• Thewedding

Nytt efternamn nytt pass ?

Nytt efternamn och nytt pass hur funkar det ?

Om man har ett gammalt pass med sitt gamla efternamn och gifter sig, måste man då betala för ett nytt pass ? Eller får man ett nytt gratis med det nya efternamnet om det man har är giltigt ?

• Svar på tråden Nytt efternamn nytt pass ?
  • Hemlig2009

Jag antar att det kostar lika mycket att göra det nya pass ändå så jag tar för givet att jag måste betala för det.

• TinkerBelle

Om du i samband med vigsel byter efternamn så måste du ansöka om nytt pass.
    Du står för kostnaden själv.
    Du kan ansöka om nytt pass tidigast då namnbytet blivit registrerat hos skatteverket/folkbokföringen. Har upptill 6 månader på dig att göra så.

Ska ni resa? Då är det viktiga att samma namn står i ditt pass som på den biljett ni bokat/köpt.

• svårtattvälja

Om man inte bytt efternamn utan bara lagt till ett mellannamn, vad gäller då?
    Jag vet att jag borde byta pass, men vi ska ut och resa snart till USA och hoppas att om bara pass och biljett och visum har samma namn så ska det vara ok. Kollar de med folkbokföringen i Sverige i något av de här fallen. Har egentligen inte tid att ordna med detta. Någon som vet säkert? Amerikanska ambassaden har inte öppet idag så jag kan inte ringa och fråga dem.

• kikki kikki

så ni menar att jag kan byta till min mans namn redan nu för att det inte ska vara gammalt namn på passet när vi reser efter vigseln???

• anne på grönkulla

Byter man pass så kostar det, oavsett anledning. Och man kan inte byta namn eller pass före vigseln, om man ska ta sin mans namn (det har man rätt till först i och med att man gift sig och det går inte att få nytt pass i det nya namnet innan namnbytet gått igenom)

• quilla

Kan man byta till någonannans efternamn utan att vara gift?

• lolca

Från polisens hemsida angående pass. Svaret är tydligt. Man måste byta pass om man byter namn.
    --------------------------------
    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Frago.../

Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.

Svar på tråden Nytt efternamn nytt pass ?