• drömland

Bukettinspiration

Hej!

Nu är jag på jakt efter en bra sida med bilder på snygga buketter... (som man kan spara på och sedan visa/förmedla sin tanke till florist). Jag såg en bild en dag med en bukett med pioner och rosor. Den buketten var fantastisk, men jag minns inte var jag hittade den.. och nu hittar jag inga sånna bilder alls...

Har ni några tips?

• Svar på tråden Bukettinspiration
  • passionsblomman

Glöm inte bort galleriet här på bt heller. Där finns verkligen en hel del exempel som borde kunna gå att utgå ifrån.

• drömland

Tack passionsblomman! Det hade jag helt missat!! Jag har sett dig i ganska många trådar och du verkar mycket duktig. Så, om du kikar in här så skulle jag vilja veta om rosor och pioner är schyssta sommarblommor, eller är pionerna mer vår?

Än har vi inte ens bestämt datum, men jag drömmer och smygplanerar... eller vad man ska säga... Vi måste spara pengar först. Jag tänker mig dock ett sommarbröllop, typ juni-juli.

... och en fråga till. Om man vill göra sin bukett själv, eller känner någon som är mycket duktig. Var och hur köper jag bäst blommor då? Kan man vända sig till grossist eller går man till en florist?

• passionsblomman

Pioner är som bäst under vår och försommar. Juli är lite sent men kan gå. Juni är bättre för pioner. Rosor finns året runt.

För att få handla hos grossisten måste man ha ett registrerat företag OCH jobba med blommor i det företaget. All annan försäljning är förbjuden.

Du beställer dina blommor av floristen precis som vanligt och hämtar dem där när det är dags.

Är det så att du tar hand om all rensning av stjälkar och dessutom köper hela bunar, kan du säkert få ett något bättre pris än om hon står och gör det jobbet åt dig.

• drömland

Tack snälla passionsblomman för din hjälp. Jag har en bekant som jag tänkte fråga om hon kunde tänka sig att hjälpa mig. Dels för att det blir mer personligt men också för att få ner kostnaderna... Som jag känner idag vill jag ha en rund bukett med rosor och pioner, det borde vara hyfsat lätt att binda... iallafall lättare än hjärtformat och sånt...

• passionsblomman

Ja, har hon vana av binderier och kan tekniken så fråga henne du.

drömland skrev 2009-06-18 13:38:42 följande:
    Tack snälla passionsblomman för din hjälp. Jag har en bekant som jag tänkte fråga om hon kunde tänka sig att hjälpa mig. Dels för att det blir mer personligt men också för att få ner kostnaderna... Som jag känner idag vill jag ha en rund bukett med rosor och pioner, det borde vara hyfsat lätt att binda... iallafall lättare än hjärtformat och sånt...
  • drömland

Jo hon har bundit en del och gått kurser. Visserligen glad amatör, men det räcker gott åt mig.

• mittid

Har hittat en sida som heter www.bernzonsblommor.se där det finns hur många buketter som helst att titta på och hämta inspiration från... går också att skriva ut och ta med till sin handlare så att det blir som man tänkt sig!

• passionsblomman

En liten sak till: om man INTE vet exakt vad man täkt sig, så kan det ibland vara mer lyckat att inte alls komma med en massa bilder, utan låta ens egna florist i samråd med en själv skapa en alldels unik bukett just utifån bruden OCH floristens egen kkreativitet. Förhoppningsvis har ju även den floristen kapacitet att skapa, inte bara kopiera någon annan. Känn inte att ni måste veta hela bukettutseendet och alla blommor innan ni går dit.

Det finns många florister som INTE ägger uta lla sina alster på nätet, lite öför att de är rädda om sin stil och sina idéer-även om det också beror på bristander resurser/inresse naturligtvis

• drömland

Bra sagt passionsblomman. Jag letar mest för min egen skull, för att veta ungefär, men jag vill också att min egen bukett ska ha sin egen karaktär eller vad man ska säga.

• passionsblomman

Jag förstår.

drömland skrev 2009-06-29 18:39:12 följande:
    Bra sagt passionsblomman. Jag letar mest för min egen skull, för att veta ungefär, men jag vill också att min egen bukett ska ha sin egen karaktär eller vad man ska säga.
Svar på tråden Bukettinspiration