Svensk/småländsk ordlista till festprogram
Finns det någon som hade en svensk/småländsk ordlista i festprogrammet? Jag letar förbrilt efter något sådant...
Finns det någon som hade en svensk/småländsk ordlista i festprogrammet? Jag letar förbrilt efter något sådant...
Puff puff!!
Finns det verkligen ingen smålänning här som kan hjälpa till att ge tips på typiska småländska ord som kan vara roliga att ha med i festprogrammet....?!?!
Kan absolut försöka, men hur stavas dessa - det är frågan??
osch devon...(osch devon vilken stor...)
katig.. (kaxig)
shabon, tjabon (människa, karl)
Har du några lover å låna? (har du några pengar att låna)
Jag tyar inte längre (jag orkar inte mer)
ja ja det var ett försök....
Oj!! Jag är smålänning och har knappt hört nåt av dessa ord med undantag för tyar som användes i de gamla astrid-lindgren-filmerna :P Katig används inte i Småland öster om typ Kalmar i alla fall. Vi säger kaxig. Lärde mig faktiskt ordet katig när jag umgicks med västgötare.
Några ord som tydligen är lite halvsmåländskt i alla fall är:
Tykig =tyken
mula = Gnugga snö i ansiktet på nån
Kååv = Korv
Göka = Gurka
Köka = kyrka... Du fattar koncenptet :P
O jag har inte bott i småland 35 år....
Jag har kommit fram till att urrgen verkar vara dialektalt....
urrgen = små frusen.
Men jag kommer från allraste nordöstra småland... Säger oxå katig. =P
Under min tid i Växjö fastnade jag för ordet "krabba" (ett verb som givetvis uttalas med småländskt r) som används för att beskriva vad döda ting gör när de krånglar/trasslar/ställer till det.
Som norrbottning fick jag det tyvärr aldrig att låta rikigt bra
Vi säger också katig (styv i korken) jag bor mellan Kalmar och Växjö.
Lu = pojke
Grebba el. Däka = flicka
Krabba = krångla
Tubblig = klumpig
Redig = riktig
Däven = trött
Grunna = tänka
Illavoet = dålig stämning
Jämte = bredvid
Den här idén fastnade jag också för då vi kommer vara en skock smålänningar samt ett gäng boråsare när dagen kommer. Tar gärna fler exempel på smäländska ord.
Någon som vet några bra Borås-uttryck man kan ha med i sin "ordlista". Kiligt och sytligt är självklara, men vad finns mer som är boråsiskt?? :)
puff, puff!! Jag skulle gärna ta emot lite fler tips på typiskt småländska ord...
Jag och en kompis kom på ett för ett tag sedan.
Laj som översätts ungefär...eeh... ful, hemsk, äcklig...?