• trebarnsmamma

När sjutton Osar folk ????

Vi har OSA 1 Juli endast en person har ringt och sagt att hon kommer ! Väntar alla eller tror dom att allt ska gå genom min svärmor?! (som bokat hotell åt en massa) OSA står vårt nummer....
    Vi har tänkt att passa på att fråga om ev matallergier etc när de ringer !
    Hur gör man annars ska man sätta sig och ringa runt till 63 st pers?!

• Svar på tråden När sjutton Osar folk ????
  • BM2009

Min erfarenhet (vi hade OSA 7/6) är att de flesta ringer/messar/Mailar i sista stund. Vissa "glömmer" bort så man får ringa upp och fråga om de tänkt komma... Dåligt!

• trebarnsmamma

Ja visst är det dåligt! Man har ju liksom ganska mycket att fixa efter OSA:t

BM2009 skrev 2009-06-18 08:35:11 följande:
    Min erfarenhet (vi hade OSA 7/6) är att de flesta ringer/messar/Mailar i sista stund. Vissa "glömmer" bort så man får ringa upp och fråga om de tänkt komma... Dåligt!
  • roodeberg

Håll huvudet kallt. De flesta osa:r seent, de allra sista dagarna. Bli inte irriterad ännu, det tar bara onödigt mycket energi från sånt som är roligt att pyssla med inför denna dag.

• RhjärtaJ

visst är det svårt att planera när folk inte hör av sig. Men det löser sig på osa-dagen eller dagarna kring den iaf. Vi fick ringa ca 8 pers...Lugn bara!!

• shakynose

Jag osar så fort jag vet säkert att jag kan komma, men väldigt ofta vet jag inte säkert förrän tidigast några dagar innan OSA-datum. Och det är inte för att vara taskig jag gör så! Jag har helt enkelt annat att tänka på varje dag än att planera en ledig dag flera månader framöver.
    Vill ni att folk ska osa tidigare så sätt ett tidigare datum!

• Med stor förväntan

Folk var jättesena för oss också. När sista datum var passerat hade över 20 stycken inte hört av sig, men sedan droppade deras anmälningar också in under de två kommande veckorna.

• Tmh

Hej
    Vi hade osa datum 15 juni och "typ" ingen hade osat men nu flera dagar efter ringer,smsar och maila folk
    Vissa jag pratar med ofta erkänner att dom helt enkelt glömt bort vilket datum det var dom skulle svara :o)

• Trubbel

Vi har oxå 1/7 å inte ens hälften har svarat... *suck* Hoppas in i det sista att alla ska hinna göra det, känner inte riktigt för att ringa runt själv å höra...

• möklintabröllop

Folk är sena att o.s.a. Jag var oxå orolig men dom osade sista dagarna innan sista dagen var.

• kuliJuli

Haha - alla osar alltid i sista sekunden För oss hade en handfull svarat veckan innan, men två dagar efter vårt osa gick ut hade faktiskt alla utom 4 svarat.

Om vissa gäster "svarat" att de kommer till din svärmor kan det nog absolut vara så att de betraktar det som att de har lämnat sitt svar. Så i det gänget får ni förmodligen ringa runt och dubbelchecka. Vi hade osa till oss själva, men det var flera som svarade via våra föräldrar och även via andra vänner ( ). Inget att bry sig om - huvudsaken är ju att gästerna kommer i slutändan.

Vi tänker definitiv ringa runt och prata med alla gäster två veckor innan, småsnacka lite, kolla just allergier, att alla har löst sitt boende, påminna om att de behöver fickpengar till baren efter middagen osv.

• didis

När jag får en inbjudan lägger jag in osa-datum i mobilen med påminnelse dagen/dagarna innan.

Sällan blir man ju sådär inihoppsansuperglad åt en inbjudan (även om det givetvis alltid är roligt!) att allt annat läggs åt sidan för att kolla om man kan och sedan meddela det.

Så vänta lugnt till sista dagen, många svarar så sent som möjligt för att kunna ge ett så säkert svar som möjligt.

• Trubbel

Jag hade verkligen blivit "inihoppsansuperglad" om jag fått en inbjudan till ett bröllop...

• passionsblomman

Jo, fast mångas inbjudningar kommer väldigt långt innan det faktiskt ska bli bröllop, och sedan är det ändå oftast väldigt väl tilltaget med tid imellan osa och vigseln, så det är i min värld inte alls ovanligt eller konstigt om vi i familjen ite vet om vi kan innan tiden för osa.

Att sedan etiketten säger att man ska svara inom en vecka eller vad det är, det sant-fast å andra sidan är det inte mycket av etikett som följs vad gäller allt annat och jag visste inte innan mitt bt-liv att jag gjort ngt fel förrän jag låtit sista datum för svar PASSERA.

Här ser man ibland djupt besvikna medlemmar som sitter på nålar dagen efter deras kort skickats och är
    "såååååå ledsna att ingen svarat och sagt grattis och att ingen förstååååår hur mycket tid man lagt på att pyssla och hur STOR dag det är så man iaf kan kosta på sig ett sms"

Nä, det har jag aldrig tänkt på, någonsin.

Trubbel skrev 2009-06-21 10:37:49 följande:
    Jag hade verkligen blivit "inihoppsansuperglad" om jag fått en inbjudan till ett bröllop...
  • Pärlan2009

Vi fick många svar sista veckan. Ngr har bett att få vänta ytterligare en vecka med svar pga av att de inte fått ok med ledigt från jobb osv. De flesta har dock hört av sig och sagt att de med glädje kommer. Det är så otroligt roligt!!

• MimmiMama

Vi fick svar av 98% samma dag som inbjudan damp ner i brevlådan även om det var i februari och bröllopet är i juli
    I stort sett alla bestämde sig direkt att detta var något de prioriterade i sommar vilket gjorde oss väldigt glada!

• Energy

85% av våra gäster ringde samma dag osa gick ut.

• HomerSimpson

Det finns ju absolut ingen anledning att bli sur eller upprörd förrän OSA-datum har varit. Man har ju gett folk tid fram till dess att svara, och då får man finna sig i det.

Vi skickade våra inbjudningar i början av februari, med OSA 14 juni och bröllop 29 aug, och de flesta svarade de sista veckorna. Ett fåtal hade glömt svara, men svarade snabbt vid påminnelse-SMS att de kommer och bara hade glömt det. Plus ett par stycken som frågade om lite mer tid vilket vi givetvis gick med på.

Svar på tråden När sjutton Osar folk ????