• Kitepilot

Förlovningsringar

Jag undrar lite kring det här med förlovningsringar. Är det brukligt att även mannen har en ring? Som jag har föreställt mig det så ger jag i egenskap av den som friar min flickvän en ring och det är den ringen som figurerar...
    Kom med synpunkter och förslag som kan underlätta för mig i min planering. :)

• Svar på tråden Förlovningsringar
  • Mörk Ängel

I Sverige bär även mannen förlovningsring. Jag vet inte hur det är i andra kulturer.
    Som jag ser det så är det väl inte mer än "rätt" att båda visar sig upptagna genom att bära ring.

• lingon82

Många butiker har en så kallad "frieriring". De brukar vara jättefina med lite annorlunda mer modernt stuk. Den kan man fria med och sen går man gemensamt till butiken och väljer ringar. Det tycker jag är en trevlig grej. Det är ju inte lätt att veta vilken typ av ring din partner vill ha. Om man börjar luska kanske man förstör överraskningen.
    Klart att du oxå ska ha en ring! Så är den svenska seden.
    Lycka till!

• londontjejen

Jag bor i England o dar e det tradition att mannen friar med en ring oftst med diamant i o sen vid sjalva vigseln har bada ringar sa kallade wedding bands. En trevlig sed tycker jag men vet att det ar andra traditioner i Sverige.

• Kitepilot

Ja men då har jag vunnit en lite större insikt i denna fråga. :)
    Tusen tack!

• ascensionday

I Sverige bär mannen traditionellt en förlovningsring, som sedan också blir hans vigselring. Han har alltså så småningom två datum ingraverade i sin ring - men förhoppningsvis bara ett namn

Visst är det fint att presentera en ring vid frieriet! Min fästman gav mig en ring han snidat av trä, som jag bär tills våra förlovningsringar är klara. Det är ju viktigt att storleken blir perfekt på den ring man sedan ska bära resten av livet, så jag tycker det är bäst om man provar, även om den som friar redan valt ut ringen.

Svar på tråden Förlovningsringar