBrud

Ni väljer själva hur ni vill göra med hans ring.

Alt 1. Han tar på sig sin ring nu, och har den på sig. Du får din vigselring vid vigseln, efter att prästen har bett över den. (I samband med att ni lovar att försöka älska varandra i nöd och lust. )

Alt 2. Ingen av er tar på sin ring nu, utan prästen ber över båda ringarna och ni "byter" ringar efter att prästen har bett över dem. (I samband med att ni lovar att försöka älska varandra i nöd och lust. )

men som sagt var. Ni bestämmer helt och hållet själva hur ni vill göra.

• Hemlig2009

Prästen ber en bön över äktenskapet och över ringen som symbol, man kan välja att bådas är med eller bara din ring.

Min man satte på sig sin ring inför fotograferingen på bröllopsdagen och sedan satt den där. Jag hade ju också den nyputsade förlovningsringen och vigselringen på mig under fotograferingen, sedan tog jag ju av vigselringen igen för att kunna få den i kyrkan.

Svar på tråden När ska han ta på ringen igen